דלקת מפרקים פלינדרומית

דלקת מפרקים פלינדרומית

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים פלינדרומיתדלקת מפרקים פלינדרומית הוא סוג מיוחד של דלקת מפרקים שבאה לידי ביטוי בהתקפים פתאומיים חוזרים ונשנים של דלקת במפרקים.

הדלקת גורמת לכאב חד, אדמומיות, נפיחות ומוגבלות בתנועה כשברוב המקרים מדובר על פגיעה במפרק אחד, אך במקרים מסוימים ישנה מעורבות של שלושה או ארבעה מפרקים במקביל.

המרווח בין ההתקפים לא ניתן לחיזוי מראש וכמו כן חולים שונים מדווחים על פרקי זמן שונים שעוברים בין התקף להתקף. בנוסף לכך, אין דרך לחזות את משך ההתקף מראש ובמהלך ההתקף אין דרך לדעת כמה זמן יימשך.

חשוב לציין שבניגוד למחלות מפרקים אחרות, לא נגרם נזק פרמננטי למפרקים המעורבים במחלה.

מקור השם

מקור השם במילה היוונית פלינדרום שפירושה ללכת באותה הדרך פעם נוספת. מדובר על הלחם בין המילה palin שמשמעותה שוב והמילה dromos שמשמעותה דרך, נתיב או מסלול.

באופן עקרוני בשפה היומיומית המילה פלינדרום באה לתאר מילים שניתן לכתוב אותן בצורה דומה מהסוף להתחלה כמו למשל "ראדאר" או משפטים בעלי אופי זהה כמו למשל "ילד כותב בתוך דלי".

הסיבה בגינה המחלה זכתה לשם זה היא שהמחלה מתחילה ומסתיימת באותו האופן. את ההתקפים לא ניתן לחזות מראש וכן לא ניתן לחזות את סופם והם נעלמים כלעומת שבאו.

כיצד מאבחנים דלקת מפרקים פלינדרומית?

מאחר והתסמינים של דלקת מפרקים פלינדרומית מזכירים במידה רבה סוגים אחרים של דלקות מפרקים, הרי שלעתים האבחנה המדויקת שלה קשה מאוד לביצוע ובכל מקרה לוקחת זמן רב וזאת בניגוד לסוגים אחרים של דלקות מפרקים שניתן לזהות ולאבחן בקלות ובמהירות יחסית. אי לכך, לרוב האבחנה מתבצעת על ידי שלילה של מחלות וגורמים אחרים שהיו עשויים להוביל להיווצרות של התסמינים האופייניים.

שלילת הגורמים האחרים נחוצה מכיוון שנכון לכתיבת שורות אלה אין בדיקה אחת ספציפית שמיועדת לאבחון של דלקת מפרקים פלינדרומית.

בהתאם לכל זה האבחנה מתבצעת על ידי בחינה של ההיסטוריה הרפואית של המטופל, על ידי בחינה של התסמינים מהם הוא סובל, על ידי בדיקות דם בהן ניתן לראות רמה גבוהה של CRP ושקיעת דם מוחשת (למרות שבמקרים רבים בדיקות הדם לא יעלו שום ממצא חריג) ועוד.

האבחנה המבדלת בין דלקת מפרקים פלינדרומית למחלות שמתאפיינות בתסמינים דומים דוגמת מחלת גאוט או דלקת מפרקים ראומטית חשובה כיוון שללא אבחנה מדויקת לא ניתן להגיש לחולים את הטיפול המתאים ביותר עבורם באופן אישי.

מהם התסמינים של המחלה?

הדלקת הפלינדרומית מופיעה באופן לא צפוי ופתאומי במפרק אחד או יותר כשמשך ההתקפים יכול לנוע בין מספר שעות בלבד למספר ימים או שבועות. בין התקף להתקף החולים נהנים מתקופות בהן התסמינים לא מורגשים כלל כשתקופות אלו יכולות להימשך בין שבועות לחודשים ספורים.

בדרך כלל יהיו מעורבים במחלה המפרקים הגדולים והרקמות הרכות שקשורות למפרק בדגש על כריות האצבעות ומשטח העקב. כמו כן, לעתים התסמינים יבואו לידי ביטוי בנודולים תת עוריים ולעתים קרובות החולים יסבלו מחום ומנפיחות של המפרקים או של הרקמות הרכות.

הגורמים לדלקת מפרקים פלינדרומית

נכון לכתיבת שורות אלה הגורמים לדלקת מפרקים פלינדרומית אינם ידועים. בניגוד למשל לדלקת מפרקים ראומטית, המחלה תוקפת באופן שווה נשים וגברים וכן תוקפת לראשונה חולים בגילאים עשרים עד חמישים.

מהו הטיפול למחלה?

הטיפול מתמקד בהפחתת הכאב על ידי שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים, בהפחתת התדירות של ההתקפים על ידי שימוש בקולכיצין ובשימוש בתרופות שמיועדות לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית כמו למשל כלורוקווין או פלקוויניל.

074-7691313 דילוג לתוכן