מהי דלקת במפרק הכתף?

מהי דלקת במפרק הכתף?

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת במפרק הכתףבין שבעה לעשרים ושישה אחוז מהאוכלוסייה הכללית סובלים מכאבים במפרק הכתף. כאבים במפרק הכתף יכולים לנבוע ממגוון רחב ביותר של סיבות שכוללות בין היתר את מחלת השרוול המסובב, את תסמונת הכתף הקפואה ועוד.

בין הגורמים השכיחים ביותר שגורמים להופעה של כאבים בכתף ניתן למנות מחלות שונות שבאות לידי ביטוי בהיווצרות של דלקת במפרק הכתף ובמחלות אלו נדון במאמר זה.

מה הם התסמינים של דלקת במפרק הכתף?

באופן עקרוני המאפיינים המרכזיים של כל דלקת באשר היא כוללים כאב, חום מקומי, אדמומיות, נפיחות ופגיעה תפקודית של האיבר או של הרקמה הפגועים. עם זאת, דלקת במפרק הכתף לא תמיד תבוא לידי רק בתסמינים אלה ולעתים תכלול תסמינים מגוונים נוספים בהתאם לחומרת הפגיעה ולחומרת הדלקת ובהתאם לגורם שהביא להיווצרות הדלקת.

השונות בהתבטאות הסימפטומטית יכולה לבוא לידי ביטוי בכך שלמשל במקרים מסוימים הכאב יכול להיות מוחמר בזמן מאמץ ובמקרים אחרים להיות מורגש דווקא בזמן מנוחה.

כמו כן, הכאב יכול להקרין על אזורים שונים בגוף כמו למשל לכיוון הצוואר או לכיוון בית החזה. בנוסף, הכאב יכול להיות קל מאוד או חמור מאוד. במקרים מסוימים הדלקת במפרק הכתף תופיע במקביל להרס של הסחוס ובהתאם לגורם שהוביל להיווצרות הדלקת עלולים להופיע אפילו שינויים במבנה עצמות המפרק.

דלקת מפרקים ניוונית

דלקת מפרקים ניוונית היא אחת מהמחלות שיכולות לבוא לידי ביטוי בדלקת במפרק הכתף. הדלקת הספציפית הזו נחלקת לשני סוגים. הסוג הראשון נקרא דלקת מפרקים ניוונית ראשונית והשני נקרא דלקת מפרקים ניוונית שניונית.

דלקת מפרקים ניוונית ראשונית מופיעה על רקע לא ברור (דלקת מפרקים אידיופטית) ואילו דלקת מפרקים ניוונית שניונית מופיעה על רקע שינויים בסביבה של הסחוס שנגרמו בעקבות טראומה, הפרעות מטבוליות שונות, דלקות מפרקים שונות ועוד.

במחלה זו הכאב במפרק מופיע באופן הדרגתי ונהיה חמור יותר בזמן מאמץ. מאחר ומדובר על מחלה מתקדמת (פרוגרסיבית), הרי שבמהלך הזמן לכאב מתלווים תסמינים נוספים שיכולים לכלול מוגבלות בתנועת המפרק ונוקשות במפרק ובשרירים הסמוכים. כמו כן, תיתכן רגישות מקומית למגע ופגיעה באלסטיות של הרצועות במפרק שיכולה להוביל לפריקות כתף.

דלקת מפרקים זיהומית

סוג זה של דלקת מפרקים נובע מחדירה של גורם פתוגני לנוזל הסינוביאלי במפרק. הגורם יכול להיות חיידקי, נגיפי, פטרייתי ועוד. באופן עקרוני הטיפול בסוג זה של דלקת במפרק הכתף פשוט יחסית וכולל בעיקר מתן תרופות שמטרתן למגר את הגורם המזהם. עם זאת, במקרים בהם המחלה לא מאובחנת באופן נכון ולא מטופלת בהתאם, הרי שעלול להיגרם למפרק נזק שבמקרים מסוימים יהיה בלתי הפיך.

דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים ראומטית היא מחלה ששייכת למשפחת המחלות האוטואימוניות (מחלות חיסון עצמי). הדלקת האופיינית למחלה זו תהיה סימטרית ולרוב תערב מפרקים רבים בגוף ולא תהיה מוגבלת למפרק אחד.

במחלה זו הכאב האופייני מוחמר לאחר מנוחה ממושכת ומלווה בנוקשות של השרירים שנמשכת לרוב יותר משעה אחת. בדומה לדלקת מפרקים ניוונית, גם זו מחלה מתקדמת שבטווח הארוך מובילה לפגיעה משמעותית במפרקים ולעיוות של המבנה שלהם.

דלקת במפרק הכתף בעקבות עיסוק בספורט

פציעות במפרק הכתף מופיעות בשכיחות גבוהה יותר בקרב אוכלוסיית הספורטאים בדגש על אוכלוסיית שחקני הטניס. פציעות אלו שבאות לידי ביטוי בין היתר בהתפתחות של דלקת במפרק הכתף הן תוצאה של עומס יתר על המפרק.

חומרת הפציעה תלויה בתדירות של העיסוק הספורטיבי, במידת העצימות שלו וכמובן שגם בסוג התנועות שמבצע הספורטאי. כך למשל משחק טניס או כל משחק שבו מבצעים תנועות של מסירת כדור או זריקת כדור מעל הראש מגדילים מאוד את הסיכון לדלקת במפרק הכתף והדבר נכון גם בנוגע לבעלי מקצועות שונים כמו למשל צבעים או מחסנאים.

כיצד מטפלים בדלקת במפרק הכתף?

בדיוק כפי שישנם גורמים רבים שיכולים להביא להתפתחות הדלקת, כך גם ישנם גם טיפולים מגוונים לבעיה. במקרים מסוימים הטיפול יכלול שינוי התנהגותי בלבד, במקרים אחרים יהיה צורך להשתמש בתרופות שונות לשיכוך כאבים ולשיכוך ממדי הדלקת ובמקרים חמורים במיוחד יהיה צורך לנתח את המפרק. במקרים שלאחר ניתוח (וגם לפני) יש מטופלים המשתמשים במכשיר לייזר ביתי לשיכוך הכאבים לשיקום והחלמה גבוהה יותר.

074-7691313 דילוג לתוכן