מה ההבדל בין דלקת מפרקים לבין פיברומיאלגיה?

מה ההבדל בין דלקת מפרקים לבין פיברומיאלגיה?

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

מה ההבדל בין דלקת מפרקים לבין פיברומיאלגיה?לעתים קרובות ישנו בלבול בקרב הציבור הרחב בין תסמונת בשם פיברומיאלגיה לבין דלקת מפרקים. במאמר זה נתאר את שני סוגי המצבים ונעמוד על ההבדלים המרכזיים ביניהם.

הסיבה המרכזית לבלבול בין דלקת מפרקים לבין פיברומיאלגיה היא שישנם תסמינים מסוימים שמשותפים לשני המצבים. התסמין המרכזי המשותף לפיברומיאלגיה ולדלקת מפרקים הוא כאב במפרקים והשני הוא נוקשות במפרקים.

עם זאת, הגורמים לפיברומיאלגיה ולדלקת מפרקים שונים מאוד זה מזה והדבר נכון כמובן גם לגבי שאר התסמינים ולגבי דרכי הטיפול.

מה היא פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה, דאבת או (FMS (fibromyalgia syndrome אינה מחלה אלא תסמונת, כלומר אסופה של סימפטומים או מצב רפואי מסוים שמוגדר לפי התסמינים האופייניים לו שמופיעים ללא כל בסיס פתולוגי-פיזיולוגי ידוע.

פיברומיאלגיה הוא הלחם של המונחים fibra (רקמה של תאים), mya (שריר) ו-algos (כאב). התסמינים המרכזיים של התסמונת הם כאב מפושט וכרוני שנמשך לפחות שלושה חודשים ללא הסבר רפואי שמופיע בכל חלקי הגוף, רגישות מוגברת וקיצונית ללחץ במספר נקודות בגוף, עייפות חמורה, פגיעה ביכולת הזיכרון והריכוז, נוקשות בוקר במפרקים, כאבים בדרגות חומרה שונות במפרק הלסת, שינה שלא גורמת להתרעננות ועוד.

למרות שהתסמונת לא מובילה לנכות, הרי שיש בה כדי לפגוע באופן חמור באיכות החיים של הסובלים ממנה.

הגורמים לפיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא תסמונת נפוצה יחסית שמופיעה בשניים עד ארבעה אחוזים מהאוכלוסייה. למעלה מתשעים וחמישה אחוז מהמקרים מתרחשים בקרב נשים מה שמעלה את הסבירות לכך שמדובר על תסמונת שבה ישנה מעורבות של מרכיב גנטי.

פיברומיאלגיה היא תסמונת כרונית שבמקרים רבים מתרחשת בקרב מספר בני משפחה, אך נכון לכתיבת שורות אלו טרם בודד גן אחד ויחיד שפגם מסוים בו יכול להוביל להתפרצות שלה.

ישנם חוקרים שסבורים שבנוסף למרכיב הגנטי ישנו צורך בהתערבות של גורמים סביבתיים שונים כדי להביא לביטוי של התסמונת וישנם אף חוקרים שסבורים שהתסמונת מתרחשת על רקע נפשי בלבד.

כמו כן, ישנן תיאוריות שונות לפיהן התסמונת מתרחשת על רקע של מצב היפומטבולי, על רקע של מחסור מסוים בהורמון שנקרא קורטיזול, על רקע של רגישות לחומרים מסוימים (פלואוריד, מונוסודיום גלוטמט ואחרים) ועוד.

הטיפול בפיברומיאלגיה

מאחר והגורם לתסמונת אינו ברור, הרי שישנו מגוון רחב של טיפולים לתסמונת. הטיפולים כוללים טבילה בים המלח, נטילה של קורטיזול, נטילה של הורמון T3, נטילה של תוספי מזון שונים, נטילת תרופות שונות (Cymbalta, Duloxetine, Lyrica) ועוד.

חלק מהחולים מדווחים גם על הקלה בחומרת התסמינים לאחר צריכה של קנביס רפואי או לאחר טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

מה היא דלקת מפרקים?

דלקת מפרקים הוא שם לקבוצה מגוונת ביותר של מחלות שגורמות לנזק למפרק אחד או יותר ממפרקי הגוף. ישנן כמאתיים מחלות שונות שיכולות לגרום להופעה של דלקת במפרקים כשהנפוצות ביניהן דלקת מפרקים ראומטית או דלקת מפרקים ניוונית.

למרות שישנן דלקות מפרקים שמתרחשות על רקע לא ברור, ישנן דלקות מפרקים רבות בהן ניתן לאבחן את הגורם להופעת הדלקת בוודאות גמורה. ישנן דלקות מפרקים על רקע זיהומי למשל שבהן על ידי חיסול הגורם המזהם ניתן להיפטר מהדלקת לאלתר אך ישנם גם מצבים שונים שבהם הדלקת מוגדרת ככרונית.

דלקות מפרקים מסוימות יכולות לגרום מעבר לפגיעה באיכות החיים גם לנכות צמיתה. התסמינים משתנים בהתאם לגורם שהוביל להיווצרות הדלקת וכוללים לרוב פגיעה בטווח התנועה של המפרק, אדמומיות, כאבים, שינויים מבניים במפרק ועוד.

טיפול בדלקת מפרקים

הטיפול בדלקת מפרקים מותאם באופן אישי לכל מטופל ומטופל בהתאם לתסמינים מהם הוא סובל, לגורם שהוביל להיווצרות הדלקת, לתגובת הדלקת לתרופות ולטיפולים בהם התנסה עד כה ועוד. הטיפולים מכוונים לשליטה על הכאב, לשימור טווח התנועה ותפקוד המפרקים הפגועים, להפחתה בחומרת הדלקת, לטיפול בגורם לדלקת ועוד.

לסיכום, נכתוב כי על אף שדלקת מפרקים ופיברומיאלגיה עלולות לבוא לידי ביטוי בתסמינים דומים, הרי שישנו צורך לבצע אבחנה מבדלת בגורם שהוביל להיווצרות התסמינים על מנת להגיש למטופל את הטיפול המתאים ביותר עבורו באופן אישי.

חשוב בנקודה זו לציין כי חלק מדלקות המפרקים עלולות להחמיר עם הזמן ובהיעדר טיפול לגרום למטופלים לנזקים חמורים ובלתי הפיכים.

074-7691313 דילוג לתוכן