דלקת מפרקים נודדת

דלקת מפרקים נודדת

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים נודדתדלקת מפרקים נודדת היא דלקת שלא פוגעת במפרק אחד בלבד, אלא עוברת ממפרק למפרק ומכאן שמה. ישנם למעלה מ-200 מחלות שונות שיכולות להוביל להתפתחות של דלקת במפרקים אך לרוב הפגיעה ממוקדת.

על אף שבמקרים רבים מדובר על דלקת שפוגעת במספר מפרקים, הרי שהפגיעה מתמקדת בכל אותם מפרקים בהם המחלה התפרצה והפגיעה נשארת קבועה. בעקבות כך הנזק הולך ומצטבר וזאת בניגוד לדלקת מפרקים נודדת שלאחר שהיא עוברת ממפרק אחד לאחר, לרוב מתרחשת החלמה של המפרק הפגוע.

מהם התסמינים של דלקת מפרקים נודדת?

דלקת מפרקים נודדת נעה בין המפרקים השונים כשלרוב המפרקים הנגועים מודלקים במשך מספר שבועות בכל פעם. הדלקת מתאפיינת בחום מקומי, בנפיחות, ברגישות למגע ובכאב.

בעקבות התסמינים החולים יכולים לסבול גם מפגיעה בטווח התנועה של המפרק שעלול להשפיע על יכולת הניידות שלהם. כעת נסקור חלק מהגורמים שיכולים להוביל להתפתחות של דלקת מפרקים נודדת.

מחלות מעי דלקתיות

רבים לא מודעים לכך כי ישנו קשר בין מחלות מעי דלקתיות לדלקות מפרקים. כך למשל מחלות זיהומיות של המעי יכולות להוביל במקרים רבים להתפתחות של דלקת מפרקים מסוג ארטריטיס ריאקטיבית.

עם זאת, בעוד שדלקת מפרקים על רקע של מחלה זיהומית במעי לרוב באה לידי ביטוי במפרקים מסוימים באופן עקבי, הרי שדלקת מפרקים על רקע של מחלות מעי דלקתיות (קרוהן או קוליטיס כיבית) היא דלקת נודדת.

למעשה בין עשרה לעשרים אחוז מהחולים בקרוהן ובקוליטיס כיבית סובלים מדלקת מפרקים נודדת, שבמקרים מסוימים מופיעה לפני מחלת המעי ובמקרים אחרים אף מקדימה אותה.

הדלקת האופיינית לחולי קרוהן וקוליטיס כיבית פוגעת ברוב המקרים בברכיים, במפרקי כפות הרגליים ובקרסוליים כשכל מפרק סובל מהדלקת במשך מספר שבועות בלבד.

אי לכך לרוב המפרקים לא סובלים מנזק פרמננטי וזאת בניגוד לפגיעה שמתרחשת על רקע של מחלות מעי זיהומיות. בנוסף לכך כאשר הדלקת במעי שוככת, כך גם נעלמת הדלקת במפרקים.

קדחת שגרונית

קדחת שיגרונית (נקראת לעתים גם קדחת שיגרון) היא מחלה דלקתית שמתווכת על ידי המערכת החיסונית שמגיבה לזיהום שנגרם לרוב על ידי חיידק בשם סטרפטוקוקוס בטא המוליטי.

המחלה מתבטאת במגוון רחב של תסמינים שביניהם ניתן למנות דלקת מפרקים נודדת שמופיעה בקרב 75 אחוז מכלל החולים. לרוב הדלקת האופיינית למחלה נודדת בצורה לא סימטרית ומערבת בעיקר את המפרקים הגדולים.

ללא טיפול הדלקת חולפת מאליה תוך שלושה עד ארבעה שבועות אך בהינתן טיפול ניתן לרפא אותה גם תוך ימים ספורים בלבד.

המחלה יכולה לתקוף את האדם באופן עקרוני בכל גיל אך נחשבת לשכיחה בעיקר בין הגילאים חמש לחמש עשרה. המחלה נפוצה בעיקר באוכלוסיות שחיות בצפיפות בדגש על אנשים ממעמד סוציו אקונומי נמוך. ההידבקות במחלה אופיינית לתקופת החורף וגברים ונשים נדבקים בה באופן שווה.

זיבה

זיבה היא מחלת מין שעשויה גם כן לגרום להופעה של דלקת מפרקים נודדת. התסמין הראשוני של המחלה הוא כאב בזמן מתן שתן כשבהמשך מופרשת מוגלה מהנרתיק או מהפין. הדלקת האופיינית למחלה מתפשטת ללא טיפול הולם דרך מערכת המין הנשית ויכולה לפגוע גם בחצוצרות ובצוואר הרחם.

דלקת מפרקים נודדת הוא סיבוך מאוחר יחסית של המחלה ועל ידי טיפול אנטיביוטי שמיועד לחיסול הזיהום החיידקי ניתן להימנע ממנה כליל. הפגיעה המפרקית מתבטאת כמובן בנפיחות ובכאב כשבכל פעם הדלקת עוברת לפגוע במפרק אחר.

למרות שישנם כאלה שמאמינים שמדובר על מחלה של העידן הישן, נכון לכתיבת שורות אלה מחלת הזיבה פוגעת מדי שנה בשישים מיליון נשים וגברים ברחבי העולם כשבארצות הברית לבדה מדי שנה מדווח על שלושה מיליון חולים חדשים.

074-7691313 דילוג לתוכן