דלקת מפרקים באזור האצבעות

דלקת מפרקים באזור האצבעות

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים באצבעותדלקות מפרקים באופן כללי הן מחלות שמסבות נזק למפרקים של הגוף. למעשה הן נחשבות לגורם המוביל בגרימת נכות בקרב אוכלוסיית בני ה-65 שנה ומעלה.

ישנן מאתיים מחלות שבכוחן להביא להתפתחות של דלקת במפרקים השונים בגוף כשחלקן אוטואימוניות, חלקן זיהומיות, חלקן ניווניות ועוד. הדלקות השונות מסווגות לפי מספר המפרקים הפגועים והמיקום שלהם וכמובן שגם לפי הגורם שהביא להתפרצות המחלה.

דלקת מפרקים באצבעות יכולה לנבוע ממספר גורמים כשלרוב מדובר בדלקת מפרקים ניוונית או בדלקת מפרקים ראומטית. פגיעה באצבעות יכולה לפגוע באופן ניכר באיכות החיים של האדם הסובל מהדלקת, להסב לו כאב רב ולהקשות עליו בביצוע של פעילויות יומיומיות.

דלקת מפרקים ראומטית (שגרונית) באצבעות

אחת מהמחלות שגורמות לדלקת החמורה ביותר באצבעות היא דלקת מפרקים ראומטית. מדובר על מחלה כרונית רב מערכתית שנגרמת כתוצאה מכשל במערכת החיסון.

המחלה פוגעת במפרקים רבים בגוף באופן סימטרי כשברוב המקרים הפגיעה מתבטאת במפרקי האצבעות ובמפרק שורש כף היד. בנוסף לפגיעה המפרקית המחלה באה לידי ביטוי במערכות שונות בגוף לרבות במערכת הנשימה, בלב ובכלי הדם, בעור ועוד.

המחלה מתאפיינת בהתקפים שביניהם יש תקופות של רמיסיה (הפוגה), אך המחלה לא נשארת יציבה ובמהלך הזמן התסמינים הולכים ומחריפים והנזק למפרקים הולך ונהיה חמור יותר.

למעשה, ככל שהמחלה מתקדמת, כך החולים חשים בהגבלה תנועתית חמורה יותר במפרקים של האצבעות ובמהלך הזמן נוצרים עיוותים חריפים שמקשים על השימוש באצבעות.

מאחר ומדובר על מחלה אוטואימונית, התרופה לה עדיין לא נמצאה. אי לכך, הטיפול מכוון בעיקר להפחתת חומרת הדלקת, להפחתה במידת החומרה של הכאב ובניסיון לשמר במידת האפשר את טווח התנועה של המפרקים.

כיוון שמדובר במחלה בעלת אופי הדרגתי ומתקדם, ישנו צורך במעקב רפואי צמוד אחר החולים על מנת להתאים את הטיפול לו הם זקוקים באופן תדיר.

דלקת מפרקים ניוונית באצבעות

דלקת מפרקים ניוונית היא הפרעה שמתאפיינת במהלך של הרס רקמת הסחוס במפרק ובנייה מואצת של רקמת עצם. מדובר על הפגיעה הנפוצה ביותר במפרקים שתסמיניה מופיעים במעל למחצית מאוכלוסיית בני ה-65 ומעלה.

ישנן דלקות מפרקים ניווניות שמופיעות בגיל המבוגר ללא סיבה נראית לעין (דלקת מפרקים ניוונית ראשונית) וישנן דלקות מפרקים שמופיעות בעקבות פציעה, טראומה, מחלה מטבולית מסוימת, הפרעות במבנה השלד ועוד (דלקת מפרקים ניוונית שניונית).

לרוב המחלה פוגעת במפרקים נושאי משקל ושמה של המחלה ניתן לה בהתאם למפרקים הפגועים. הפגיעות הנפוצות ביותר של המחלה מופיעות באצבעות הידיים, במפרקי הברך, הירך ובעמוד השדרה.

המראה השכיח שמסייע לזיהוי של דלקת מפרקים ניוונית של האצבעות מתאפיין בקשרירים במפרקים המרוחקים והמקורבים שבין הגלילים של האצבעות. הקשרירים הם גושים של עצם שמכוסים בסחוס שככל שהם גדלים, כך התנועה של מפרקי האצבעות נהיית קשה יותר ומוגבלת יותר.

בדומה לדלקת מפרקים ראומטית של האצבעות, גם במקרה של דלקת מפרקים ניוונית של האצבעות אין תרופה שיכולה להביא לפתרון המצב. לפיכך, גם במקרה הזה הטיפול מיועד להקל את הכאבים החזקים ולהפחית את חומרת הדלקת.

ההליכים הכירורגיים המיועדים לטיפול במקרים של נזק לאצבעות בעקבות דלקת מפרקים ניוונית לרוב מובילים לשיפור משמעותי בכאב, אך לאובדן היכולת לעשות שימוש במפרקים המנותחים.

דלקת מפרקים פסוריאטית

דלקת מפרקים פסוריאטית היא דלקת מפרקים שמופיעה בקרב שבעה עד עשרה אחוז מקרב חולי הפסוריאזיס. ישנם חמישה סוגים של דלקת מפרקים פסוריאטית כשברוב המקרים תהיה מעורבות של האצבעות בעיקר.

הדלקת יכולה להופיע במפרק אחד או במספר מפרקים באופן לא סימטרי ולשוות לאצבעות צורה של נקניקים נפוחים. בנוסף לכך, הפגיעה יכולה להתפשט ולפגוע גם בציפורניים, אך הפגיעה הקלאסית והשכיחה ביותר מתבטאת במפרקים הבין גליליים המרוחקים באצבעות הידיים והרגליים שהופכים לנפוחים, אדומים, מוגבלים בתנועה וכואבים מאוד.

074-7691313 דילוג לתוכן