דלקת מפרקים באזור הברכיים

דלקת מפרקים באזור הברכיים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת במפרק הברךדלקת מפרקים היא מצב שבו מפרק אחד, שניים או יותר בגוף האדם מודלקים. הדלקת במפרקים יכולה להיות כרונית או אקוטית ולנבוע ממצבים רבים ומגוונים כשלמעשה קצרה היריעה מלהכיל את מאתיים סוגי המחלות השונות שיכולות להוביל לדלקת בברכיים.

הדלקת יכולה לנבוע מפציעה טראומטית, בשימוש מוגזם במפרק, כתוצאה מגיל מתקדם, משחיקה טבעית של הסחוס, כתוצאה מזיהום, ממחלה אוטואימונית ועוד. התסמינים של דלקת בברך משתנים בהתאם לגורם שהוביל לפציעה.

בהמשך נפרט אודות מספר סוגים של פתולוגיות, אך על מנת לסבר את האוזן נציין כי התסמינים יכולים להיות מצד אחד כאב עמום שמתגבר באופן התקפי, כאב חד שהולך ונעלם עם הזמן, כאב שמופיע בעיקר במאמץ ונחלש במנוחה ואפילו כאב מלווה בנוקשות מפרקית שמופיע לאחר מנוחה או שינה. בנוסף לכך, דלקת בברכיים לא תמיד פוגעת במפרקים באופן סימטרי וישנם סוגים של דלקות שבהן הפגיעה היא רק במפרק אחד.

דלקת במפרקי הברך יכולה להוביל לנפיחות משמעותית, לפגיעה בטווח התנועה של המפרק ובמצבים מסוימים בדגש על מחלות כרוניות, להוביל לשינוי מבני שייתכן שיצריך החלפה של המפרק בהליך ניתוחי. הדלקת תלווה לרוב באדמומיות מקומית, בחום מקומי וברגישות למגע.

כעת נפרט אודות מספר גורמים שיכולים להביא להיווצרות של דלקת בברך.

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס)

דלקת מפרקים ניוונית שפוגעת בברך היא הסיבה המובילה בארצות הברית לנכות נכון לכתיבת שורות אלה. דלקת מפרקים ניוונית יכולה לפגוע במספר מפרקים או במפרק אחד בלבד.

כשהמחלה פוגעת במספר מפרקים במקביל המחלה נקראת דלקת מפרקים ניוונית כללית וכשהיא פוגעת במפרק אחד בלבד היא נקראת דלקת מפרקים של הברך, דלקת מפרקים של הירך וכן הלאה לפי המפרק הפגוע.

דלקת ניוונית של הברך באה לידי ביטוי בכאב שמופיע באופן הדרגתי ושנעשה חמור יותר בזמן מאמץ (הכאב נהיה קל יותר במנוחה). ככל שהמחלה מתקדמת החולים יסבלו מנוקשות וממגבלות שונות בתנועת המפרק.

כמו כן, בזמן התנועה של המפרק לרוב יישמעו קולות חריקה או חספוס שנקראים בשפה המקצועית "קרפיטציות". מפרק הברך הוא בין המפרקים השכיחים ביותר שמעורבים במחלה.

דלקת מפרקים זיהומית

דלקת מפרקים זיהומית היא דלקת שנגרמת כתוצאה מחדירה של חיידק, נגיף או פטרייה למפרק. הגורם המזהם שאחראי על המחלה חודר למפרק ומזהם את הקרום ואת הנוזל הסינוביאליים כשבדרך כלל החדירה מתבצעת דרך מערכת הדם.

לרוב דלקת זיהומית מלווה בחום והחולים סובלים מהגבלה ביכולת ההנעה של המפרק ומפגיעה בטווח התנועה שלו. כמו כן, במרבית המקרים הפגיעה ממוקדת במפרק אחד כשהמפרק השכיח ביותר שנפגע כתוצאה מדלקת מפרקים זיהומית הוא מפרק הברך. יש לציין שהחלל של מפרק הברך הוא החלל המפרקי הגדול ביותר בגוף האדם וכמות הנוזל שבו היא הגדולה ביותר.

פציעה ברצועה צולבת קדמית

תפקיד הרצועה הצולבת הקדמית בברך הוא להעניק לברך את היציבות הקדמית שלה ולא לאפשר לשוקה להחליק קדימה יחסית לעצם של הירך. הפציעה ברצועה זו אופיינית מאוד לספורטאים ולאתלטים ומתרחשת לרוב בזמן פעילות גופנית במהלכה הגוף נע לכיוון אחד בזמן שהברך נעה לכיוון השני.

כמו כן, לעתים הפציעה מתרחשת בזמן עצירה פתאומית או בזמן האצה פתאומית. הרצועה יכולה להימתח, להיקרע באופן חלקי או להיקרע באופן מלא כשלרוב בדיקת MRI תבוצע על מנת לקבוע את חומרת הפציעה.

הטיפול הראשוני כולל מנוחה, קירור של האזור המודלק הפגוע, הרמה של הרגל בשכיבה ונטילה של תרופות נוגדות דלקת. בפגיעה זו הדלקת היא לא הדאגה העיקרית כי גם לאחר שהדלקת עוברת ישנו צורך לשקם את הרצועה שהאלסטיות שלה נפגעה. במקרים מסוימים אף ישנו צורך לבצע ניתוח לשיקום הרצועה שמלווה בתקופת שיקום ארוכה.

074-7691313 דילוג לתוכן