דלקת מפרקים בבני נוער

דלקת מפרקים בבני נוער

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים של הנעוריםרבים בקרב הציבור הרחב לא מודעים לכך שדלקת מפרקים יכולה לפגוע לא רק באוכלוסייה המבוגרת כי אם גם באוכלוסייה הצעירה.

למעשה, ישנם סוגים מסוימים של דלקות מפרקים שיכולים לפגוע הן בבני נוער והן במבוגרים אך במידה והם פוגעים בבני נוער, הרי שהם יכולים להשפיע בצורה חמורה יותר על איכות החיים של החולים.

חשוב לציין כי כיום ידועות יותר ממאתיים מחלות שונות שההתבטאות הקלינית שלהן היא דלקת במפרקים כשחלקן יכולות לפגוע בבני כל הגילאים וחלקן אופייניות אך ורק לתקופת הנעורים כפי שנסביר בהמשך מאמר זה.

דלקת מפרקים אידיופטית של הנעורים

דלקת המפרקים השכיחה והנפוצה ביותר בתקופת הילדות והנעורים. מחלה זו מתאפיינת במהלך כרוני וממושך ויכולה לפגוע בכל אחד ממפרקי הגוף.

דלקת מפרקים אידיופטית של הנעורים היא מחלה אוטואימונית שבה תאי מערכת החיסון תוקפים את המפרקים של הגוף בשל טעות בזיהוי. הפגיעה מתמקדת ברקמה שנקראת סינוביום אך במקרים רבים הדלקת מתפשטת ופוגעת גם ברקמות נוספות במפרק או ברקמות הסמוכות למפרק.

התסמינים של המחלה משתנים בהתאם לסוג שלה (ישנם שבעה סוגים של דלקת מפרקים אידיופטית של הנעורים) אך לרוב כוללים כאב, נפיחות, חום, הגבלה בתנועת המפרק, נוקשות במפרק ובשרירים הסמוכים ועוד.

התסמינים משתנים בין חולה לחולה גם בהתאם לסוג המפרקים ולטיפול. במקרים מסוימים ללא טיפול מתאים ומהיר עלול להיגרם נזק למפרקים שאינו הפיך, אך במקרים אחרים עם טיפול נכון ניתן להציל את המפרקים.

ישנם סוגים שפוגעים בחמישה מפרקים או יותר, ישנם שבמפרק אחד עד ארבעה, ישנם שכוללים פגיעה רב מערכתית וישנם שבהם הפגיעה ממוקדת במפרקים בלבד. בסך הכול המחלה פוגעת בשכיחות של 1:1000 ונכון להיום חיים בישראל קרוב לשלושת אלפים חולים.

זאבת אדמנתית מערכתית

גם זאבת אדמנתית מערכתית היא מחלה אוטואימונית שיכולה לבוא לידי ביטוי בדלקת במפרקים. עם זאת, כמשתמע משמה של המחלה, בדרך כלל ישנה מעורבות של מערכות רבות נוספות לרבות מערכת העצבים המרכזית, מערכת הנשימה, מערכת כלי הדם והלב, העור ועוד.

המחלה בדרך כלל מופיעה בגיל הפוריות, אך באופן עקרוני יכולה להופיע גם בילדות ואפילו בתקופת הגיל השלישי. השכיחות שלה גבוהה יותר בקרב בנות מאשר בקרב בנים ביחס של 2-3:1, אך בתקופת גיל הפוריות היחס משתנה ונשים סובלות ממנה יותר מגברים ביחס של 9-12:1.

ההסתמנות השכיחה ביותר של זאבת אדמנתית מערכתית היא הדלקת במפרקים שמופיעה בקרב רוב החולים. במקרים מסוימים הדלקת יכולה להחמיר ולהוביל לעיוות במבנה המפרק בעקבות מעורבות של הגידים ושל הרקמות הרכות באזור המפרק.

בדרך כלל התסמין הראשון למחלה יהיה עייפות גדולה שלא עוזבת את החולה גם לאחר שינה טובה. כמו כן, תסמינים ראשוניים יכולים להיות ירידה לא רצונית במשקל וחום לא מוסבר.

דלקת מפרקים זיהומית

דלקת מפרקים זיהומית היא דלקת שמופיעה במפרקים בעקבות חדירה של חיידק, נגיף או פטריה למפרק. חשוב לציין שלרוב דלקות מפרקים לא נובעות מגורם זיהומי אך בהחלט ישנם מקרים רבים בהם המקור הוא זיהומי.

הנקודה החשובה שיש להבין היא שבניגוד לדלקות מפרקים אחרות רבות, הרי שעל ידי אבחון מוקדם והגשת טיפול נכון, ניתן למנוע את הנזק למפרק לחלוטין. עם זאת, ללא טיפול מתאים ומהיר, במקרים רבים עלול להיגרם למפרק נזק בלתי הפיך.

הדלקת הזיהומית יכולה להופיע במפרק אחד או במספר מפרקים במקביל וכאשר היא מופיעה בקרב ילדים או בני נוער, הרי שהפרוגנוזה טובה יחסית. בדרך כלל הטיפול הוא על ידי מתן עירוי של אנטיביוטיקה ורק רבע מהאוכלוסייה הצעירה שסובלת מהמחלה נשארת לאחר שהיא חולפת עם מוגבלות בתנועת המפרק.

רק כדי לסבר את האוזן נציין שכמחצית מהחולים המבוגרים שסובלים מדלקת מפרקים זיהומית סובלים לאחר חלוף המחלה ממוגבלות זו.

074-7691313 דילוג לתוכן