פעילות גופנית וספורט לדלקת מפרקים

פעילות גופנית וספורט לדלקת מפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

פעילות גופנית לדלקת מפרקיםפעילות גופנית חיונית לאנשים הסובלים מדלקת מפרקים. היא מגבירה את הכוח הגופני והגמישות, מפחיתה את כאבי הפרקים, מסייעת להפגת העייפות ומשפרת את רוח הלחימה במחלה. כמובן, כאשר המפרקים נוקשים וכואבים באופן חמור, אין להעמיס עליהם ומומלץ רק לצאת להליכה קצרה במקום לשחות או לרוץ למרחקים הכרוכים במאמץ ניכר.

אך מצד שני, אין צורך בריצת מרתון או שחייה ברמת תחרויות אולימפיות על מנת לסייע בהפחתת תסמיני דלקת המפרקים. גם פעילות גופנית מתונה יכולה להקל על הכאבים ולאפשר שמירה על משקל בריא. בזמנים בהם מחמירה המחלה, גם מעט פעילות מסייעת לשמירה על התנועה.

מאמר זה מסביר את חשיבות הפעילות הגופנית על מנת להתמודד עם המצב.

מדוע חיונית הפעילות הגופנית?

פעילות גופנית מסייעת לשיפור הבריאות והכושר הפיזי מבלי לפגוע במפרקים. בשילוב עם תכנית הטיפול הרפואית אותה קבע הרופא, נחוצה הפעילות הגופנית לשיפור המצב ממספר היבטים:

  • חיזוק השרירים סביב המפרקים
  • שמירה על חוזק העצמות
  • הגברת הכוח והאנרגיה לעבור את היום
  • הקלה על שנת לילה טובה
  • שליטה נאותה במשקל
  • תחושה גופנית ונפשית טובה יותר.

למרות שנדמה כי תרגילים פיסיים מחמירים את הנוקשות וכאבי המפרקים, זהו אינו המצב. חוסר פעילות גופנית עלולה למעשה לגרום למפרקים כואבים ונוקשים יותר. השמירה על חוזק השרירים והרקמות, חיונית לשם התמיכה בעצמות. ללא פעילות גופנית, נחלשים השרירים ויוצרים לחץ עז יותר על המפרקים.

מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי הדרך בה הפעילות הגופנית עשויה להשתלב בתכנית הטיפול הרפואית, ואלו סוגי תרגילים מומלצים, בהתאם לסוג דלקת המפרקים. הרופא או הפיזיותרפיסט יכולים לסייע למטופל למצוא את תכנית התרגילים הטובה ביותר על מנת לשפר באופן היעיל ביותר את המצב הבריאותי והנפשי, ולהקל על כאבי המפרקים.

תרגילים לדלקת מפרקים

בהתאם לאישור הרופא או הפיזיותרפיסט, תרגילים אירוביים וסוגי פעילות גופנית אחרת, מומלצים לשיפור טווח התנועה, חיזוק העצמות והגוף, ושיפור הרווחה הפיזית והנפשית.

תרגילים לשיפור טווח התנועה

תרגילים אלו מקלים על הנוקשות הגופנית ומגבירים את יכולת תנועת המפרקים ומספקים טווח תנועה נורמאלי. ניתן לבצע אותם מידי יום או לפחות אחת ליומיים, התרגילים המומלצים הם העלאת הידיים מעל הראש, והנעת הכתפיים קדימה ואחורה.

תרגילי חיזוק

תרגילים אלו מסייעים לבניית שרירים חזקים לשם תמיכה והגנה על המפרקים. אימון משקולות הוא דוגמה לפעילות גופנית אשר מסייעת לשמירה או הגברת כוח השרירים. ניתן לבצע תרגילי חיזוק אחת ליומיים. ולהפחית או להגביר את התדירות בהתאם למצב דלקת המפרקים.

תרגילים אירוביים

תרגילים אירוביים או תרגילי סיבולת לב ריאה מסייעים להגברת הכושר הגופני הכללי. הם משפרים את בריאות הלב וכלי הדם, מגבירים את השליטה במשקל ומסייעים לסיבולת. כך מקבל הגוף יותר אנרגיה לעבור את היום.

דוגמאות לתרגילים אירוביים בעוצמות נמוכות וקלות יותר למפרקים כוללות הליכה, רכיבה על אופניים ושחייה. מומלץ לבצע תרגילים אלו במשך עשרים דקות עד חצי שעה, שלוש פעמים בשבוע. אם המאמץ קשה מידי, ניתן לפצל את זמן התרגילים לעשר דקות בכל פעם.

פעילויות גופניות אחרות

כל תנועה, לא משנה כמה היא קטנה, יכולה לשפר את מצב דלקת המפרקים. אם אימון מסוים מכביד או שאינו נוח, ניתן להתייעץ עם הרופא לגבי התאמתו, והוא יכול להמליץ על צורות עדינות של פעילות גופנית, כגון יוגה וטאי צ'י, לשיפור שיווי המשקל ומניעת נפילות. יש להקפיד לעדכן את המדריך אודות המצב ולהימנע ממצבים או תנועות אשר עלולים לגרום לכאב או להגביר אותו.

אולי יעניין אותך גם:

שיקום בבית לאחר ניתוח או אשפוז בעקבות דלקת מפרקים

8 תרגילים ביתיים לשמירה על בריאות הברכיים

074-7691313 דילוג לתוכן