תזונה לחולים בדלקת מפרקים

תזונה לחולים בדלקת מפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

תזונה לדלקת מפרקיםעל מנת לדעת כיצד להתמודד עם דלקת מפרקים ולשלוט בה, על המטופלים להבין אלו מאכלים מומלצים להם, ומאלו מזונות עליהם להימנע. הדיאטה והתזונה הנכונה חיוניים להשגת רמה מסוימת של שליטה במצב זה.

למרבה הצער, לא קיימת "דיאטת קסם" אשר מרפאת דלקת מפרקים או מונעת את התסמינים שלה, אך על מנת להבין את חשיבות המזון לטיפול נאות במצב, יש להתייעץ עם רופא או תזונאית ולהימנע מפעולה על פי שמועות שלא נבדקו או הוכחו באופן מדעי יעיל.

לאחרונה ביצעו מדענים מספר פיתוחי מחקר העוסקים בתפקיד הדיאטה והתזונה לטיפול בדלקת מפרקים. היום, מבין עולם הרפואה הרבה יותר על הקשרים בין דלקת, תזונה, משקל גוף בריא, ותפקוד המערכת החיסונית, וקיימים צעדים מומלצים על מנת להילחם בדלקת המפרקים ולשפר את הבריאות הכללית. מאמר זה דן בהוכחות המדעיות אודות דלקת פרקים ותזונה.

תזונה שהוכחה כיעילה

שומן נמוך

שמירה על משקל גוף בריא הינה גורם חשוב בשמירה על הבריאות הכללית ומאבק בדלקת מפרקים. על מנת לעשות זאת, מומלץ להקפיד על תזונה דלה בשומן רווי ושומן טרנס, למרות שלעיתים קרובות, קל יותר לומר זאת מאשר לבצע.

אנשים החיים עם דלקת מפרקים חווים לעיתים קרובות קשיים בקניות מזון, בישול ואף שמירה על תזונה נכונה. בשל אתגרים אלו, אנשים עם מצב זה מוצאים עצמם אוכלים יותר מידי מזונות ארוזים מראש או מזונות מתחום המזון המהיר, אשר עשירים בשומן רווי.

מספר מחקרים מראים כי תזונה עשירה בבשר אדום גורמת להתפתחות דלקת מפרקים. מחקרים אחרים מראים כי תזונה טבעונית עשויה להפחית את תסמיני הדלקת.

תזונה מאוזנת

מומלץ לחשוב על אוכל כעל "דלק". הכמויות הנאות של סוגי המזון הנכונים מאפשרות לגוף לתפקד ברמה האופטימאלית שלו, ומאפשרות למטופל להתמודד עם האתגרים היומיומיים הקשורים לדלקת הפרקים. לשם כך יש לצרוך מגוון רחב של מזונות מכל קבוצות המזון מידי יום.

אומגה 3

מספר מחקרים הראו כי חומצת שומן אומגה 3 מועילה בטיפול במספר צורות של דלקות מפרקים. ניתן למצוא אותה בדגים כגון סלמון ופורל, שמן זית וזרעי פשתן. על מנת לקבל את הכמות המומלצת של אומגה 3, יש לאכול שתיים או שלוש מנות דגים בשבוע, מבושלים בשמן זית, ולהשתמש בשמן זרעי פשתן כרוטב.

ויטמין D וסידן

סידן הוא מרכיב חיוני של כל תכנית תזונה, במיוחד עבור אנשים עם דלקת פרקים, אשר נמצאים בסיכון מוגבר לפתח אוסטיאופורוזיס, בשל ירידה צפויה בפעילות הגופנית, ירידה ביכולת הגוף לספוג ביעילות סידן כתוצאה מהמחלה, וכתופעת לוואי של חלק מהתרופות כגון פרדניזון.

מטופלים צריכים לצרוך בין 1000-1500 מ"ג סידן וכארבע מאות עד שמונה מאות גרם ויטמין D מידי יום. אם קשה לצרוך רכיבים אלו באופן טבעי בתוך התזונה, יש להתייעץ עם דיאטנית על מנת לדון באפשרות לקבלת הרכיבים באמצעות תוספים.

תזונה שאינה מוכחת

הימנעות ממזונות

חלק מהחולים בדלקת מפרקים מאמינים כי מזונות מסוימים או תוספים שונים עשויים לעורר או להחמיר אופנים מסוימים של המחלה והם בוחרים להימנע מהם כליל, אך קיימות מעט מאוד עדויות מדעיות התומכות באמונה זו.

יחד עם זאת, אם אדם חש כי אכילת מזון מסוים גורמת לעיתים קרובות להחמרת התסמינים שלו, עליו להתייעץ עם הרופא לגבי ביטול המזון המסוים, על מנת לפקח על שיפור דלקת המפרקים. בדרך כלל תקופה של שלושה חודשים נחשבת לתקופת מבחן נאותה.

צום

בעוד שמספר מחקרים הראו תוצאות המאשרות כי הצום עשוי להיות בעל השפעה מועילה לטווח הקצר על דלקת פרקים, המומחים מסכימים כי צום אינו מומלץ כשיטת טיפול לטווח הארוך, היות והוא עלול לגרום להתייבשות וחוסרים תזונתיים חמורים. כתוצאה מכך, דיאטת צום אינן מומלצות.

תזונה המבוססת על מזון אחד

שמועות שאינן מבוססות באופן מדעי מקדמות מזונות מסוימים כמועילים לדלקת מפרקים. אלה כוללים שמרי בירה, שום, שמן דגים, נבט חיטה ומיץ לימון. אף אחד ממזונות אלו לא הוכח כיעיל באמצעות מחקר המבוסס על ראיות. לכן אין להסתמך עליהם ובודאי שאין לצרוך אותם כמרכיב דומיננטי או יחיד בתזונה.

ראו גם:
הומאופתיה לדלקת מפרקים

074-7691313 דילוג לתוכן