דלקות מפרקים ודיכאון וחרדה

דלקות מפרקים ודיכאון וחרדה

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקות מפרקים ודיכאון וחרדהדיכאון וחרדה הן מחלות נפשיות, או תופעות נפשיות, ממשפחות שונות, אך הן קרובות מאוד זו לזו. פעמים רבות רואים את שתי ההפרעות מופיעות בקו-מורבידיות (כלומר, בהופעה משותפת), כל אחת תורמת את חלקה למצוקה ולקשיים איתם מתמודד הפרט.

דיכאון הוא תחושה סובייקטיבית של עצבות, דיספוריה, העדר מוטיבציה, העדר יכולת ליהנות מפעילויות, הימנעות חברתית, פגיעה בדפוסי שינה ואכילה, מחשבות שליליות, פגיעה בדימוי העצמי, ומחשבות או ניסיונות אובדניים.

חרדה היא תחושה סובייקטיבית של פחד, כאשר האובייקט ממנו מפחדים אינו מוגדר, או שאינו ראוי מבחינה אובייקטיבית שיעורר פחד. החרדה גורמת לעוררות גופנית, סימפטומים פיזיולוגיים שונים, מצוקה פנימית, ונטייה להימנע מכל דבר שעשוי לעורר חרדה.

בכך, שתי התופעות הללו יכולות להביא לפגיעה משמעותית בתפקוד בתחומי חיים שונים כמו התחום האישי, המשפחתי, החברתי, התעסוקתי וכדומה.

דיכאון וחרדה הן שתי תופעות שכיחות יחסית באוכלוסיה כולה, ברמה כזו או אחרת, אך מחקרים שבוצעו לאחרונה מעידים על כך שישנם אוכלוסיות פגיעות יותר להפרעות אלה. אחת האוכלוסיות הללו הן אנשים הסובלים מדלקות פרקים שיגרוניות.

דלקת מפרקים

דלקת מפרקים היא מחלה אוטואימונית כרונית ופרוגרסיבית. המחלה גורמת לדלקות במפרקים רבים ברחבי הגוף, שלעיתים יכולות להתרחב גם מעבר למפרק.

אנשים הסובלים מדלקת המפרקים חשים כאבים באיזורים המודלקים, שעשויים להיות נפוחים, אדומים ואף להתעוות באופן קיצוני. במשך רב הזמן מדווחים החולים על תחושה של עייפות, ירידה משמעותית באנרגיה, ותחושת חולי כללית.

לדלקת המפרקים אין תרופה, אם כי לעיתים אפשר להאט את השפעתה. במקרים קיצוניים נדרשים החולים לעבור ניתוחים להחלפת מפרקים שהתעוותו באופן שגורם כאב, חוסר יכולת לתפקד ואפילו סכנה.

הסברים לקשר בין דלקות פרקים שגרוניות לבין דיכאון וחרדה

תיאור המחלה יכול לגרום לכל אחד להבין מדוע היא עשויה לעורר בקרב החולים רמות גבוהות של דיכאון ושל חרדה. הדיכאון והחרדה נובעים מתחושת חוסר האונים בו נמצא אדם שחולה במחלה שלא ניתן לרפא, ואשר משפיעה באופן קיצוני על חייו.

מאוד לא פשוט להתמודד עם חיים בתוך מציאות של כאב כרוני, ושל הגבלה הולכת וגדלה בתפקודים יומיומיים. החרדה יכולה להתעורר כתוצאה מחוסר השליטה, מההגבלה בתפקוד, וכן מהעתיד הלא ידוע שמציבה המחלה בפני כל חולה.

עוצמת הדיכאון והחרדה

יש לציין, כי העובדה שמחלות שונות, ודלקות פרקים בתוכן, קשורות להתעוררות של דיכאון וחרדה, היא עובדה שידועה בתחומים הטיפוליים מזה זמן רב.

עם זאת, המחקרים החדשים שנעשים בתחום לוקחים בחשבון גם את רמת הדיכאון וחרדה. מחקרים אלה מראים כי לא רק שהדיכאון והחרדה נפוצים יותר בקרב החולים, אלא שגם רמות הדיכאון והחרדה גבוהות יותר מאלה שנמצאים בקרב אנשים שאינם חולים.

דרכי טיפול

כאשר מטפלים באנשים הסובלים מדלקות מפרקים, על הרופאים, הצוות הטיפולי, וקרובי המשפחה, להיות מודעים לסבירות הגבוהה יחסית של התפתחות תופעות נפשיות נלוות כמו דיכאון וחרדה.

הטיפול הוא רק חלקי אם אין התייחסות לאיכות חייו הנפשית של המטופל. הטיפולים הנפשיים המוצעים יכולים להיות ממקורות שונים.

לעיתים יש מקום משמעותי להתערבות פסיכיאטרית תרופתית. נוגדי דיכאון וחרדה עשויים להוות מפלט חיובי עבור אנשים שנאלצים להתמודד גם עם תחושות נפשיות קשות, בנוסף למצב גופני בעייתי.

גם לפסיכותרפיה על גווניה וסוגיה יש מקום. אמנם אין דרך להעלים את הכאב וההגבלה, אך בהחלט ניתן לדבר על זה, לעבד את האבל הנובע מציפיות לעתיד שכבר לא יוכלו להתגשם, ולמצוא את הדרכים להמשיך בחיים למרות הכאב וההגבלה, חיים פוריים ומספקים, אשר מפחיתים מאליהם את רמת הדיכאון והחרדה.

074-7691313 דילוג לתוכן