דלקת מפרקים באזור עמוד השדרה

דלקת מפרקים באזור עמוד השדרה

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים בעמוד השדרהדלקת חוליות מקשחת הנקראת לעתים גם מחלת בכטרב על שם הרופא שאבחן אותה לראשונה היא מחלה ששייכת לקבוצה של דלקות מפרקים שנקראת בלעז ספונדילוארתריטיס.

היא נקראת כך משום שמדובר על מחלות שמערבות הן את עמוד השדרה שנקרא בלעז ספונדילו והן את המפרקים הפריפריים שנקראים בלעז ארתריטיס (הסיומת איטיס היא הסיומת האופיינית למצבי דלקת בלטינית).

בנוסף לדלקת חוליות מקשחת כוללת הקבוצה גם את דלקת המפרקים הספחתית, את דלקת המפרקים התגובתית ואת דלקת המפרקים האנטרופתית. כיום דלקת חוליות מקשחת היא הגורם המוביל להיווצרות של דלקת בעמוד השדרה ובמפרקי הכסל.

המחלה מופיעה בגברים בשכיחות גבוהה פי שלוש מאשר בנשים ופוגעת בשכיחות גבוהה יותר ביוצאי צפון אפריקה. באופן כללי המחלה פוגעת ב-0.5% מכלל האוכלוסייה. המחלה מופיעה לראשונה בדרך כלל בעשור השלישי לחיי האדם ונדירה מאוד בגילאי הארבעים ומעלה.

הגורמים לדלקת מפרקים בעמוד השדרה

נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא זוהו הגורמים הוודאיים שיש בכוחם להביא להתפרצות של המחלה. החוקרים בתחום תמימי דעים שמדובר על מחלה בעלת מוטיבים גנטיים מסוימים אך קרוב לוודאי שמלבד הנטייה הגנטית, בהיווצרות המחלה לוקחים חלק גם גורמים סביבתיים מסוימים.

כבר לפני שלושה עשורים נמצא בקרב תשעים אחוז מהחולים בדלקת אנטיגן מסוים שנקרא HLA-B27 אך יש לציין כי שמונה אחוז מהאוכלוסייה הבריאה נושאים את האנטיגן ולכן אין די בקיומו כדי להביא להתפרצות של המחלה.

הגן המיוחד הזה מורכב מארבעים אללים שונים כשחלק מהם קשור להתפתחות של המחלה בעוד שחלק אחר לא קשור אליה כלל. למעשה חלק מהאללים המרכיבים אותו מהווים גורם מגן מפני התפתחות שלה.

ישנם גנים נוספים שמוטציות בהם נקשרו למחלה כגון: ARTS1 ו- IL23R. בניסויים שבוצעו בעכברים טרנסגניים ל HLA-B27 נמצא שכאשר העכברים גודלו בסביבה סטרילית לחלוטין ונטולת חיידקים, המחלה לא התפתחה בהם אך במידה והעכברים גודלו בסביבה רגילה, המחלה הופיעה בקרב 90% מאוכלוסיית העכברים.

מהם התסמינים של המחלה?

התסמין השכיח ביותר מבחינה קלינית הוא כאב כרוני שנמשך יותר משלושה חודשים רצופים באזור הגב התחתון והעכוז. הכאב לרוב מעיר את החולים משנתם, מלווה בתחושת נוקשות משמעותית, מחמיר בשעת מאמץ ופוחת במנוחה (בניגוד לרוב כאבי הגב הכרוניים).

לרוב החולים יסבלו מגיבנת קלה בשל המעורבות של עמוד השדרה הצווארי ויחוו אובדן של הקיעור בעמוד השדרה המותני. לרוב גם ייווצר כאב בכף הרגל שיקשה מאוד על הדריכה ועל ההליכה ותופיע דלקת בחיבור בין העצמות לגידים בין הצלעות לעצם החזה.

מעבר לכך ייתכנו תסמינים מערכתיים שכוללים:

  • עייפות.
  • עלייה בחום הגוף.
  • דלקת הענביה הקדמית בעין.
  • דלקת באבי העורקים.
  • מעורבות עצבית משנית לנזק בעמוד השדרה.
  • מעורבות כלייתית שיכולה להתבטא אף באי ספיקת כליות.
  • דלקת של הערמונית.
  • עמילואידוזיס משנית בעקבות התהליך הדלקתי הראשוני.

כיצד מאבחנים את המחלה?

האבחון של הדלקת מתבצע בהסתמך על עדות לדלקת במפרקי הכסל שניתנת לצפייה בעזרת MRI או צילום רנטגן שמופיעה במקביל לכאב גב דלקתי, סיפור משפחתי, ספחת, דלקת במפרקים ההיקפיים, מחלת מעי דלקתית, דלקת בעקב או תסמינים ספונדילוארתרופתים אחרים.

בנוסף לבדיקה הקלינית נהוג לבצע בדיקות מעבדה שונות כגון: שקיעת דם, רמת CRP ועוד. המרכיב המרכזי בכל הקשור לאבחון של המחלה הוא בדיקות הדמיה רפואיות.

טיפול בדלקת מפרקים בעמוד השדרה

מאחר והחולים בדלקת יכולים להגיע ללא טיפול לקיבוע של עמוד השדרה, לרוב הם יהיו נתונים למשטר של טיפולי פיזיותרפיה שמטרתם לחזק את שרירי הבטן והגב. בנוסף לכך, חלק מהחולים מגיבים בצורה טובה לשימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAID's).

תרופות נוספות יכולות להיות Salazopyrin, Methotrexate, סטרואידים שניתנים בהזרקה, Enbrel, Humira ועוד. חלק לא מבוטל מהחולים מגיבים באופן משמעותי וחיובי לטיפול במריחואנה רפואית כשחלק מהם מדווחים על היעלמות מוחלטת של הכאבים.

074-7691313 דילוג לתוכן