דלקת מפרקים בהיריון

דלקת מפרקים בהיריון

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים בהיריוןנכון לכתיבת שורות אלו ידועות כמאתיים מחלות שונות שעשויות להביא לדלקת במפרקים.

דלקות מפרקים יכולות להופיע בכל גיל, החל מתקופת הינקות וכלה בעשורים המתקדמים, אך דלקת מפרקים בהיריון היא נושא מאוד מורכב שבדרך כלל זוכה להתייחסות מיוחדת.

רק כדי לסבר את האוזן בנוגע למורכבות של הנושא נציין כי במקרים מסוימים הכאבים במפרקים יכולים להופיע בעקבות ההיריון ולדמות את התסמינים של דלקת במפרקים, אך בהחלט קורה לא אחת שנשים שסובלות מדלקות במפרקים נכנסות להיריון ואז מתחילה להיווצר אינטראקציה בין מהלך ההיריון לבין המהלך של הדלקת.

במקרים מסוימים מדובר על יחסי גומלין חיוביים אך במקרים לא מעטים מדובר על יחסי גומלין הרסניים שיכולים להעמיד את ההיריון בסיכון כפי שנפרט במאמר זה.

בחרנו לפרט אודות שלוש מחלות מפרקים בלבד כיוון שקצרה היריעה מלהזכיר את כולן אך יש להדגיש בשלב זה שבכל מקרה שבו אישה שסובלת מדלקת במפרקים מעוניינת להיכנס להיריון, עליה להודיע על כך לרופא המטפל בה.

דלקת מפרקים ראומטית (שגרונית) בהיריון

יחסי הגומלין בין מהלך ההיריון למהלך המחלה במקרה של דלקת מפרקים שגרונית מעניינים במיוחד שכן בעוד שבדרך כלל המצב של רוב החולות ישתפר בצורה משמעותית ביותר עד תחילתו של הטרימסטר השני להיריון, הרי שרוב החולות (90% בממוצע) יסבלו מהתקף של המחלה תוך ארבעה חודשים מיום הלידה. למעשה, חולות רבות סובלות מההתקף הראשון שלהן זמן קצר לאחר הלידה.

חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי סוג התרופות המותרות לנטילה בזמן ההיריון כיוון שישנן תרופות מסוימות שמותר לקחת רק עד תקופה מסוימת, ישנן שאסורות בתכלית האיסור וישנן שמותרות ללא שום בעיה.

כך למשל, נוגדי דלקת שאינם סטרואידים מותרים עד השבוע ה-32 בלבד, אך השימוש במתוטרקסאט נחשב לאסור למשך כל תקופת ההיריון. ישנן תרופות מסוימות שהאיסור על השימוש בהן תלוי בגורמים מסוימים, ישנן שהדעות לגביהן חלוקות ועוד.

זאבת אדמנתית מערכתית בהיריון

בניגוד לדלקת מפרקים ראומטית, זאבת היא מחלה שמעמידה גם את העובר וגם את האישה ההרה בסיכון.

מאחר ושכיחות המחלה גבוהה במיוחד בקרב נשים בגיל הפוריות, הרי שנושא ההיריון נחקר רבות בעשרות השנים האחרונות. באופן עקרוני, המחלה לרוב לא פוגעת בפוריות, אבל ההמלצה היא שלא להיכנס להיריון בזמן התקף (כשהמחלה פעילה או סוערת במיוחד) ולא כאשר ישנה פגיעה כלייתית.

הסיכון לאישה ההרה שנכנסת להיריון בזמן שהמחלה פעילה הוא החמרה של התסמינים בדגש על החמרה בתפקוד הכליות והסיכון לעובר כולל פגיעה בתפקודי הכבד, הפרעות לבביות (20% מהעוברים שסובלים מהפרעות לבביות ימותו), אנמיה, טרומבוציטופניה, תופעות עוריות שונות ועוד. גם כאן ישנן תרופות מסוימות שאסורות לשימוש בהיריון כמו למשל Cyclophosphamide.

סקלרודרמה סיסטמית בהיריון

סקלרודרמה היא מחלה שמופיעה בשכיחות גבוהה יותר פי 4 בנשים מאשר בגברים כשלרוב היא מתפרצת לראשונה בין גיל שלושים לחמישים.

המחלה לרוב לא פוגעת בפוריות של הנשים שסובלות ממנה, שכיחות ההפלות בקרב החולות במחלה כמעט זהה לשכיחות ההפלות באוכלוסייה הכללית (אם כי מבחינה סטטיסטית היא מעט יותר גבוהה ממנה) והדבר נכון גם לגבי שכיחות הלידות המוקדמות והמומים המולדים.

עם זאת, ישנו סיבוך מסוים של המחלה שיכול להתרחש בזמן ההיריון שעלול לסכן את חיי האישה שנגרם בעקבות פגיעה בכליות והופעה של יתר לחץ דם. מסיבה זו החולות מומלצות להיכנס להיריון רק לאחר שלחץ הדם שלהן התייצב, כשהמחלה נרגעה וכשאין שום עדות לפגיעה כלייתית ולהיות ערות לסימנים חשודים במהלך ההיריון שמצריכים בירור רפואי דחוף.

074-7691313 דילוג לתוכן