דלקות מפרקים וביטוח לאומי

דלקות מפרקים וביטוח לאומי

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקות מפרקים וביטוח לאומיעבור החולים בדלקות מפרקים לסוגיהם השונים שמורה הזכות החשובה לפנות למוסד לביטוח לאומי במטרה לקבל סיוע במגוון בתחומים.

לעיתים הסיוע יהיה כספי והוא יתבטא בתגמולים ובקצבאות שנכנסות ישירות לחשבון הבנק. לעיתים אחרות הסיוע יהיה בהתערבות של גורמים מקצועיים שתפקידם לסייע לחולה באופן ישיר או באופן עקיף.

לא רק למבוגרים

בעיני אנשים רבים, ובהם כאלה שחלו במפתיע ובגיל צעיר, הפנייה לקבלת סיוע מהמוסד לביטוח לאומי נראית כמיועדת לאנשים מבוגרים בלבד. גישה זו בטעות יסודה שכן בתור ביטוח שנועד לכלל הציבור, יש לו נגיעה לחייהם של כל האנשים במהלך אירועי חיים שונים.

כפי שנשים זכאיות לדמי לידה וקשישים זכאים לקצבאות זקנה, אנשים הסובלים ממחלות שונות זכאים (ובצדק) לזכויות מגוונות בהתאם למצבם.

למרות שמחלות מפרקים עשויות לפגוע יותר באנשים מבוגרים, הרי שהמצב לא תמיד כזה. ישנם מקרים שבהם החולים הינם אנשים צעירים יחסית, מהם גם כאלה שנמצאים בשלהי גיל העבודה, וגם להם מחויב המוסד לביטוח לאומי לספק מענה בהתאם לחוק ובהתאם לתקנות שקובעות את נהלי העבודה של פקידי המוסד ויתר עובדיו.

הזכות לשיקום מקצועי

אנשים שחלו בדלקת פרקים, ואשר נמצאים בגיל העבודה, חווים פעמים רבות ירידה משמעותית ביכולתם להמשיך לבצע את עבודתם הרגילה. כאשר זהו אכן המצב, יכולים החולים לבדוק האם הם יכולים להסתייע בהליך לשיקום מקצועי.

הליך לשיקום מקצועי מיועד לסייע לאנשים שנפגעו ממחלה קשה או מתאונה ושאינם יכולים להמשיך ולעסוק במקצועם או בתפקיד המתאים לכישוריהם. מטרת השיקום היא לסייע להם להשתלב מחדש בעולם העבודה.

כאשר לוקחים בחשבון שעבודה איננה רק חובה אלא שהיא זכות של ממש ושלעבודה סדירה יש השפעה משמעותית על הבריאות הנפשית, קל להבין מדוע לשיקום מקצועי חשיבות רבה כל כך. השיקום המקצועי מלווה באנשי מקצוע כגון עובדים סוציאליים, וכחלק ממנו ניתן ללמוד לימודים עיונים ומקצועיים מסוגים שונים.

הזכות להתקיים בכבוד

כאשר אדם חלה בדלקת פרקים כגון דלקת פרקים ניוונית או מכל מצב אחר שבו יכולתו להתפרנס נפגעת באופן ממשי, שמורה לו הזכות להרבה יותר מאשר שיקום מקצועי. במידה ומדובר בפגיעה חמורה, שמוגדרת בתור נכות רפואית, ניתן בהחלט לקבל תגמולים כספיים משמעותיים למדי. תגמולים אלה, המכונים קצבת נכות כללית, ניתנים לחולים שעומדים בשני קריטריונים חשובים.

במידה ושני הקריטריונים מתקיימים, דהיינו שמדובר על אדם נכה (בהתאם לקביעת וועדה רפואית) וכאשר מדובר על דרגת אי כושר של 50 אחוז או יותר, יוכל המבוטח לקבל קצבת נכות כללית.

בנקודה זו נבהיר שישנם מקרים שבהם אדם סובל מדלקת פרקים והינו בגיל העבודה, אך הוא איננו מצליח להשתלב בשוק העבודה ובמקביל, אין הוא עומד בתנאי הסף ואין מאשרים לו קצבת נכות כללית. במקרה זה עומדות לפניו כמה אפשרויות.

  • האפשרות הראשונה היא לערער על החלטת הוועדה הרפואית בתקווה שזו תשנה את החלטתה.
  • האפשרות השנייה היא לתבוע קצבת הבטחת הכנסה.

ניידות ושירותים מיוחדים

לפני סיום נוסיף ונאמר שהמוסד לביטוח לאומי מעמיד בפני המבוטחים, החולים בדלקת פרקים ואחרים, גם אפשרות לקבל קצבאות מיוחדות כגון קצבת ניידות או קצבה לשירותים מיוחדים.

  • קצבת ניידות (הידועה גם בתור גמלת ניידות) – רלוונטית כאשר מדובר על ליקויים במפרקים שברגליים או בכפות הרגליים.
  • קצבת שירותים מיוחדים – מיועדת לנכים אשר עקב מצבם נדרשת להם עזרה של אדם אחר לצורך ביצוע של פעולות יום יומיומיות שונות.
074-7691313 דילוג לתוכן