דלקת מפרקים בגיל הזהב

דלקת מפרקים בגיל הזהב

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים בגיל הזהבכיום ידועות למדע למעלה ממאתיים מחלות שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בדלקת במפרקים. עם זאת, לרוב כאשר מדברים על דלקת מפרקים בגיל הזהב הכוונה היא לסוג מסוים מאוד של מחלה שנקראת דלקת מפרקים ניוונית או אוסטאואטריטיס (osteoarthritis).

דלקת מפרקים ניוונית היא מכלול שלם של הפרעות שמובילות לשינויים בעצמות ולהרס של הסחוס. השינויים האלו גורמים להפרעה בתפקוד המפרקים ומסבים לחולים כאבים.

בקרב שמונים אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 65 שנה ניתן למצוא עדות לתסמיני הדלקת בצילום רנטגן ובשל העלייה בתוחלת החיים, הערכות המומחים בתחום הן שעד שנת 2020, דלקת מפרקים ניוונית תהיה המחלה הרביעית בדירוג המחלות שגורמות לנכות באוכלוסייה הכללית.

יש לציין בשלב זה כי דלקת מפרקים ניוונית יכולה להופיע גם בקרב האוכלוסייה הצעירה, אבל אז היא מופיעה לרוב לאחר שינוי בסביבת הסחוס שניתן לאתר. כאשר היא מופיעה בקרב מבוגרים, בדרך כלל היא מוגדרת כדלקת מפרקים אידיופטית (דלקת שהגורם לה לא ברור).

מהם התסמינים של דלקת מפרקים בגיל הזהב?

הסימפטום המרכזי שמזוהה עם המחלה הוא הכאב. הכאב שאופייני לדלקת זו מופיע באופן הדרגתי ומחמיר בזמן הפעלת המפרק הנגוע בדלקת בדגש על הפעלה מאומצת שלו. בנוסף לכך, ככל שהמחלה הולכת ומתקדמת, את הכאב ילוו תסמינים נוספים שכוללים נוקשות במפרקים ובשרירים, רעשי חריקות מהמפרקים, נפיחות במפרקים ועוד.

התסמינים מופיעים באופן התקפי והולכים ומחמירים לאורך השנים. חשוב להבין שהתסמינים השונים קשורים לסוג המפרק הפגוע כשלעתים ייפגעו במקביל מספר מפרקים. כעת נפרט את התסמינים האופייניים לסוגי הדלקת השכיחים ביותר:

  • דלקת מפרקים ניוונית של הירך – דלקת במפרק הירך תגרום לתחושה של כאבים הן בחלק החיצוני של הירך והן בחלק הפנימי של הירך. בנוסף לכך אצל רוב החולים יורגשו כאבים גם באזור המפשעה ובברכיים. עם הזמן תתפתח צליעה וקושי רב בהליכה ובהזזת המפרק.
  • דלקת מפרקים ניוונית של הברך – החולים יתקשו לקום מישיבה או משכיבה, במהלך השנים הטיפוס והירידה במדרגות יהפוך לקשה מאוד ובמקרים רבים הכאבים האופייניים יקשו אפילו על ההליכה. כמו כן, בזמן ההליכה יישמעו לרוב קולות חריקה מהמפרק.
  • דלקת ניוונית של מפרקי האצבעות – הרס של הסחוס במפרקים הקטנים מוביל לרוב לשינויים מבניים ברורים לעין בעצמות. לרוב השינויים המבניים מתחילים באצבע אחת ומתפשטים במהלך השנים גם לאצבעות נוספות.

האם קיים טיפול לדלקת מפרקים של גיל הזהב?

נכון לכתיבת שורות אלה אין טיפול שיכול להביא לריפוי של החולים. מדובר על מחלה כרונית בעלת אופי פרוגרסיבי ולכן מטרת הטיפולים הקיימים היא לעכב במידת האפשר את ההתקדמות של המחלה.

בנוסף לכך, מטרת הטיפולים המוצעים כיום לחולים היא להפחית במידת האפשר את מידת הכאב ממנו הם סובלים ולשמור כמה שניתן על טווח התנועה של המפרקים הנגועים במחלה. לרוע המזל את הפגיעה בסחוס ובעצמות לא ניתן לרפא כיום. להלן חלק מהטכניקות הטיפוליות שמקובלות היום לטיפול בחולים בדלקת מפרקים ניוונית:

  • הפחתה במשקל – במטרה להפחית את העומס על המפרקים הגדולים נושאי המשקל.
  • פיזיותרפיה מסייעת לשמור על טווח התנועה של המפרק, לחזק את שרירי המפרק, להפחית את הכאבים ועוד.
  • ניתוח – במקרים חריגים במיוחד בהם כל סוגי הטיפולים לא הצליחו להקל על החולה מוצע ניתוח להחלפת המפרק במפרק מלאכותי או לשיוף העצם הפגועה.
  • סטרואידים – זריקות של סטרואידים למפרק הפגוע מביאות להקלה משמעותית בחומרת הדלקת ובמידת הנפיחות והכאב.
  • דיאסרין 50 – תרופה שמביאה להאטה בתהליך ההרס של רקמת הסחוס בקרב החולים.
  • NSAIDS – נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (נקסין, אספירין או איבופרופן למשל) מפחיתים את הדלקת ואת הכאבים בקרב חולים עם דלקת קלה עד בינונית.
  • פעילות אירובית – מסייעת לשימור התפקוד של המפרקים והשרירים התומכים ומצליחה להאט את התקדמות המחלה.
  • טיפולים אלטרנטיביים ישנו מגוון של טיפולים אלטרנטיביים כמו למשל דיקור סיני שמצליחים להפחית את חומרת הכאבים בחלק מהחולים.

אולי יעניין אותך גם:

האם יש קשר בין "קנאקים" באצבעות לבין דלקת מפרקים ניוונית?

מדרגון כיסא לסובלים מקושי לעלות במדרגות – פתרונות נגישים לבעיות מפרקים

074-7691313 דילוג לתוכן