החלפת מפרק ירך

החלפת מפרק ירך

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

החלפת מפרק ירךמפרק הירך מחבר בין עצם האגן שנקראת בלעז acetabulum לבין עצם הירך שנקראת בלעז femur. מדובר על המפרק הגדול ביותר בגוף שנושא עליו משקל רב באופן שגרתי.

מפרק הירך בנוי משני מרכיבים מרכזיים, שהאחד מהם הוא הראש הכדורי שנמצא בקצה של עצם הירך והשני הוא מעין גומחה כדורית שממוקמת בעצם האגן אליה מתאים הראש הכדורי באופן מושלם בדומה למעין מכתש ועלי.

החלקים הגרמיים של המפרק מחוברים על ידי רצועות שמרכיבות את הקפסולה של מפרק הירך ומייצבות אותו. הקצוות של עצם האגן והגומחה הכדורית מצופות בשכבה עמידה וחלקה של סחוס שתפקידו לרפד את הקצוות של העצמות ולאפשר להן את התנועה החלקה שמאפיינת את המפרק כולו.

את פני השטח הנותרים עוטפת שכבה חלקה ודקה שנקראת ממברנה סינוביאלית שבתוכה ישנו נוזל שתפקידה לסכך את התנועה ולמנוע חיכוך אפשרי במפרק.

הסחוס המפרקי בולם את הזעזועים שנוצרים בזמן תנועת המפרק בריצה, קפיצה או הליכה אך כאשר הסחוס אינו שלם נוצר חיכוך בלתי נמנע בין עצמות המפרק שגורם לכאב עז, להגבלה בטווח התנועה של המפרק ולשחיקה של העצמות.

בעקבות מה נהרס הסחוס במפרק הירך?

ישנם גורמים רבים שיכולים להביא להרס של הסחוס. ביניהם ניתן למנות למשל חבלה או טראומה, דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית (או ראומטית), שחיקה טבעית בעקבות שימוש ממושך ועוד.

השחיקה של הסחוס היא תופעה מאוד שכיחה כשנכון לכתיבת שורות אלה מבחינה סטטיסטית כל אדם מעל גיל 65 נמצא בסבירות של שמונים אחוז לסבול מתופעה זו. את הכאבים הנלווים לשחיקה נהוג לשכך בעזרת תרופות, אך אין בנמצא טיפול שמסוגל להביא לריפוי של הסחוס או לגרום לתהליך השחיקה להיעצר.

אי לכך, במצבים בהם כבר מוצו הטיפולים השמרניים עד תום ואיכות חייו של החולה נפגעה באופן קשה, מועלית האפשרות של הליך כירורגי להחלפת מפרק הירך.

מה הן התוצאות של ניתוח החלפת מפרק ירך?

למעלה מתשעים אחוז מהמנותחים מדווחים לאחר החלפת המפרק על שיפור בתנועתיות, על הקלה משמעותית מאוד בכאבים מהם סבלו לפני הניתוח ועל שיפור משמעותי מאוד באיכות החיים שלהם. לאחר הניתוח עלולים להופיע כאבים בדרגות שונות, שאפשר להקל עליהם באמצעות משככי כאבים.

לאחר תקופת ההחלמה מן הניתוח המטופלים יכולים ואף מומלצים לבצע מגוון של פעולות מתונות כמו למשל רכיבה על אופניים, שחיה, הליכה ועוד. עם זאת, גם לאחר תקופת ההחלמה המנותחים לא יוכלו לחזור לתפקוד הרגיל שלהם. המשמעות היא שלא יהיה באפשרותם לבצע פעולות מאומצות כמו למשל סקי, ריצה או פעילויות ספורט אינטנסיביות בעצימות גבוהה.

טווח התנועה של המפרק החדש מוגבל יחסית למפרק של האדם הבריא ולכן לאחר הניתוח לרוב נמצאים המנותחים במסגרת של טיפולי פיזיותרפיה שמטרתם ללמדם כיצד להניע את המפרק החדש וכיצד באופן הדרגתי להגדיל את טווח התנועה שלו.

כמו כן, המפרק המלאכותי אינו מסוגל לעמוד בעומסים המופעלים עליו באופן שגרתי לאורך זמן רב מאוד ולרוב החלפת המפרק המלאכותי מתבצעת לאחר 15-20 מיום הניתוח הראשוני.

מה הוא משך ההתאוששות ומתי ניתן לחזור לשגרה?

ההתאוששות מניתוח מורכב שכזה אינה מתרחשת ביום אחד. למעשה מדובר על התאוששות ארוכה מאוד במהלכה עובר המטופל שיקום אשר במהלכו לומד כיצד לחיות עם המפרק המלאכותי ולמצות ממנו את המרב. מדובר על מספר חודשים במהלכם המטופלים מבצעים תרגילי פיזיותרפיה ומקפידים על הרגלי חיים מסוימים שייתכן שלא היו מורגלים בהם לפני הניתוח.

יש גם כן לציין כי במהלך תקופת ההחלמה שנמשכת בין שלושה חודשים לחצי שנה בממוצע החשיבות של ההיענות לטיפול גבוהה במיוחד ולמעשה משך ההחלמה תלוי מאוד בנכונותו של המנותח להשלים את הטיפולים ולהתמיד בביצוע התרגילים בהתאם להנחיות הרפואיות.

ראו גם:

רשלנות רפואית בניתוח החלפת מפרק

הכנות לפני ניתוח להחלפת מפרק

אנטומיית מפרק ירך

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית

074-7691313 דילוג לתוכן