ניתוח להחלפה חוזרת של המפרק

ניתוח להחלפה חוזרת של המפרק

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

resized_89987121מדי שנה מבוצעים בישראל כששת אלפים ניתוחים להחלפת מפרקים כשברוב המקרים מדובר על ניתוחים להחלפת מפרקי הברך והירך. מטרת הניתוחים לאפשר לחולים ליהנות מטווח תנועה משופר ומהפחתה במידת החומרה של הכאבים. ברוב המקרים הניתוחים אכן מוכתרים בהצלחה ותוך מספר שבועות עד חודשים המנותחים חוזרים לשגרת פעילות תקינה.

עם זאת, המפרקים המלאכותיים המושתלים בניתוח להחלפת המפרק, לא מסוגלים לתפקד כהלכה למשך שנים רבות ולא אחת מתעורר הצורך לבצע ניתוח להחלפה חוזרת של המפרק. במקרים מסוימים הניתוח נדרש כתוצאה מבלאי טבעי של המפרק המלאכותי אך לא אחת מתברר כי ישנו צורך להחליף את המפרק בעקבות תקלה לא צפויה או בעקבות סיבוך של הניתוח הראשוני.

מדוע ישנו צורך לבצע ניתוח להחלפה חוזרת של מפרק הברך?

הסיבה השכיחה ביותר המובילה לכשל של מפרק הברך המלאכותי היא התרופפות האחיזה של המפרק המלאכותי בעצם. בדרך כלל המפרק המלאכותי המושתל בברך מוחזק באמצעות חומר הנקרא צמנט, המחבר בין השתל לעצם. הצמנט מוחדר לתווך שבין המפרק המלאכותי לעצם כשהוא בצורתו הנוזלית ותוך דקות ספורות הוא מתקשה ומתייצב תוך שהוא עוטף את המפרק המלאכותי וחודר לנקבוביות זעירות בעצם.

במהלך השנים החלק הפלסטי של המפרק המצוי בין החלקים המתכתיים שלו הולך ונשחק וכתוצאה מכך מצטברים חלקיקי פלסטיק זעירים בחלל הברך. החלקיקים הזעירים גורמים לשפעול של מערכת החיסון שמתחילה לתקוף את האזור עד כדי התרופפות האחיזה של השתל. בשלב שבו ההתרופפות של השתל גורמת למנותח לכאבים, יש לשקול לבצע ניתוח להחלפה חוזרת של המפרק.

גורמים נוספים להחלפת המפרק המלאכותי הם למשל היחלשות של רצועות הברך שעלולה להוביל לתחושה של חוסר יציבות, שבר של המפרק המלאכותי או של העצם במפרק, זיהום של המפרק המלאכותי ועוד.

מדוע ישנו צורך לבצע ניתוח להחלפה חוזרת של מפרק הירך?

בדרך כלל ניתוח להחלפה חוזרת של מפרק הירך מבוצע בעקבות שחיקה טבעית של החומר הפלסטי המתרחשת לאחר עשר עד חמש עשרה שנות שימוש. הבלאי של החומר הפלסטי בא לידי ביטוי בכאבים בחלק האגני, הירכי או בשניהם במקביל, בהתרופפות של המפרק ובדלקת. כמו כן ייתכן כי הניתוח יבוצע במנותחים שסובלים מפריקות חוזרות ונשנות של המפרק המלאכותי.

החלפת מפרק ברך מלאכותי בעקבות זיהום

במידה וההחלפה של המפרק המלאכותי נדרשת בעקבות זיהום, מומלץ לבצע את הניתוח בשני שלבים נפרדים. בשלב הראשון מסירים את המפרק המלאכותי ומנקים את האזור משאריות הצמנט על מנת לפנות מקום עבור מפרק מלאכותי זמני שמשחרר אנטיביוטיקה ורק לאחר חיסול החיידק ניתן להמשיך לשלב השני שבו משתילים את המפרק הפרמננטי.

חשוב לשלול הימצאות של זיהום לפני כל ניתוח להחלפת מפרק מלאכותי באמצעות צילום של המפרק, בדיקות דם, ניקור המפרק ושליחת הנוזל לבדיקת מעבדה, מיפוי עצמות ועוד.

מה הם אחוזי ההצלחה של הניתוח להחלפה חוזרת של המפרק?

אחוזי ההצלחה של הניתוח להחלפה חוזרת של המפרק גבוהים מאוד ועומדים על שמונים עד תשעים אחוז. כיום ידוע כי ישנו קשר חזק בין יכולת ההישרדות של המפרק החדש לבין רמת הפעילות של המנותח וגילו של המנותח. הכוונה היא שככל שהמנותח צעיר יותר ופעיל יותר, כך השחיקה של המפרק החדש תהיה רבה יותר ולהפך – ככל שהמטופל מבוגר יותר ופחות אקטיבי, כך השחיקה תהיה מועטה יותר.

הסיכון המרכזי הכרוך בביצוע ניתוח להחלפה חוזרת של המפרק הוא זיהום של המפרק. ככל שמבוצעות יותר החלפות, כך הסיכוי לזיהום גבוה יותר.

אולי יעניין אותך גם:

מכון שיקום לאחר החלפת מפרק ירך

פיזיותרפיה בבית לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך וברך

074-7691313 דילוג לתוכן