דלקת מפרקים באזור הירכיים

דלקת מפרקים באזור הירכיים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים בירכייםמפרק הירך הוא המפרק שמחבר בין הגפה התחתונה לאגן. הוא מסווג כמפרק סינוביאלי מהסוג הכדורי, כלומר מפרק שיכול לנוע במספר מישורים של תנועה לרבות סיבוב פנימי או חיצוני, פשיטה וכפיפה, הרחקה וקירוב.

המפרק מתווך בין מספר קבוצות של שרירים ונושא בעומס בזמן תנועה או עמידה. מדובר על מפרק יציב וחזק מאוד שמוקף ברצועות חזקות ובשרירים גדולים וכאשר הוא נפגע על ידי דלקת מסיבות שונות, החולים סובלים מירידה משמעותית באיכות החיים שלהם.

הדלקת במפרק הירך יכולה להופיע על רקע של חבלה או פציעה (טראומה), על רקע של תנועה לא נכונה, על רקע של שינוי מבני מולד או נרכש, על רקע של שבר, פגיעה באספקת הדם, שחיקה מואצת של המפרק וכן על רקע של מספר סוגים של דלקות מפרקים לרבות דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים ראומטית ועוד.

מה התסמינים המרכזיים של דלקת במפרק הירך?

התסמין המרכזי של דלקת במפרק הירך בדומה לכל סוג של דלקת הוא כאב. הכאב יכול להתגבר בזמן מאמץ או אפילו בעמידה אך יכול להופיע בעיקר לאחר מנוחה או בזמן היקיצה מהשינה בבוקר בהתאם לגורם שהביא להופעת הדלקת.

לעתים הכאב ילווה גם בנוקשות שרירית ומפרקית (במיוחד במידה ומדובר על מקרה של דלקת מפרקים ראומטית או שיגרונית). במצבים מסוימים הכאב יכול אפילו להעיר את החולה משנתו ולהיות אדיש לסוגים שונים של תרופות.

בנוסף לכאב, המפרק יהיה נפוח וטווח התנועה שלו יהיה מוגבל. במחלות מפרקים שונות ייתכן אף שהחולים יסבלו בשלב מסוים מנכות צמיתה בעקבות המחלה. הנזק המבני שאופייני לדלקות מפרקים שונות הוא בלתי הפיך ובמצבים קיצוניים מתעורר הצורך להחליף את המפרק בהליך כירורגי פולשני.

את התסמינים שבאים לידי ביטוי בשינוי מבני צורני ניתן להעריך על ידי ביצוע של בדיקות הדמיה רפואיות שונות כגון: MRI או צילום רנטגן פשוט. מעבר לפגיעה התפקודית הפיזית התסמינים יכולים להוביל למצבים נפשיים שונים כגון: חרדה, דיכאון, בידוד חברתי, הפרעות שינה ועוד.

כיצד מטפלים בדלקת במפרק הירך?

הטיפול בדלקת במפרק הירך משתנה בהתאם למידת החומרה של המחלה, למידת ההתקדמות שלה, להתבטאות הסימפטומטית שלה ולגורם המרכזי שהביא להתפתחות הדלקת.

כפי שציינו, במצבים מתקדמים וחמורים במיוחד, הטיפול כולל התערבות כירורגית אבל לפני שמגיעים למצב קשה זה, ישנן דרכי טיפול רבות שניתן לנקוט בהן. מטרת הטיפול מתחלקת לשלוש תת מטרות מרכזיות כשהראשונה היא הפחתת הכאב, השנייה היא הפחתה של מדדי הדלקת והשלישית היא שימור של טווח התנועה והרמה התפקודית של המפרק.

הטיפול התרופתי

האיגוד האמריקאי לראומטולוגיה ממליץ ליטול במקרה של דלקת מפרקים ניוונית במפרק הירך 1000 מ"ג של Paracetamol ארבע פעמים ביום בתור הקו הראשון להתמודדות עם הכאב האופייני לדלקת זו.

טיפול נפוץ נוסף שמביא להקלה בכאב האופייני לדלקת מפרק הירך כולל שימוש במשככי כאב שאינם סטרואידים (NSAIDs) שמביאים להקלה בחומרת הכאב למשך שלושה עד ארבעה שבועות.

בנוסף לתרופות אלו, נעשה שימוש גם בתרופות כגון Tramadol, Capsaicin ואופיאדים. כמו כן, לעתים ייהנו החולים מהקלה בסבלם לאחר הזרקה תוך מפרקית של סטרואידים או חומצה היאלורונית.

הטיפול הלא תרופתי

הטיפול הלא תרופתי כולל פיזיותרפיה שמיועדת לחיזוק של שרירי הבטן והגב ולשימור של טווח התנועה של המפרק במידת האפשר, תכנית התעמלות מותאמת אישית, נטילה של תוספי תזונה, שינוי הדיאטה  ועוד.

מאחר וככל שהעומס שמופעל על מפרק הירך רב יותר כך התסמינים חמורים יותר, לרוב מומלץ לסובלים מדלקת מפרק הירך להפחית ממשקלם על מנת להחמיר את מידת הכאב ואת הפגיעה התפקודית במפרק.

ראו גם:

אנטומיית מפרק ירך

074-7691313 דילוג לתוכן