דלקת מפרקים ופלדנקרייז

דלקת מפרקים ופלדנקרייז

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים ופלדנקרייזבמהלך שנות התבגרותו וחייו של כל אדם מוטלים על גופו עומסים משמעותיים. אדם צעיר, אשר לא סובל ממצבים של חולי או פציעה, עשוי שלא לחוש בעומסים הללו. עם זאת, תוך כדי העלייה בגיל, באים העומסים הללו לידי ביטוי בצורה של כאבים ולעיתים גם של דלקות, לרבות דלקות בפרקים.

כאשר לוקחים בחשבון שאנשים רבים אינם מבצעים תנועות שונות באופן נכון וטבעי (דבר שהוא תוצאה של אורח החיים המודרני), קל להבין מדוע כאבים ודלקות בפרקים הם תופעה נפוצה גם בקרב צעירים, יותר מאי פעם.

על מנת לשפר את מצבם של פרקים כואבים ומודלקים, שיכולים להיות תוצאה של מחלות שונות, של פגיעות במערכת החיסון, של תנועה בלתי נכונה ולא פעם גם של גיל מבוגר, קיימת חשיבות לביצוע פעילות גופנית נכונה ומתאימה.

בעוד שפעילות גופנית מאומצת איננה מומלצת למרבית הסובלים מדלקת פרקים, פעילויות אחרות מומלצות מאוד ויכולות להביא לשיפור מהותי במצב. דוגמא לשיטה כזאת, שפותחה על ידי מדען ישראלי, הינה שיטת פלדנקרייז.

המודעות לתנועה

כדי להבין כיצד שיטת פלדנקרייז יכולה לסייע לאנשים הסובלים מדלקת פרקים בשיפור טווח התנועה ובשיפור נלווה במצב הכאבים, יש להבין תחילה את היסודות עליהן נשענת השיטה.

על פי שיטתו של הדוקטור משה פלדנקרייז, עם העלייה בגיל תופס הלימוד השכלי מקום חשוב יותר ויותר. דבר זה יכול היה להיות יתרון של ממש, לולא היו שוכחים מרבית האנשים להקדיש את תשומת הלב הראויה לאופן שבו הם נעים ומבצעים תנועות מורכבות ואפילו בסיסיות.

חוסר מודעות זה, שהינו במידה רבה תהליך נרכש, יוצר שכחה בדבר יכולות תנועה טבעיות ומודעות גוף טבעית. אותה המודעות הטבעית לביצוע תנועות חלקות ואיכותיות מתגלה כאשר מביטים בתינוקות ובילדים צעירים. תנועותיהם לרוב חלקות יותר, טבעיות יותר, ואינן מתנגדות למהלכו הטבעי של הגוף.

למרבה המזל, כך על פי שיטת פלדנקרייז, ניתן בהחלט לחדש ולחדד את מודעותו של האדם הבוגר לביצוע תנועות שונות, וזאת בכדי שישובו להיות טבע שני. באופן טבעי, השיטה עוסקת לא מעט בתנועת הגפיים והמפרקים ומסוגלת להנחות את המתרגלים כיצד לנוע בצורה טובה יותר ממקום למקום, כיצד לשבת, לקום, לכופף מפרקים ולהתכופף בלי לגרום לנזק מיותר.

באמצעות עקרונות של תנועה טבעית וככל שהמודעות לתנועה העצמית הולכת ומשתפרת, גם אנשים בעלי פגיעות פיזיות ובעיות כגון דלקת פרקים מגלים יכולות שנדמו לבלתי אפשריות.

מרגישים הרבה יותר טוב

בין המתרגלים את שיטת פלדנקרייז ניתן למצוא הרבה מאוד אנשים שלא מצאו מזור לבעיותיהם באמצעות כל טיפול אחר. כאשר משלבים את העקרונות השיקומיים שניתן להפיק מהשיטה עם היכולת ללמוד מחדש כיצד נעים נכון ובלי ליצור נזקים נוספים למפרקים, אין ספק שמדובר על שיטה שיכולה להתאים מאוד לטיפול במקרים שונים של דלקות במפרקים השונים.

בין השאר ניתן למצוא בקרב המטופלים אנשים צעירים ומבוגרים, כאלה שסובלים ממחלה בשלב הראשוני או בשלב המתקדם, אנשים הסובלים מנוקשות רבה או מגמישות יתר, וכאלה הסובלים מכאבים קלים עד קשים מנשוא.

אישי או קבוצתי

על מנת לתרגל בצורה נכונה את שיטת פלדנקרייז ולהפיק ממנה את המרב לסובלים מדלקות פרקים, ניתן לבחור בתרגול באמצעות אחד מתוך שני מסלולים.

המסלול הראשון הינו תרגול בהנחיה של אחד על אחד. בשיטה זו, שמתאימה מאוד למתחילים או לאנשים עם בעיה חריפה יחסית, תשומת ליבו של הדריך מופנה לעבר המטופל הבודד.

המסלול השני הינו תרגול בקבוצה. מסלול זה יכול להתאים למי שכבר רכשו את בסיס השיטה ומעוניינים להמשיך בתרגול לאורך זמן.

ראו גם:
טיפול בים המלח לחולים בדלקת פרקים

074-7691313 דילוג לתוכן