דלקת מפרקים בידיים

דלקת מפרקים בידיים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים בידייםדלקת מפרקים בידיים היא דלקת שפוגעת באחד או יותר מהמפרקים בידיים. באופן עקרוני הדלקת יכולה לפגוע במפרק שורש כף היד, במפרק האצבעות או במפרקי האצבעות השונים. כמו כן, הדלקת יכול להיגרם כתוצאה ממגוון רחב ביותר של גורמים שונים.

כיום ידועות למעלה ממאתיים מחלות שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בין היתר בדלקות מפרקים. בחלק לא מבוטל מהמחלות האלו הדלקת היא רק אחד מהתסמינים של המחלה אך ישנן גם מחלות רבות בהן הדלקת היא התסמין המרכזי.

מה הם הגורמים לדלקת מפרקים בידיים?

כפי שציינו, ישנם גורמים רבים מאוד שיכולים לבוא לידי ביטוי בדלקת במפרקים באופן כללי וכמובן שגם בדלקת מפרקים בידיים באופן ספציפי. להלן סוגים נפוצים של דלקת מפרקים בידיים:

תסמינים של דלקת מפרקים בידיים

התסמין הראשי של דלקת מפרקים בידיים הוא בראש ובראשונה כאב במפרקים. הכאב יכול להיות חלש מאוד וכמעט שלא יורגש אך יכול גם לבוא לידי ביטוי בעוצמה רבה מאוד ולהפריע באופן ניכר לאיכות החיים התקינה.

כמו כן, הכאב יכול להיות מורגש בעיקר בזמן פעילות גופנית או בזמן נשיאת סלים למשל אך במקרים אחרים עלול להיות מורגש בעיקר בזמן מנוחה או לאחר הפסקת מאמץ. הכאב יכול להיות מלווה גם בנוקשות שתבוא לידי ביטוי בקושי להפעיל את המפרק ויכול להיות מלווה גם בכאבי שרירים שממוקמים בסמיכות למפרק ובנוקשות שרירים אלו.

השוני בתסמינים ובמידת העוצמה שלהם הוא רחב ותלוי מאוד בגורם המרכזי לדלקת, במשך הזמן של הדלקת ועוד. תסמינים נוספים כוללים נפיחות במפרקי הידיים. שוב, חשוב להדגיש כי לא תמיד הדלקת פוגעת בכל המפרקים כולם ולעתים מדובר על מפרק אחד בלבד או על מפרקים בודדים.

הנפיחות יכולה להיות קלה מאוד או משמעותית כשבמקרים חמורים במיוחד היא עלולה להוביל לכך שטווח התנועה של המפרק יוגבל מאוד.

מעבר לכאב ולנפיחות לרוב המפרק יהיה אדום וכן ייתכן חום מקומי במפרק הנגוע. במידה והדלקת היא מסוג של דלקת מפרקים שגרונית למשל, הרי שייתכנו אפילו שינויים במבנה של המפרק שעלולים להיות פרמננטיים. מעבר לתסמינים במפרק עצמו בתלות בגורם המחלה ייתכנו גם תסמינים מחוץ למפרק.

כיצד מאבחנים דלקת מפרקים בידיים?

השלב הראשון בתהליך האבחון של דלקת מפרקים בידיים כולל לקיחה של אנמנזה מפורטת מהמטופל. האנמנזה צריכה לכלול את כל מגוון התלונות של החולה, את ההיסטוריה הרפואית שלו, את ההיסטוריה הרפואית של בני המשפחה שלו ועוד.

בנוסף לכך, יש לבצע בדיקה פיזית של המפרק ושל אזורים סמוכים. במידה ומתגלה למשל פריחה עורית, ישנו חשד סביר כי מדובר בבעיה מערכתית אך במידה והתסמינים ממוקדים למפרק, ייתכן כי מדובר בדלקת ממוקדת על רקע זה או אחר.

המשך הבירור נעשה בהתאם לצורך ובהתאם לממצאים של השלבים הראשונים של תהליך האבחון. בדיקות רלוונטיות יכולות לכלול שאיבה של נוזל מהמפרק כדי לשלול נוכחות של זיהום למשל, בדיקות דם מסוימות וכן בדיקות הדמיה רפואיות שמסוגלות לאתר שיניים מבניים במפרק.

טיפול בדלקת מפרקים בידיים

בדיוק כפי שישנם תסמינים מגוונים לדלקת מפרקים בידיים ובדיוק כפי שישנן שיטות שונות לאבחן את הדלקת, כך גם ישנן שיטות טיפול רבות ביותר לדלקת מפרקים בידיים בהתאם לגורם לדלקת.

אם למשל מדובר על דלקת מפרקים שנגרמה בעקבות זיהום חיידקי, הרי שמטרת הטיפול תהיה לחסל את הגורם המזהם על ידי מתן של תרופות אנטיביוטיות. מצד שני אם מקור הדלקת הוא במאמץ יתר, מטרת הטיפול תהיה להעניק מנוחה למפרק.

בדרך כלל הסובלים מדלקת מפרקים בידיים נוטלים תרופות לשיכוך כאבים, במקרים מסוימים יידרש להזריק להם סטרואידים לפנים המפרק כדי להפחית את ממדי הדלקת וכן רבים מהם פונים לטיפולי פיזיותרפיה. מעבר לכך, יש לשקול כל מקרה לגופו בהתאם לגורם הדלקת ובהתאם לחומרת המצב.

074-7691313 דילוג לתוכן