דלקת מפרקים צירית

דלקת מפרקים צירית

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים ציריתחמישה אחוז מכלל האנשים שפונים לקבלת סיוע רפואי בעקבות כאבים בגב התחתון סובלים מכאבים על רקע של תהליך דלקתי שמקורו בדלקת מפרקים צירית או דלקת מפרקים אקסיאלית.

בניגוד לרוב המוחלט של הפונים שמתלוננים על כאבי גב שמחמירים במאמץ אך מוקלים במנוחה, החולים בדלקת מפרקים אקסיאלית סובלים מכאבים חזקים שמתגברים דווקא לאחר מנוחה. למעשה, במקרים רבים הכאבים אף מעירים את החולים משנתם.

הכאבים מופיעים לאורכו של עמוד השדרה ובאזור האגן ומלווים בנוקשות תנועתית שנמשכת כשעה ואף יותר מכך. הנוקשות מופיעה בבוקר לאחר היקיצה מהשינה ובנוסף לכך החולים מתקשים בתנועה לאחר שהם יוצאים מהרכב בתום נסיעה או לאחר שהם מסיימים לצפות בסרט למשל. בדרך כלל החולים בדלקת מפרקים זו טרם הגיעו לגיל ארבעים וחמש שנה.

תסמינים של דלקת מפרקים צירית

דלקת מפרקים צירית היא דלקת שפוגעת במפרקי עמוד השדרה ובמפרקי האגן. מדובר על מחלה בעלת אופי התקפי פרוגרסיבי שקצב ההתקדמות שלה משתנה בין חולה לחולה. במקרים מסוימים המחלה מופיעה לראשונה בשנות העשרים לחייהם של החולים ולעתים היא לא מאובחנת במשך עשרות שנים.

המחלה מוכרת לאנושות עוד מתקופת מצרים העתיקה. כך למשל ידוע שאמנוטפ, מרנפתח ורעמסס השני לקו בדלקת זו ועל מנת להשכיב אותם בארון, היה צריך לשבור את עמוד השדרה שלהם.

לא אחת הדלקת פוגעת בחולים גם באופן היקפי ומערבת את המפרקים הגדולים ברגליים. כמו כן, לרוב החולים מתלוננים גם על תחושה של אי נוחות בגידים מסוימים בדגש על גיד אכילס ועל המשטח הגידי של השרירים בבית החזה.

תסמינים נוספים יכולים להיות למשל כאבים מפושטים בשרירי הגוף, דלקת במעיים, בשופכה או בענבית העין וכן תפרחות פסוריאטיות בעור.

כיצד מאבחנים דלקת מפרקים צירית?

עד לאחרונה כדי לאבחן את המחלה היה צורך לראות עדות לקיומה בצילומי רנטגן. עם זאת, כיום ידוע כי במקרים רבים עד שניתן לראות את השפעת הדלקת בצילום רנטגן, חולפות כשמונה שנים בממוצע.

אי לכך, כיום הגישה הרווחת היא שאת המחלה יש לאבחן בבדיקת MRI שמסוגלת לזהות בצקת של לשד העצם שיש בה כדי להעיד על התהליך הדלקתי. ישנם קריטריונים ברורים שונים לאבחון המחלה לפי הממצאים של בדיקת ה- MRI בשילוב התסמינים הקליניים.

החשיבות של השימוש ב- MRI נובעת מכך שעל ידי אבחון מוצלח של המחלה, ניתן להגיש לחולים טיפול מתאים בשלב מוקדם יותר וכך לשפר במידה ניכרת את איכות החיים שלהם ולעכב את הנזקים למפרקים.

כיצד המחלה באה לידי ביטוי בנשים, גברים וילדים?

  • גברים – הצורה הקלאסית של המחלה מובילה בגברים להתקשחות של עמוד השדרה התחתון (עמוד השדרה המותני) שנגרמת על ידי התעבות העצם. עם זאת ההתקשחות יכולה להופיע גם בצוואר ובגב העליון. על מנת לעכב את התהליך מומלץ לחולים להיות פעילים פיזית גם במהלך תקופות ההפוגה בין ההתקפים.
  • נשים – ההבדל המרכזי בהתבטאות המחלה בין נשים לגברים הוא שהמחלה נוטה לפגוע בנשים גם במפרקים הפריפריים בשכיחות גבוהה יותר. עם זאת, דווקא הפגיעה בעמוד השדרה תהיה לרוב קלה יותר בקרב אוכלוסיית החולות.
  • ילדים כשהמחלה מופיעה לפני גיל 16, התסמינים הראשונים יהיו דלקת במפרקים הפריפריאליים ולא במפרקים של עמוד השדרה. לרוב הדלקת תתחיל במפרקים הגדולים כשבעיקר מדובר על דלקת במפרקי הקרסוליים, הירכיים, הברכיים ועוד. מאחר וילדים יסבלו מהמחלה למשך הזמן הארוך ביותר, הרי שהם צפויים לסבול מהנזק הרב ביותר ובמקרים רבים יצטרכו לעבור ניתוח להחלפת מפרק הירך.

טיפול בדלקת מפרקים צירית

דלקת מפרקים צירית היא מחלה חשוכת מרפא. עם זאת ישנן מגוון של תרופות שמיועדות להקל בצורה זו או אחרת על חיי החולים. בין היתר מדובר על נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, סולפסלאזין, מתוטראקסט, תרופות ביולוגיות נוגדות TNF alpha ועוד.

בנוסף לכך, ישנם מגוון של תרגילי התעמלות שיש לבצע אחת ליום או פעמיים ביום שמסייעים לשימור חופש התנועה של עמוד השדרה ואף להקלה על הכאבים.

074-7691313 דילוג לתוכן