אבחון דלקת מפרקים

אבחון דלקת מפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

אבחון דלקת מפרקיםדלקת מפרקים היא מצב בריאותי שמחייב אבחנה מדויקת. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שנכון לכתיבת שורות אלה, ידועות למדע הרפואה למעלה ממאתיים מחלות שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בדלקת במפרקים.

מאחר ואבחון סוג הדלקת ואיתור הגורם שהביא להיווצרה הינו בעל משמעות קריטית בכל הקשור לטיפול בדלקת, הרי שאבחנה לא נכונה עלולה לגרום לנזקים חריפים. זה למשל המקרה בסוגים מסוימים של דלקת מפרקים זיהומית.

באופן עקרוני מדובר על מחלה שניתן לאבחן בשלב מוקדם ולפתור אותה על ידי מתן חומרים ותרופות במטרה להיפתר מהזיהום שחדר למפרק הנגוע. עם זאת, ללא אבחנה מדויקת ומוקדמת, הזיהום עלול לשגשג במפרק המודלק ולהביא להרס מוחלט שלו.

החשיבות של האבחון המוקדם

הדוגמא שהבאנו להלן היא רק אחת מיני רבות שיש בהן כדי להמחיש את החשיבות של אבחון מוקדם ככל האפשר. דוגמא טובה נוספת היא במקרה של דלקת מפרקים צירית.

דלקת מפרקים צירית באה לידי ביטוי בשלבים הראשונים שלה בכאבים באזור הגב התחתון. עד לשנים האחרונות מקובל היה שאת האבחנה ניתן לעשות רק על סמך שינויים אופייניים שניתן לראות בצילום רנטגן פשוט של עמוד השדרה.

לרוע המזל, לאחרונה התגלה כי עד שניתן לראות את השינויים בצילום רנטגן, חולפות כשמונה שנים בממוצע במהלכן החולים סובלים מאוד מכאבים ואין איש שמבין עד תום את המקור לתסמינים החריפים שלהם.

כתוצאה מכך כיום האבחנה של דלקת מפרקים צירית נעשית באמצעות בדיקת MRI. הדוגמה הזו טובה על מנת לסבר את האוזן בנוגע לחשיבות של האבחון המוקדם.

אבחון של דלקות מפרקים ראומטית

דלקת מפרקים ראומטית (שגרונית) היא מחלה נפוצה מאוד שהאבחנה שלה מורכבת מאוד לנוכח השונות הרבה כל כך בסימנים ובתסמינים שמציגים החולים כשהדבר נכון במיוחד לגבי השלבים המוקדמים של המחלה.

בעקבות הקושי הגדול בביצוע האבחנה הציעה האוניברסיטה האמריקאית לראומטולוגיה כמה קריטריונים לזיהוי החולים בשלבים הראשונים שכוללים מופע סימטרי של הדלקת, נוקשות בוקר בשרירים ובמפרקים שאורכה כשעה, דלקת בכפות הידיים ועוד.

בנוסף לכך, בשלבים מאוחרים יחסית של המחלה ל-75 אחוז בממוצע מהחולים יימצא בדם נוגדן שנקרא גורם שגרוני וכן בשלבים אלה יתחילו להופיע שינויים מבניים בבדיקות הדמיה רפואיות.

בנוסף, חשוב מאוד לבצע אבחנה מבדלת בין דלקת מפרקים ראומטית לבין מחלות מפרקים אחרות ולכן לרוב יבצעו שאיבת נוזל מהמפרק ובדיקות דם לשלילת גורם זיהומי ולאיתור של סממנים לתהליך דלקתי.

אבחון של דלקת מפרקים זיהומית

דלקת מפרקים זיהומית יכולה להיגרם בעקבות חדירה של פטריה, נגיף או חיידק למפרק אחד או יותר בגוף. לעתים הזיהום מתרחש במפרק בלבד אך לעתים הזיהום יכול להיות משני לזיהום במקום מרוחק כמו למשל במקרה של מחלת הזיבה אז הזיהום במפרק הוא משני לזיהום במערכת המין.

מאחר והנזק למפרק יכול להימנע לחלוטין במידה והמחלה מאובחנת ומטופלת במהירות ברוב המקרים (וזאת בניגוד למחלות מפרקים אחרות בהן הנזק הוא בלתי נמנע), גם כאן ישנה חשיבות לאבחון מוקדם ככל האפשר.

בבדיקות האבחון יילקח נוזל מהמפרק שבו ניתן יהיה לראות נוזל מוגלתי שיתמוך בתהליך של הזיהום וכן יבוצעו בדיקות דם בהן לרוב ספירת התאים הלבנים תהיה גבוהה מאוד מהרגיל. האבחנה המדויקת ביותר נעשית על ידי לקיחת תרבית דם ותרבית מהמפרק או מאזור אחר בגוף.

אבחון של דלקת מפרקים ניוונית

דלקת מפרקים ניוונית אמנם לא ניתן לאבחן על ידי ביצוע בדיקות דם, אבל לרוב החולים יעברו בדיקות דם על מנת לשלול גורמים אחרים שיכולים היו להביא להופעת התסמינים האופייניים.

אבחון משלב את התסמינים שניתן לגלות בבדיקה פיזית פשוטה בשילוב עם צילומי רנטגן בהם ניתן לראות את הפגיעה המבנית בעצם ובסחוס האופיינית למחלה.

עוד בנושא:

מדוע יש קושי באבחון דלקות מפרקים?

074-7691313 דילוג לתוכן