הקשר בין דלקת מפרקים להערכה עצמית

הקשר בין דלקת מפרקים להערכה עצמית

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

הדימוי וההערכה העצמית יכולים להשפיע על חומרת תסמיני דלקת מפרקים. מאמר זה מסביר כיצד להתמודד עם מחשבות ורגשות, כך שניתן יהיה לחיות טוב יותר עם דלקת מפרקים.

בדלקת מפרקים (RA), התמודדות עם תסמינים פיזיים ומניעת נזק למפרקים הם מוקד תוכנית הטיפול. אך המחלה תובעת אף מחיר רגשי, ובעוד שהרגשות אינם גלויים, חשיבה ורגשות שליליים עשויים להחמיר את התסמינים.

פסיכולוגים קליניים מסבירים שחולי דלקת מפרקים חווים דפוסי דימוי עצמי שלילי כתוצאה מהכאבים והמגבלות הגופניות, כפי שניתן לצפות מאנשים החיים עם כאב כרוני. אך הערכה עצמית שלילית מעוררת יותר חרדה ופחד, שמגרים את המסלולים העצביים במוח, המחמירים את הכאב.

החדשות הטובות: ההיפך הוא הנכון

לחשיבה חיובית יש השפעה מרפאה. סקירת מחקרים שפורסמו בפברואר 2015 בכתב העת Journal of Pain, מראה שאנשים עם מצבים כרוניים שחווים מצבי רוח חיוביים, נוטים פחות לסבול מרגישות לכאב.

חשיבה חיובית ומצב רוח חיובי משחררים כימיקלים האחראים לתחושה טובה, מרככים את תפיסת הכאב במוח ומסייעים להערכה עצמית טובה יותר.

הקשר בין דלקת מפרקים להערכה עצמית

מחקר שפורסם ביוני 2014 בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases, מצא שהערכה עצמית נמוכה הייתה שכיחה בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית, במיוחד בקרב חולים שסבלו מתסמינים חמורים, כולל כאבים ועייפות חמורים, ודיווחו על חרדה ודיכאון.

הערכה עצמית יכולה להיות מושפעת ממצב כרוני, היות והמחלה עלולה לשנות את האופן שבו החולה מרגיש, את הדימוי העצמי שלו, ואת המוטיבציה שלו לנקוט בפעולה לשיפור המצב.

חולי דלקת מפרקים עלולים לחוש פגיעה רגשית או דאגה שמא אף אחד לא ירצה אותם. הם חוששים גם שפעילות גופנית תחמיר את התסמינים הפיזיים, ולכן נוטים להגביל את הפעילות הגופנית או החברתית והמשפחתית. אך פעילויות אלו גורמות למוח לשחרר כימיקלים האחראים על תחושה טובה, ויכולים לסייע בשיפור מצב הרוח וההערכה העצמית.

גם דימוי עצמי משפיע על ההערכה העצמית

דלקת מפרקים מובילה במקרים רבים לשינויים פיזיים, הנגרמים כתוצאה מהמצב או כתופעות לוואי של תרופות. בנטילת סטרואידים, למשל, החולים עשויים לחוות עלייה במשקל, נפיחות או פנים נפוחות.

תדמית זו מפריעה להם וגורמת לאחרים להגיב. בחברה המתמקדת באופן משמעותי במראה הפיזי, זוהי משוכה נוספת עימה נאלצים להתמודד אנשים החיים עם מצב כרוני כגון דלקת מפרקים.

דימוי עצמי והחמרת תסמיני דלקת מפרקים

בנוסף, אנשים עם מצבים כרוניים עשויים להפנים תפיסות אלו ולהתייחס לעצמם כחסרי יכולת בהשוואה לאחרים, כך שמה שהתחיל כסטיגמה חברתית, הופך לסטיגמה עצמית. גישה זו עלולה אף להחמיר תסמיני דלקת מפרקים שגרונית.

המחקר משנת 2014 מצא שאנשים החיים עם כאבים כרוניים חווים רמה גבוהה של סטיגמה עצמית המתבטאת בהזנחת הטיפול בכאב וכתוצאה מכך הפחתת השליטה על הכאב.

הערכה עצמית נמוכה תורמת לדיכאון

אובדן שליטה וחוסר אונים נפוץ בקרב אנשים החיים עם מצבים כרוניים, והערכה עצמית נמוכה עשויה לתרום לדיכאון. הקרן לדלקת פרקים קובעת שכארבעים אחוזים מחולי דלקת מפרקים, חווים תסמיני דיכאון, שעשוי להוביל לפעילות מחלה גבוהה יותר, בעיות פיזיות, והגברת הצורך בטיפול רפואי.

מסיבה זו, תוכנית הטיפול משפיעה על הרווחה החברתית והפסיכולוגית, והכרחית להשגת התוצאות הטובות ביותר.

החדשות הטובות הן שקיימים צעדים בהם ניתן לנקוט כדי למנוע מפולת רגשות שליליים המשפיעים על החמרת התסמינים הפיזיים של חולי דלקת מפרקים. מומלץ לשתף פעולה עם רופא ופסיכולוג על מנת להרכיב תכנית טיפול והתמודדות מקיפה.

074-7691313 דילוג לתוכן