דלקת מפרקים בקרסול

דלקת מפרקים בקרסול

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים בקרסולדלקות מפרקים יכולות להופיע בכל אחד מהמפרקים בגוף. במקרים מסוימים הדלקת מופיעה במפרק אחד, במקרים מסוימים היא פוגעת במספר מפרקים וישנם גם סוגים של דלקות מפרקים שמערבות בשלב מסוים מפרק אחד ובהדרגה פוגעות במספר רב של מפרקים.

כאשר הדלקת מופיעה בקרסול היא עלולה לגרום לתסמינים שונים ומגוונים כפי שנפרט במאמר זה.

מהם הגורמים לדלקת מפרקים בקרסול?

כיום ידועות למעלה ממאתיים מחלות שונות שבהן ההסתמנות הקלינית כוללת דלקת במפרקים. בחלק לא מבוטל מהמחלות האלו הדלקת במפרקים היא רק תסמין אחד מיני רבים אך ישנן גם מחלות רבות בהן הדלקת במפרק או במפרקים היא התסמין היחיד או לכל הפחות העיקרי.

דלקת מפרקים בקרסול יכולה לפיכך להיות תוצאה של גורמים שונים ורבים כמו למשל כל אחד מהגורמים הבאים:

  • דלקת מפרקים זיהומית – דלקת זו נגרמת כתוצאה מחדירה של פתוגן כלשהו שיכול להיות למשל סוג מסוים של חיידק, נגיף או פטריה לנוזל הסינוביאלי של הקרסול. דלקת מפרקים זיהומית יכולה לפגוע בכל אחד ממפרקי הגוף אך באופן עקרוני הקרסול הוא אחד המפרקים השכיחים ביותר שנפגעים מדלקת זו לצד מפרק הירך ומפרק המרפק.
  • דלקת מפרקים בעקבות מאמץ מוגזם – דלקת מפרקים בקרסול מופיעה בשכיחות גבוהה יותר באנשים שעוסקים בספורט מאשר באוכלוסייה הכללית. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שדלקת במפרק הקרסול יכולה להופיע על רקע של מאמץ גופני בעצימות גבוהה ובתדירות גבוהה.
  • דלקת מפרקים ניוונית של הקרסול – גורם שכיח נוסף לדלקת מפרקים בקרסול הוא דלקת מפרקים ניוונית. מדובר על מחלה שבאה לידי ביטוי בשחיקת הסחוס ובהתגרמות מואצת של עצמות המפרק שעלולה להוביל לכדי אובדן תפקוד ואף עיוות של המבנה של המפרק. במקרים מסוימים החולים במחלה זו נזקקים לניתוח להחלפת מפרק הקרסול.

מה הם התסמינים של דלקת מפרקים בקרסול?

התסמין הראשון של דלקת בקרסול שמופיע ללא תלות בגורם שהוביל להתפתחות הדלקת הוא הכאב. עם זאת, אופי הכאב ודרגת הכאב, משתנים בהתאם למגוון רחב של פרמטרים.

כך למשל במקרים מסוימים הכאב יכול להחמיר מאוד בזמן מאמץ אך בזמן מנוחה החולים יכולים ליהנות מהקלה במידת הכאב ובמקרים אחרים הכאב יכול להופיע בעיקר לאחר הקימה מהשינה או לאחר מנוחה באופן כללי. הכאב יכול להיות חריף וחמור מאוד אך גם קל מאוד עד בלתי מורגש.

התסמין השני המובהק ביותר של כל סוגי הדלקות הוא נפיחות במפרק. גם כאן הנפיחות יכולה להיות חמורה מאוד או קלה מאוד. במקרים החמורים במיוחד הנפיחות עלולה לגרום למוגבלות משמעותית ביכולת התנועה ובטווח התנועה של המפרק.

מעבר לכך המפרק יכול להיות חם ואדום וכן ייתכנו תסמינים שונים שקשורים בגורם להופעת המחלה הראשונית. ישנן מחלות סיסטמיות (רב מערכתיות) שבהן הפגיעה בקרסול משנית בלבד לפגיעות במערכות שונות כמו למשל במחלות שונות בהן במקביל מתרחשת גם פגיעה במערכת הלב וכלי הדם, פגיעה כבדית, כלייתית, פגיעה בעור ועוד.

מה הוא הטיפול לדלקת מפרקים בקרסול?

בדיוק כפי שישנם גורמים שונים שיכולים להוביל לדלקת מפרקים בקרסול, כך גם ישנם טיפולים שונים שמיועדים לפתור את הבעיה. אם למשל מקור הבעיה הוא חדירה של גורם מזהם הרי שמטרת הטיפול תהיה להילחם בגורם המזהם.

מצד שני במידה ומקור הבעיה הוא במאמץ יתר, הרי שההנחיות הטיפוליות יהיו להעניק לקרסול מנוחה. הטיפולים יכולים להיות שמרניים בלבד ולכלול למשל שימוש במשככי כאבים, בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים או בהזרקות של סטרואידים למפרק אך כפי שציינו, במקרים החמורים יותר יהיה צורך לשקול ביצוע של ניתוח במפרק.

הניתוח שמתבצע לרוב במקרים בהם המפרק יצא מכלל תפקוד או במקרים בהם המפרק מסב פגיעה משמעותית ביותר לאיכות החיים והדלקת לא ניתנת לטיפול באמצעים שמרניים יכול להיות פשוט ולכלול שיוף של המפרק וניקוי שלו מבליטות של עצמות ושברי סחוס אך יכול להיות גם מורכב מאוד ולכלול החלפה מלאה של המפרק במפרק מלאכותי.

074-7691313 דילוג לתוכן