שש דרכים להגן על המפרקים

שש דרכים להגן על המפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

שש דרכים להגן על המפרקיםמיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מבעיות מפרקים כגון דלקות. בצד ההפוך, אנשים רבים ללא דלקת פרקים ממשיכים לסבול מפגיעה במפרקים מבלי לדעת על כך אפילו. מאמר זה סוקר שש דרכים נפוצות להגן על בריאות המפרקים.

שמירה על משקל בריא

עודף משקל גורם ללחץ נוסף על המפרקים, במיוחד בברכיים, הנושאות את עיקר מסת הגוף. עודף משקל דוחס את הסחוס מעבר ליכולת הנורמאלית שלו והמפרקים מתחילים להיחלש ולהיות פגומים.

לאנשים שסובלים מדלקת מפרקים שגרונית מצד אחד וממשקל עודף בצד השני של משוואת הבריאות הלקויה, מספיקה מחלה אוטואימונית אשר גורמת לדלקת מפרקים, על מנת לגרום להחמרת הדלקת וכאבי המפרקים.

מדענים לאורטופדיה מבית הספר לרפואה ומומחי שיקום מבוגרים והחלפת מפרקים בבית החולים הר סיני בית ישראל בניו יורק, מסבירים לחולים שעומס משקל על הגוף מונע מהמפרקים לתפקד היטב עד שהם נפגעים.

להתחיל עם תרגילי חימום

אימונים הם שיטה מצוינת לשמור על בריאות המפרקים, אך דילוג על חימום לפני האימון עלול לגרום למעט נזק.

חימום הגוף מאפשר לדם לזרום בכל הגוף והמפרקים ומונע מהם להינעל, במצב שעלול לגרום לפציעה.

חימום מתאים מורכב ממתיחות והליכה או ריצה בקצב איטי במשך חמש דקות לפחות לפני האימון. מומלץ אף להחיל חום ישירות על המפרקים מראש על מנת לסייע לשחרר אותם.

שימוש בציוד מגן

טראומה ישירה למפרקים היא שיטה נפוצה לגרום לנזק לסחוס. לאחר שהסחוס נפגם, הוא עלול להוביל לכאב ונוקשות.

שימוש בציוד מגן מפחית טראומה למפרקים, אשר בתורו יכול לעכב או למנוע בלאי. יש להגן על המפרקים באמצעות ציוד מתאים כגו מגנים לברכיים, רפידות למרפק וכפפות להגנת היד.

תפקוד בטוח

השתתפות בספורט או פעילויות תובעניות לפני שהגוף מוכן, עלולה להזיק למפרקים. רופאים מכנים מצב זה תסמונת יתר.

כשמבצעים פעילויות פיזיות חדשות, יש לבצע אותן לאט. אם מחליטים להתחיל לרכוב על אופניים בסופי שבוע, אין להתחיל לנסות לרכב למרחקים ארוכים. מתחילים בהדרגה ומגדילים את המרחק לאורך הזמן כך שהגוף מתרגל לפעילות.

קשה לקבוע מתי מתבצע עומס יתר על השרירים, אך אם מרגישים כאב במהלך פעילות גופנית, אין להתעלם ממנו. יש לקחת הפסקה, ואם הכאב נמשך, להתייעץ עם הרופא.

הרמת משאות כבדים כהלכה

בנוסף לבעיות גב, הרמת חפצים כבדים, או חשוב יותר, הרמתם בצורה שאינה נכונה, עלולה לגרום לנזק למפרקים.

חפצים כבדים מציבים מתח עודף על המפרקים, מה שהופך אותם לרגישים יותר לפציעה ולנזק. אנשים שעיסוקם דורש מהם להרים חפצים כבדים באופן קבוע, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפציעה ולנזק למפרקים.

כדי להרים פריט כבד בבטחה, יש לכופף את הירכיים והברכיים כדי להשתופף למטה אל הפריט, לשמור אותו קרוב לגוף, וליישר את הרגליים על מנת להרים. לעולם אל תנסו להרים משא כבד באמצעות כיפוף קדימה או העלאת עומס כבד על מפלס הכתפיים. אם אתם חשים כב במהלך ההרמה, בקשו עזרה או נסו להחליק אותו, אם אפשר.

הקפדה על יציבה נכונה

יציבה טובה פירושה ישיבה, עמידה והליכה באופן בו השלד מיושר, המשקל מופץ באופן שווה, והגוף מאוזן.

יציבה לקויה פוגעת באיזון זה ומציבה משקל מיותר על המפרקים. עם הזמן, מתח עודף זה עלול לגרום לכאב ונזק למפרקים.

יש להקפיד על יציבה נכונה באמצעות ישיבה ועמידה זקופה עם הכתפיים מיושרות והחזה נע כלפי חוץ, הבטן נשאבת פנימה, והרגליים פונות קדימה, כמו כן ניתן להשתמש באביזרים שיכולים לסייע בכך, כמו פוסטור מדיק, המותח את הגב, מאפשר יציבה נכונה ובכך גם מסייע בהקלה על הכאבים.

שמירה על בריאות המפרקים

גורמי סיכון שאינם ניתנים לשינוי, כגון גנטיקה, גיל ומין עשויים גם הם לתרום לנזק למפרקים. אך קיימים צעדים בהם ניתן לנקוט על מנת לשמור על בריאות המפרקים.

למרבה הצער, לא קיימת גלולת קסם למניעת דלקת מפרקים. מזונות עשירים בסידן וויטמין D מקדמים אף הם את כוח העצם ועשויים לסייע במניעת דלקת פרקים.

ניתן גם להפחית את הסיכון לדלקת מפרקים באמצעות הימנעות מהרגלים שליליים כגון עישון ושתייה מוגזמת של אלכוהול. יש להקפיד על פעילות גופנית קבועה על מנת להשפיע באופן משמעותי על הבריאות והגנה על המפרקים.

074-7691313 דילוג לתוכן