דלקת מפרקים היקפית

דלקת מפרקים היקפית

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים היקפיתדלקת מפרקים יכולה לנבוע ממגוון רחב ביותר של סיבות. למעשה, ידועות כיום למעלה מ-200 מחלות שונות שיכולות שמתבטאות בדלקת במפרקים. עם זאת, לא תמיד מדובר על דלקת היקפית ולעתים מדובר על פגיעה במפרק אחד בלבד. במאמר זה נפרט אודות מספר מחלות שיכולות לבוא לידי ביטוי בדלקת מפרקים היקפית.

מה היא דלקת מפרקים היקפית?

דלקת מפרקים היקפית נחלקת לשני סוגים מרכזיים. דלקת מפרקים היקפית מסוג אחד היא מחלה שבה הדלקת פוגעת בעד ארבעה מפרקים נושאי משקל של הרגליים והידיים כמו למשל מפרק הברך, מפרק הירך, מפרק הקרסול או מפרק הכתף ודלקת מפרקים היקפית מסוג שתיים היא דלקת שפוגעת במפרקים הקטנים שבידיים בצורה סימטרית (בשתי הידיים במקביל).

כיצד דלקת מפרקים היקפית באה לידי ביטוי מבחינה סימפטומטית?

הדלקת ההיקפית יכולה לנבוע ממספר גורמים ולכן לא תמיד היא תבוא לידי ביטוי באותם התסמינים בדיוק. כמו כן, דרגת החומרה של התסמינים משתנה מחולה לחולה והדבר נכון גם לגבי משך ההופעה של התסמינים.

באופן עקרוני המפרקים הפגועים יהיו נפוחים ובעקבות כך עלול להיפגע התפקוד שלהם. בנוסף לכך, המפרקים עלולים להיות אדומים וכואבים מאוד. במקרים החמורים של דלקת מפרקים היקפית עלול להתרחש נזק בלתי הפיך למפרק שיבוא לידי ביטוי בשינויים מבניים בעצם ובהרס של הסחוס. במצבים כאלה עלול להתעורר הצורך להחליף את המפרק במפרק מלאכותי.

דלקת מפרקים היקפית על רקע של מחלות מעי דלקתיות

קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות ששייכות למשפחת מחלות המעי הדלקתיות. מדובר על שתי מחלות שבאות לידי ביטוי באופן התקפי. המשמעות היא שהחולים לא סובלים מהתסמינים שלהן בכל רגע נתון כי אם בהתפרצויות שבינן מתקיימות תקופות של רגיעה.

בקרב עשרים וחמישה אחוז מהחולים במחלות מעי דלקתיות קיימת מעורבות גם של המפרקים (השכיחות גבוהה יותר בקרב החולים במחלת קרוהן) ולמעשה במקרים רבים כאבי המפרקים מקדימים את התסמינים במעי.

ישנם שלושה סוגים של דלקות מפרקים שמופיעות בשכיחות גבוהה בקרב החולים במחלות מעי דלקתיות שכוללים דלקת חוליות מקשחת, דלקת מפרקים צירית ודלקת מפרקים היקפית.

דלקת מפרקים מסוג אחד שכיחה יותר בקרב הסובלים ממחלה דלקתית במעי הגס ובדרך כלל לא משאירה בהם נזק קבוע אלא חולפת תוך שבועות ספורים בלבד. כמו כן בדרך כלל מידת החומרה של דלקת מפרקים היקפית מסוג אחד בקרב החולים במחלות מעי דלקתיות תהיה זהה למידת החומרה של הדלקת במערת העיכול.

לעומת זאת דלקת מפרקים היקפית מסוג שתיים שפוגעת בחולים במחלות מעי דלקתיות עלולה להימשך למשך שנים ועלולה להמשיך ולפגוע באיכות החיים של החולים ללא שום קשר למידת החומרה של התסמינים במעי. יש לציין כי במקרים מסוימים אפילו לאחר שהחולים עוברים ניתוח לכריתת המעי הגס, הם עדיין סובלים מהדלקת במפרקים במידה ומדובר על דלקת מפרקים היקפית מסוג שתיים.

דלקת מפרקים פסוריאטית

פסוריאזיס היא מחלת עור שבאה לידי ביטוי בהופעה של קשקשת לבנה שמכסה על משטחי עור מעובים בשל תחלופה מהירה של שכבת העור העליונה. הקשר בין דלקות מפרקים לבין מחלת הפסוריאזיס נחקר רבות וכיום דלקת מפרקים פסוריאטית נחשבת למחלת מפרקים בפני עצמה.

ישנם מספר סוגים של דלקות מפרקים שאופייניות לחולי פסוריאזיס כשאחת מהן באה לידי ביטוי בדלקת מפרקים היקפית. ברוב המקרים התופעות העוריות מקדימות את התופעות במפרקים, אך במקרים מסוימים התופעות במפרקים יכולות בהחלט להקדים את התופעות העוריות. בקרב חמישים ושלושה אחוז מכלל החולים בדלקת מפרקים פסוריאטית קיים סיפור משפחתי של פסוריאזיס.

דלקת מפרקים שגרונית

המחלה האחרונה שנזכיר במאמר זה שעלולה לבוא לידי ביטוי בדלקת מפרקים היקפית היא דלקת מפרקים שגרונית. מדובר על מחלה אוטואימונית מתקדמת שבה נוצר עיוות של המפרק והרס שלו.

הפגיעה האופיינית במחלה זו באה לידי ביטוי באופן סימטרי כשהמפרקים שנוטים להיפגע בשכיחות הגבוהה ביותר הם מפרקי האצבעות, מפרק שורש כף היד והמפרקים בעמוד השדרה כשלרוב מדובר על עמוד השדרה הצווארי.

074-7691313 דילוג לתוכן