דלקת מפרקים טיפול ביולוגי

דלקת מפרקים טיפול ביולוגי

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים טיפול ביולוגיטיפול ביולוגי או טיפול ממוקד הוא השם שניתן לקבוצה של תרופות שמיועדות להילחם במנגנון ביולוגי מסוים שמביא להתפרצות או להחמרה של מחלות מסוימות.

בתחילת שנות האלפיים החלו להשתמש בתרופות ביולוגיות לטיפול בחולים בדלקת מפרקים שגרונית, אך השימוש בטיפולים הביולוגיים מתאים גם לטיפול במגוון רחב של מחלות כמו למשל בסוגי סרטן מסוימים, במגוון של מחלות אוטואימוניות לרבות קרוהן וקוליטיס ועוד. במאמר זה נסקור מספר תרופות שמשמשות לטיפול בחולי דלקת מפרקים.

יומירה – humira

יומירה או הומירה היא תרופה ביולוגית ששייכת לקבוצת התרופות שנקראות  anti TNF alpha. התרופה המיוחדת הזו היא התרופה הראשונה בהיסטוריה של הרפואה שיוצרה באופן מלא ממקור אנושי.

מדובר על תרופה שמכילה נוגדן מהונדס גנטית שפועל נגד אחד מהמרכיבים המרכזיים בהיווצרות הדלקת שנקרא TNF שהם ראשי תיבות של Tumor necrosis factor. TNF הוא ציטוקין שמפרישה מערכת החיסון ובכוחו לעודד את התהליך הדלקתי.

במחלות אוטואימוניות רבות ישנה הפרשה לא מבוקרת ומוגזמת של TNF ועל ידי קשירה של החלבון למרכיב הפעיל של התרופה, התהליך הדלקתי מדוכא. את התרופה מזריקים החולים ישירות למפרק באופן עצמאי אחת לשבועיים. במדינת ישראל ההתוויות הרפואיות לשימוש בתרופה כוללות דלקת חוליות מקשחת, דלקת מפרקים פסוריאטית, דלקת מפרקים אידיופטית רב מפרקית של הילדות ועוד.

רמיקייד – infliximab

רמיקייד היא תרופה שמיוצרת משילוב של נוגדן אנושי ונוגדן שמופק מעכברים. הנוגדן שמהונדס באופן גנטי נקשר לציטוקין אלפא TNF ומדכא את התגובה החיסונית הלא רצויה שמאפיינת מחלות רבות שמקורן בכשל במערכת החיסון האנושית.

רמיקייד לא מטפלת בגורם למחלות האוטואימוניות, שכן לרוב הגורם למחלות אלו אינו ברור. עם זאת, מדובר על תרופה שמסוגלת להביא להפחתה בתדירות ההתקפים ולהקלה בחומרת ההתפרצויות.

המחלה מיועדת לטיפול בחולי דלקת חוליות מקשחת, דלקת מפרקים שגרונית ועוד. התרופה ניתנת בעירוי אחת למספר שבועות אך מאחר והחולים מפתחים עמידות לתרופה, לרוב נותנים אותה רק בזמן ההתקף ולא באופן קבוע.

אנברל – etanercept

אנברל היא תרופה שגם כן שייכת למשפחת התרופות שנוגדות את הפעולה של TNF alpha. התרופה שמשמשת לרוב לטיפול בחולים בדלקת מפרקים פסוריאטית ובדלקת מפרקים שגרונית, נמצאת בשימוש כבר קרוב לחמש עשרה שנה וניתנת במקביל לתרופה בשם מטוטרקסט.

התרופה ניתנת פעמיים בשבוע בזריקה באופן מתמשך על מנת לשמור על תוצאות הטיפול.

מבטרה – mabthera

מבטרה ניתנת בשני עירויים בהפרש של שבועיים כשכל עירוי נמשך שעות ספורות. התרופה פועלת נגד תאי דם לבנים מסוג B שכיום ידועים כבעלי תפקיד מרכזי בביטוי של מחלות אוטואימוניות רבות.

התרופה משמשת בעיקר לטיפול בחולי דלקת מפרקים שגרונית שלא הגיבו לטיפולים שצוינו לעיל במידה מספקת או שלא ניתן לטפל בהם בתרופות שהוזכרו לעיל. התרופה הוכחה כיעילה בשיפור איכות החיים של החולים בדלקת מפרקים שגרונית, בעיכוב של הנזקים למפרקים ובהפחתה של מספר המפרקים המעורבים במחלה.

אקטמרה – actemra

מנגנון הפעולה של אקטמרה כולל עיכוב של הרצפטור לחלבון שנקרא IL-6. לחלבון ישנו תפקיד חשוב בתהליך הדלקתי ועל ידי חסימת הקולטן מתרחשת הפחתה בחומרת הדלקת, משך ההפוגה מתארך ובעקבות כך הנזק למפרקים נדחה. התרופה ניתנת בעירוי אחת לחודש שמשכו כשעה.

אורנציה – abatacept

אורנציה מיועד לטיפול בילדים ובמתבגרים שסובלים מדלקת מפרקים רב מפרקית של הילדות ובמבוגרים שסובלים מדלקת מפרקים שגרונית בהם השימוש בתרופות שהוזכרו לעיל לא הביא להקלה בחומרת התסמינים.

התרופה ניתנת בעירוי של חצי שעה בממוצע, כשלאחר העירוי הראשון ישנו צורך להמתין שבועיים לקבלת העירוי השני ולאחריו יש להמתין שבועיים נוספים לקבלת העירוי השלישי. לאחר מכן התרופה ניתנת אחת לארבעה שבועות בעירוי גם כן.

074-7691313 דילוג לתוכן