דלקת מפרקים באזור הצוואר

דלקת מפרקים באזור הצוואר

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים בצווארדלקת מפרקים בצוואר ברוב המקרים מופיעה על רקע של דלקת מפרקים ניוונית. למעשה דלקת מפרקים ניוונית של עמוד השדרה הצווארי היא הגורם השני בשכיחותו לכאבי גב אחרי מתיחה של הרצועות בצוואר.

לעתים הדלקת יכולה להתפתח על רקע של דלקת מפרקים שגרונית (דלקת מפרקים ראומטית), אך רקע זה נדיר יותר, שכן לרוב דלקת מפרקים שגרונית פוגעת במפרקים שבידיים ובאצבעות.

מהי דלקת מפרקים ניוונית?

דלקת מפרקים ניוונית שלעתים נקראת באופן שגוי "שחיקת סחוס" היא מחלה שבה הסחוס המפרקי נהרס במקביל לצמיחה מואצת של רקמת עצם באזור המפרקים. למעשה מדובר על הפגיעה המפרקית השכיחה והנפוצה ביתר שישנה.

ככל שהאדם מזדקן כך הסיכוי שלו לפתח דלקת מפרקים ניוונית עולה. למעשה בשמונים אחוז מקרב בני 65 שנה ומעלה ניתן לראות עדות לקיום המחלה בצילום רנטגן כשב-60 אחוז מאוכלוסייה זו ישנם תסמינים שניתן להבחין בהם ללא כל ציוד רפואי.

את דלקת המפרקים הניוונית נהוג לחלק לדלקת פרקים ראשונית ושניונית. הדלקת הראשונית היא דלקת שמופיעה על רקע לא ברור ולרוב בגיל מבוגר ואילו דלקת שניונית היא דלקת שמתחילה להיווצר בעקבות שינוי מסוים בסביבת הסחוס במפרק.

לעתים השינוי מתרחש בעקבות טראומה, לפעמים בעקבות דלקת מפרקים זו או אחרת, לעתים בגלל הפרעות שונות מולדות בשלד ועוד.

הדלקת יכולה לפגוע במפרק אחד או במספר מפרקים. כאשר היא פוגעת במספר מפרקים היא נקראת דלקת מפרקים כללית וכאשר היא פוגעת במפרק אחד היא נקראת על שמו. כך למשל ישנה דלקת מפרקים ניוונית של האצבעות, של הברך, של מפרק הירך או של עמוד השדרה הצווארי.

ספונדילוזיס צווארי (דלקת מפרקים ניוונית בצוואר)

כיום שינויים ניווניים שמתרחשים בחוליות של הצוואר נחשבים לבעיה חובקת עולם שהולכת ומחמירה ומתפשטת עם העלייה בתוחלת החיים. השינויים הניווניים המוכרים כיום רבים ומגוונים ויכולים לבוא לידי ביטוי בדיסקים שבין החוליות, ברקמות הרכות, בעצמות של החוליות ולהתבטא בדרגות חומרה שונות.

בקרב אנשים רבים ניתן להבחין בבדיקות הדמיה רפואיות בשינויים זעירים החל מגיל שלושים ואילך. הבעיה באבחון של דלקת מפרקים ניוונית בצוואר היא שלא תמיד קיימת קורלציה בין הממצאים בבדיקות ההדמיה לבין חומרת הכאב או ההתבטאות הסימפטומטית של הדלקת. ישנם שינויים מבניים שמופיעים גם בקרב אנשים בריאים ללא תסמינים כלל וישנם שינויים זעירים שיכולים להביא לכאב גדול.

מה הם התסמינים של המחלה?

התסמינים של המחלה כוללים בין היתר כאבים שהולכים ומתחזקים בהדרגה שמחמירים בזמן מאמץ ונעשים קלים יותר בזמן מנוחה. החולים מדווחים כי תחושת הכאב מזכירה תחושה של שריפה או כאב עמוק במיוחד.

ככל שהמחלה מתקדמת יופיעו תסמינים נוספים שכוללים בין היתר מוגבלות בתנועת הצוואר ונוקשות. הדלקת המקומית תגרום לנפיחות ולאדמומיות ברקמות הפגועות ולקושי רב בתפקוד.

בנוסף לכל זה, דלקת מפרקים ניוונית של הצוואר יכולה לגרום לתסמינים רדיקולריים שנגרמים בעקבות הלחץ שמופעל על העצבים. תסמינים אלו יכולים להיות חולשה, תחושה של נימול וכאב שמוקרן על אזורים מרוחקים בגוף.

טיפול בדלקת מפרקים בצוואר

המטרה של הטיפולים המוצעים היום היא לשמר את טווח התנועה של המפרקים במידת האפשר, לשפר את התפקוד שלהם ולהפחית את חומרת הכאב. זאת מכיוון שכיום אין עוד תרופה שיעילה למניעה או להעלמה מוחלטת של דלקת מפרקים ניוונית בצוואר.

לרוב הטיפולים יכללו פיזיותרפיה לחיזוק השרירים הרלוונטיים, תרופות לשיכוך כאבים, תרופות להפחתה במדדי הדלקת, טיפולים אלטרנטיביים כמו דיקור סיני או שיאצו ועוד.

מאחר ומדובר על מחלה שפוגעת במפרקים באופן הדרגתי, ישנה חשיבות עליונה לבצע מעקב צמוד אחרי החולים על מנת שההתאמה של הטיפול אליהם תהיה דינמית ככל האפשר.

074-7691313 דילוג לתוכן