דלקת במפרקי האגן

דלקת במפרקי האגן

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת במפרקי האגןשליש מסך כל התלונות על כאבי גב תחתון מקורן בדלקת במפרקי האגן אך למרות זאת פעמים רבות דלקות אלו לא מאובחנות בצורה נכונה ונותרות לא מטופלות.

דלקת במפרקי האגן היא למעשה דלקת שפוגעת באחד מהמפרקים שמחברים את עצם העצה ועצמות הכסל לעמוד השדרה או במקרים מסוימים בשניהם. התנועה של מפרקי הכסל והעצה נחשבת למוגבלת יחסית, אך בדומה לכל אחד ממפרקי הגוף גם הם עלולים להינזק כתוצאה ממגוון רחב ביותר של גורמים שונים.

בעקבות המיקום המיוחד של מפרקי האגן, הרי שכאבים שמתעוררים בהם בעקבות קיום של דלקת, לרוב מופיעים בדמות כאבים בגב התחתון שכפי שציינו עלולים להיות מאובחנים בטעות כמתיחה של שריר משרירי הגב, כפריצת דיסק מותני או בלט דיסק מותני ועוד.

מהם התסמינים של דלקת במפרקי האגן?

התסמינים של דלקת במפרקי האגן משתנים בין חולה לחולה. במקרים מסוימים הם יכולים להיות קלים מאוד עד בלתי מורגשים, אך במקרים חמורים הם יכולים להיות קשים ועלולים להשפיע במידה ניכרת על יכולת התנועה של החולים ועל איכות החיים שלהם.

בדרך כלל התסמין המרכזי יהיה הופעה של כאבים וקיום של נוקשות באגן בדגש על אזור הגב התחתון והעכוזים (הכאבים והנוקשות יופיעו לרוב בשעות הבוקר לאחר הקימה מהשינה).

במקרים החמורים הכאבים יהיו מלווים בצליעה משמעותית וייתכן גם כי הכאבים יקרינו לכיוון הרגל, המפשעה והירך. הדלקת מובילה לנפיחות במפרק ובעקבות כך לפגיעה בטווח התנועה שלו.

במקרים מסוימים הכאבים יחמירו דווקא בזמן מאמץ או בזמן הליכה קלה ויקשו על החולים לטפס במדרגות או לעסוק בכל פעילות שמערבת את המפרקים הנ"ל.

במידה והדלקת במפרקי האגן נלווית להפרעה סיסטמית אחרת, הרי שמלבד ההסתמנות הקלינית במפרקים אלו, יכללו התסמינים גם סימפטומים נוספים בהתאם למחלה הראשונית.

כך למשל במידה ומדובר על דלקת במפרקי האגן על רקע של מחלת הפסוריאזיס, החולים יסבלו במקביל גם מפגיעה עורית ובמידה ומדובר על דלקת מפרקים אנטרופתית במפרקי האגן, החולים יסבלו גם במקביל מפגיעה במעיים ובמערכות נוספות בהתאם לחומרת המחלה ולמידת המעורבות שלה במערכות מחוץ למערכת העיכול.

מהם הגורמים לדלקת במפרקי האגן (העצה והכסל)?

כיום ידועות למעלה ממאתיים מחלות שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בדלקת במפרקים. עם זאת, לא כל אחת מהמחלות האלו תבוא לידי ביטוי דווקא במפרקי האגן. הגורמים השכיחים ביותר של דלקת במפרקי האגן כוללים:

  • טראומות שונות כמו למשל מכה חזקה, נפילה מגובה רב, תאונת דרכים, פציעת ספורט.
  • נזק מצטבר למפרקים בעקבות ביצוע תנועות ופעילויות שונות בצורה שגויה (ישיבה ממושכת מאוד, הרמה לא נכונה של משאות, התכופפות לא נכונה ועוד).
  • באופן כללי תקופת ההיריון מקושרת עם פגיעה במפרקי האגן.
  • דלקת מפרקים ניוונית היא גורם שכיח יחסית לדלקת במפרקי האגן והדבר נכון גם לגבי דלקת מפרקים פסוריאטית ותסמונת על שם ריטר.
  • דלקת מפרקים באגן יכולה להופיע על רקע של מחלות שונות במעי כמו למשל מחלת קרוהן ומחלת קוליטיס כיבית שמרכיבות את משפחת מחלות המעי הדלקתיות.
  • במקרים מסוימים הדלקת יכולה להופיע על רקע של זיהום נגיפי, חיידקי או פטרייתי ואז היא נקראת דלקת מפרקים זיהומית במפרקי האגן.

החשיבות של אבחון נכון

במידה ולא מתבצע אבחון מדויק של הדלקת במפרקי האגן עלול להיגרם נזק חמור ביותר שבמקרים מסוימים עלול להיות בלתי הפיך. חשוב לקחת מהחולה אנמנזה מקיפה, לתשאל אותו בנוגע להיסטוריה הרפואית שלו ושל משפחתו, בנוגע לסוג הכאבים מהם הוא סובל, לתזמון שלהם ולאופי שלהם וכן לבצע בדיקה פיזית שמטרתה לאמוד את חומרת הנזק ואת המוגבלות בתנועה.

במידת הצורך ניתן לבצע בדיקות מקיפות יותר שכוללות בדיקות הדמיה וכן בדיקות מעבדה שונות. האבחון המדויק נדרש בין היתר כיוון שכל סוג של גורם לדלקת מפרקים במפרקי האגן דורש סוג שונה של התייחסות טיפולית.

מה הוא הטיפול לדלקת במפרקי האגן?

כפי שציינו, בהתאם לכך שישנם גורמים רבות שעלולים לגרום לדלקת במפרקי האגן, כך ישנו גם מגוון רחב מאוד של טיפולים אפשריים שקצרה היריעה מלהכיל.

כך למשל במידה ומדובר על דלקת שנלווית למחלת מעיים דלקתית, הרי שבראש ובראשונה הטיפול צריך להיות מכוון למחלה הראשונית כיוון שהדלקת באגן לרוב חולפת עם חלוף ההתקף של המחלה במעי ובמקרים בהם מדובר על דלקת שמקורה בזיהום כלשהו, הרי שהטיפול צריך להיות מכוון לגורם הזיהום.

במקרים רבים הטיפול יכלול שינויים התנהגותיים, טיפולי פיזיותרפיה או טיפולים כירופרקטיים ושימוש במשככי כאבים ובתרופות נוגדות דלקת אך במקרים בהם הנזק למפרק רב ביותר, במקרים בהם המפרק מהווה פגיעה חמורה לאיכות החיים ובמקרים בהם הדלקת לא הגיבה לטיפולים השמרניים, ייתכן ויתעורר הצורך לשקול התערבות כירורגית.

074-7691313 דילוג לתוכן