הכנות לפני ניתוח החלפת מפרקים

הכנות לפני ניתוח החלפת מפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

preperניתוח להחלפת מפרקים הוא ניתוח שכיח מאוד המהווה ברוב המקרים את קו הטיפול האחרון במקרים של בעיות מפרקים, הנכנס לתמונה רק לאחר שהחולה התנסה במגוון רחב של טיפולים שמרניים יותר ללא הצלחה.

רבים מהחולים העומדים לפני ניתוח להחלפת מפרקים, לא מודעים לכך שעל ידי הכנה נכונה באפשרותם להסתגל בצורה יעילה ומוצלחת יותר לחיים שאחרי הניתוח ואפילו לקצר את משך ההחלמה. במאמר שלפניכם נסקור את האלמנטים החשובים ביותר במסגרת ההכנה לניתוח החלפת מפרקים.

תיאום ציפיות מול המנתח לפני ניתוח להחלפת מפרקים

המרכיב החשוב ביותר בתהליך ההכנה לניתוח החלפת מפרקים הוא תיאום הציפיות מול המנתח. מנותחים רבים עוברים את הניתוח מבלי שהם מודעים כלל לאופן שבו יתפקדו לאחר הניתוח, למשך הזמן שיידרש להם לחזור לשגרה ועוד. ככל שרמת המוכנות מבחינה נפשית ומבחינת הידע תהיה גבוהה יותר, כך הסיכוי להפתעות בדגש על הפתעות לא נעימות יהיה נמוך יותר. חשוב מאוד לנהל שיחה עניינית עם המנתח לפני ניתוח להחלפת מפרקים ולקבל ממנו כמה שיותר מידע רלוונטי תוך ירידה לפרטי פרטים.

שיקולי עלות מול תועלת

ההחלטה על ביצוע הניתוח צריכה להתבצע בשיתוף פעולה בין המטופל למנתח. על מנת שהמטופל יוכל לקבל החלטה מושכלת וחכמה, עליו לקבל כמה שיותר פרטים בנוגע לסיבוכים הפוטנציאליים ולתופעות הלוואי האפשריות שעלולים להופיע לאחר הניתוח. על המנתח לפרט בפניו בנוגע לסכנות הכרוכות בניתוח ולאחר מכן עליו להחתים אותו על טופס הסכמה מדעת. בחתימתו המטופל למעשה מאשר כי הבין במה כרוך הניתוח מבחינת סיבוכים וכי הוא מאשר שיבצעו בו את הניתוח.

הכנת הדירה ליום שאחרי הניתוח

חשוב מאוד להתעניין בקשר לאביזרים מסוימים שיש להתקין בבית כמו למשל ידיות או תומכנים בשירותים, במקלחת או ליד המיטה לפני ניתוח להחלפת מפרקים. לאחר החזרה הביתה מהניתוח היציבות של המנותח לא תהיה מושלמת ולכן חשוב לפנות את כל המכשולים האפשריים מהמסדרונות בדירה ומהמעברים הצרים. כמו כן במקרים מסוימים יהיה צורך להגביה את המיטה או את האסלה.

אביזרי עזר להליכה

ניתוח להחלפת מפרקים דורש תקופת החלמה שיכולה להימשך מספר שבועות ואף מספר חודשים במקרים מסוימים. במהלך תקופת ההחלמה המנותח יחווה שינויים רבים ביכולת התנועה והניידות שלו ולשינויים אלו יש להיערך עוד לפני ניתוח להחלפת מפרקים. כך לדוגמה מומלץ לשאול את המנתח באילו מוצרים ואביזרי עזר רפואיים צריך המנותח להצטייד מראש כשהכוונה היא בעיקר לקביים, כיסא גלגלים או הליכון. במידה ואכן ישנו צורך להיעזר באביזרים אלה יש לדאוג לכך מראש. כמו כן חשוב שהחולה יתאמן על השימוש באביזרים אלה לפני ניתוח להחלפת מפרקים.

דאגה לסיוע בתקופת ההחלמה לאחר הניתוח

מאחר ולאחר הניתוח המנותח יתקשה בביצוע פעולות יומיומיות, בחלק מהמקרים יש לדאוג מבעוד מועד לכוח עזר שיסייע לו להתנהל ולבצע פעולות יומיומיות כמו למשל הכנת אוכל או התלבשות ורחצה.

הכנה לפני ניתוח להחלפת מפרקים

מעבר לכך שיש להתכונן לחיים שאחרי הניתוח, הרי שיש גם להתכונן ולעשות הכנה לפני ניתוח להחלפת מפרקים עצמו כמובן. ההכנה לניתוח עצמו כוללת את המרכיבים הבאים:

  • בדיקה רפואית המבוצעת על ידי הרופא המרדים – חשוב מאוד לדווח לרופא המרדים על כל רגישות לחומרי הרדמה במידה וקיימת, על תרופות שהמנותח לוקח בשגרה, על מחלות שונות מהן הוא סובל בדגש על מחלות במערכת הנשימה או מחלות לב ועוד.
  • מאחר והניתוח כרוך בירידה ברמת ההמוגלובין כתוצאה מאובדן דם, הרי שישנה חשיבות עליונה לדאוג לתרומת דם ליתר ביטחון. במקרים מסוימים המטופל יתרום דם לעצמו.
  • מומלץ מאוד שהחולה לא יעשן מספר ימים לפני ניתוח להחלפת מפרקים.
  • במידה והמטופל נוטל תרופות לדילול הדם, ברוב המקרים הוא יונחה להפסיק לקחת אותן לפני הניתוח.
  • לפני הניתוח על החולה להציג לרופאיו תוצאות של בדיקות דם ובדיקות הדמיה רלוונטיות. במידה והמטופל מעל גיל ארבעים, עליו להציג תוצאות של בדיקת א.ק.ג ובמידה והוא מעל גיל שישים, עליו להציג צילום חזה.

כאשר המטופל מגיע לאשפוז עליו להביא עמו את טופס ההפניה לאשפוז, התחייבות מקופת החולים (או כל סידור כספי אחר), תעודת זהות, מכתב מרופא המשפחה בנוגע למצבו הבריאותי של המטופל וחפצים אישיים בהתאם צורך כמו למשל שיניים תותבות, שמפו, תרופות שונות, כלי גילוח, נעלי בית, חלוק רחצה, מברשת שיער או כל חפץ אחר שבית החולים לא מספק

אולי יעניין אותך גם:

פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך וירך

074-7691313 דילוג לתוכן