סוגים של דלקת מפרקים

סוגים של דלקת מפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

סוגים של דלקת מפרקיםדלקת מפרקים היא מחלה שבה נגרם נזק למפרק או למספר מפרקים בגוף. ישנם סוגים רבים מאוד של דלקות מפרקים כפי שנפרט במאמר זה.

סוגי דלקות המפרקים משתנים בעיקר בהתאם לכמות המפרקים המעורבים. החלוקה הראשית של המחלות השונות מבחינה בין שתי קבוצות עיקריות.

הקבוצה הראשונה כוללת דלקות מפרקים שבהן הפגיעה ממוקדת וכוללת מפרק אחד בלבד (מונוארתריטיס) והקבוצה השנייה כוללת דלקות שפוגעות במקביל במספר מפרקים (פוליארתריטיס).

החלוקה השנייה מבוססת על כמות המפרקים הפגועים ועל המיקום שלהם בגוף. כך למשל פגיעה בעד ארבעה מפרקים בלבד בגפיים נקראת Peripheral oligoarticular ואילו פגיעה ביותר מארבעה מפרקים בגפיים נקראת Peripheral polyarticular.

כעת נפרט מעט אודות סוגים אחדים של דלקת מפרקים.

דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה אוטואימונית שמערבת מספר מפרקים בגוף במקביל. עדיין לא ברור מה גורם למחלה להתפרץ אך רוב החוקרים בתחום תמימי דעים כי מדובר על מחלה בעלת מרכיבים גנטיים מסוימים.

בנוסף למרכיבים הגנטיים ידועים מספר מרכיבים סביבתיים מסוימים שבשילוב עם הנטיות הגנטיות יכולים להביא להתפרצות המחלה וביניהם עישון, מצבים נפשיים שונים, וירוסים או חיידקים שונים ועוד.

תסמיני המחלה כוללים חום ועייפות, כאב מפושט במפרקי הגוף ותחושה כללית רעה. בשלב מסוים החולים סובלים מעיוותים שונים במפרקים ומפגיעה במערכות רבות בגופם.

דלקת מפרקים ניוונית

דלקת מפרקים ניוונית נקראת לעתים באופן שגוי אך נפוץ: "שחיקת סחוס". המחלה מתאפיינת בפגיעה במפרקים שכוללת אכן אובדן של סחוס כשתחת הסחוס מופיעה רקמת עצם.

מדובר על הפגיעה השכיחה ביותר במפרק וקרוב לשמונים אחוז מבני שישים וחמש ומעלה סובלים מתסמין אחד לפחות של דלקת מפרקים ניוונית.

התסמין המוכר ביותר של המחלה הוא כאב שנהיה חריף יותר בזמן מאמץ ונסבל יותר במנוחה. עם התקדמות המחלה תופיע נוקשות ומוגבלות בתפקוד המפרקים השונים בדגש על עמוד השדרה, הברכיים והירכיים.

במצבים חמורים אין מנוס מלהחליף מפרק שנגוע במחלה ולרוב הטיפול הסטנדרטי יכלול טיפולים פיזיותרפיים להגדלת טווח התנועה של המפרקים, טיפולים לדיכוי הדלקת וטיפולים להפחתת מידת החומרה של הכאב.

דלקת מפרקים כרונית

דלקת מפרקים כרונית היא מחלה שמרגע שהתפרצה, תלווה את האדם לאורך שנים רבות. בניגוד למחלה שהגורם לה ברור וידוע, מחלה כרונית לא בהכרח מתפרצת לאחר אירוע מסוים. בנוסף לכך, לא תמיד מחלה כרונית מלווה את האדם באותו האופן לאורך חייו.

לעתים המחלה מתאפיינת בהתקפים שביניהם ישנן תקופות של רגיעה. דלקת מפרקים שגרונית למשל היא מחלה כרונית בעלת אופי הדרגתי, כלומר מדובר על מחלה כרונית שהולכת ומחריפה במהלך השנים.

דלקת מפרקים זיהומית

דלקת מפרקים שמתפרצת כתוצאה מזיהום. לרוב מדובר על סוג מסוים של חיידק שנקרא סטפילוקוק אוראוס, אך המחלה יכולה להתפרץ גם כתוצאה מזיהום של חיידקים אחרים.

רוב דלקות המפרקים הזיהומיות פוגעות רק במפרק אחד כשלרוב הפגיעה היא קשה וכואבת. חשוב לציין שרוב דלקות המפרקים אינן מתפרצות על רקע זיהומי.

הטיפול בדלקת מפרקים על רקע זיהומי כולל ניקוז של המפרק במקביל לטיפול אנטיביוטי סיסטמי. בחצי מהמבוגרים וברבע מהילדים נשארת פגיעה תפקודית מסוימת במפרקים הפגועים.

דלקת מפרקים פסוריאטית

בין שבעה לעשרה אחוז מאוכלוסיית החולים בפסוריאזיס יסבלו בנוסף למחלה המרכזית שלהם גם מדלקת מפרקים פסוריאטית.

הקשר בין שתי המחלות לא ברור לגמרי אך כיום כבר ברור שישנם חמישה סוגים של דלקת מפרקים פסוריאטית שלכל אחד מהם מאפיינים שונים באופן מובהק.

לרוב חומרת הפסוריאזיס קשורה לחומרת הדלקת במפרקים ובמצבים מסוימים הדלקת כה חמורה עד שנגרמים בה נזקים ושינוים מרחיקי לכת בעצמות שקרובות למפרקים ובאצבעות.

אולי יעניין אותך גם:

האם יש קשר בין "קנאקים" באצבעות לבין דלקת מפרקים ניוונית?

074-7691313 דילוג לתוכן