דלקת מפרקים אצל ילדים ותינוקות

דלקת מפרקים אצל ילדים ותינוקות

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקות מפרקים של הילדותרבים לא מודעים לכך שדלקות מפרקים יכולות להופיע גם בקרב ילדים ואפילו בקרב תינוקות.

דלקת מפרקים שמופיעה בקרב האוכלוסייה הצעירה נקראת "דלקת מפרקים כרונית אידיופטית של הילדות". המשמעות של השם היא שמדובר על דלקת שהסיבה לה אינה ידועה ושהגורם לה אינו ידוע.

הדלקת שמופיעה בקרב אוכלוסייה זו (בחולים מתחת לגיל 16) יכולה לפגוע במפרק אחד או יותר ונמשכת מעל שישה שבועות.

ישנה חשיבות גדולה למשך הזמן שבו מתקיימת הדלקת כיוון שדלקת שנמשכת פחות משישה שבועות ואז חולפת היא לרוב דלקת מסוג אחר שיכולה לפגוע גם במבוגרים ולרוב מדובר על דלקת מפרקים תגובתית שמופיעה לאחר זיהום או דלקת מפרקים זיהומית שמופיעה בעקבות זיהום באופן ישיר פחות או יותר.

הפנים השונות של המחלה

דלקת מפרקים של גיל הילדות היא מחלה מורכבת ששייכת למשפחת המחלות האוטואימוניות. המשמעות היא שהמקור של המחלה הוא בפעילות לא תקינה של מערכת החיסון.

תאי מערכת החיסון האנושית אמורים באדם הבריא לתקוף אך ורק פולשים מזיקים מחוללי מחלה אך באדם שסובל ממחלה אוטואימונית, התאים החיסוניים תוקפים למעשה את תאי הגוף עצמם או במקרה של דלקת מפרקים אצל ילדים ותינוקות, את התאים שמרכיבים את המפרקים המעורבים במחלה.

ישנם סוגים שונים של דלקת מפרקים אצל ילדים ותינוקות כפי שנפרט להלן:

מחלת Still

10% מכלל החולים סובלים מתסמינים שכוללים חום גבוה שמופיע פעמיים ביום לסירוגין במשך כשבועיים. החום מלווה בהגדלה של הכבד, בתפרחת ובדלקת במפרקים. מחצית מהחולים ימשיכו לסבול מהמחלה באופן כרוני והשאר יחלימו ממנה תוך חודשים ספורים בלבד.

דלקת מפרקים מרובת מפרקים

סוג זה נחלק לשני סוגים עיקריים. הסוג הראשון נקרא מרובה מפרקים עם גורם שגרוני שלילי ובו מתפתחת דלקת ביותר מחמישה מפרקים באופן סימטרי בששת החודשים הראשונים למחלה.

20-30 אחוז מכלל החולים סובלים מסוג זה כשהחולות הן בעיקר בנות צעירות בגיל בית הספר. בבדיקת הדם לא ניתן למצוא נוכחות של גורם שגרוני והפרוגנוזה טובה יחסית.

דלקת מרובת מפרקים עם גורם שגרוני חיובי היא מחלה קשה יותר שבה לא ניתן לרפא את הדלקת כלל ומהלכה מקביל לדלקת מפרקים ראומטית של מבוגרים (5% מכלל החולים סובלים מסוג זה).

דלקת מפרקים מעוטת מפרקים

בסוג זה הדלקת פוגעת בששת החודשים הראשונים למחלה במפרק אחד עד ארבעה בלבד. מדובר על צורה שכיחה מאוד של המחלה שמופיעה בקרב כארבעים אחוז מסך החולים.

הפרוגנוזה של החולים טובה יחסית, אך אחד הסיבוכים השכיחים הוא דלקת של הענבייה ולכן החולים צריכים להיות במעקב צמוד של רופא עיניים. גם סוג זה יכול להחמיר ולהפוך לאחר חצי שנה לדלקת מפרקים מרובת מפרקים.

ארתריטיס ואנתזיטיס

בסוג זה לרוב תהיה מעורבות של המפרקים הגדולים בדגש על עמוד השדרה והרגליים. כמו כן, בדרך כלל יסבלו החולים בסוג זה גם מדלקת באזורי החיבור בין העצם לגידים ומדלקת של הגידים עצמם.

דלקת מפרקים פסוריאטית

דלקת מפרקים שמופיעה בקרב חולי פסוריאזיס. הדלקת יכולה להקדים את התסמינים העוריים או להופיע אחריהם. סוג זה מתחלק אף הוא למספר סוגים שונים.

האם קיים טיפול למחלה?

הטיפול בדלקת מפרקים בקרב האוכלוסייה הצעירה ניתן על ידי צוות רב מקצועי. הטיפול מותאם לכל חולה באופן אישי ומשתנה בהתאם לסוג המחלה, חומרת התסמינים, משך המחלה, רמת הפגיעה במפרקים, סוג המפרקים ועוד.

באופן עקרוני מטרת העל של הטיפול היא להפחית את הכאבים, למנוע את הנזק למפרק ולאפשר לחולים ליהנות מאיכות חיים אופטימאלית במידת האפשר. הטיפולים כוללים פיזיותרפיה, תרופות נוגדות דלקת, סטרואידים וכן מגוון של תרופות ביולוגיות חדשניות לדיכוי התהליך הדלקתי.

אולי יעניין אותך גם:

דלקת מפרקים כרונית אידיופתית של גיל הילדות

074-7691313 דילוג לתוכן