סיבוכים בניתוח החלפת מפרק

סיבוכים בניתוח החלפת מפרק

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

3671069_xxlניתוח להחלפת מפרקים הוא ניתוח אורתופדי נפוץ יחסית המשמש לרוב כקו הטיפול האחרון במצבים שבהם המפרק כבר לא מתפקד ומצבו מוגדר כבלתי הפיך. כמו כן ניתוח זה מיועד להביא מזור במקרים שבהם המפרק מסב לחולה כאבים חמורים במיוחד.

החלפת המפרק במפרק מלאכותי מביאה ברוב המקרים לתוצאות חיוביות אם כי חשוב להבין כי נכון לכתיבת שורות אלה המפרק המלאכותי לא מסוגל לתפקד באופן מלא כמפרק טבעי במצבו התקין.

המפרק המלאכותי מסוגל לשפר את טווח התנועה ולהפחית במידה רבה את חומרת הכאבים אך עדיין לא הצליחו לפתח מפרק מלאכותי שיצליח להחליף באופן מלא את המפרקים הטבעיים של הגוף. לפיכך כאשר ניגשים לבצע ניתוח להחלפת מפרק ויהיה זה ניתוח להחלפת מפרק הירך או ניתוח להחלפת מפרק הברך, יש בראש ובראשונה לערוך תהליך של תיאום ציפיות בין המנתח למנותח ולהבהיר למנותח שהניתוח לא יאפשר לו ליהנות מטווח תנועה מלא.

סיבוכים שמתרחשים במהלך הניתוח עצמו

לפי הנתונים העדכניים ביותר שיש בידינו אחוזי ההצלחה של ניתוחים להחלפת מפרק מוכתרים כהצלחה ביותר מ90% מהמקרים ומאפשרים למנותחים ליהנות מטווח תנועה משיפור ומהפחתה במידת החומרה של הכאבים שהיוו את מנת חלקם ערב הניתוח לאחר תקופת ההחלמה והשיקום ותרגול של פיזיותרפיה. הסיבוכים הכירורגיים שמתרחשים במהלך הניתוח מהווים את מנת חלקם של אחוז עד שני אחוזים מהמנותחים.

סיבוכים אלו כוללים בעיקר זיהום מקומי במפרק או בשרירים הסמוכים למפרק, פגיעה באיברים סמוכים, דימום מסיבי בעקבות נזק לכלי דם באזור הניתוח, בעיות במתן שתן לאחר הניתוח, שברים בעצמות הקשורות למפרק, היווצרות של קריש דם באזור הניתוח שעלול להוביל לתסחיף ריאתי ועוד. כמו כן במקרים נדירים מאוד המנתח עלול לפגוע באחד מהעצבים באזור הניתוח.

סיבוכים פוסט ניתוחיים

לצד סיבוכים אלו שמתרחשים במהלך הניתוח עצמו, הניתוח כרוך גם בסיבוכים לטווח ארוך. בין היתר מדובר על התפתחות של דלקת מקומית בעקבות השתחררות של חלקיקים קטנים מהתותב, פריקה של המפרק המלאכותי, התפתחות של זיהום באזור המפרק המלאכותי, שיכול במקרים מסוימים להתפתח חודשים ואף שנים לאחר הניתוח ועוד.

כמו כן לא אחת לאחר הניתוח מתרחשת הגבלה בטווח התנועה של המפרק שנועד לשפר את טווח התנועה. במקרים נדירים מאוד המפרק המלאכותי נשבר אם כי לרוב מדובר על תוצאה של תאונה או חבלה כתוצאה מפעילות גופנית נמרצת מדי. על מנת להפחית במידת האפשר את הסיכוי לסיבוכים פוסט ניתוחיים חשוב מאוד להישמע באופן קפדני להנחיות של המנתח ולא לחרוג מהן כהוא זה.

כמו כן חשוב ליידע את המנתח בנוגע לכל תופעת לוואי חשודה שהתפתחה לאחר הניתוח ולא להקל ראש באף תסמין. יש להבין כי תקופת המעקב שלאחר הניתוח קריטית להצלחת הניתוח וכי הסיכונים לא מסתיימים ישירות לאחר סיום הניתוח. במקרים רבים מנותחים שעברו ניתוחים שהוכתרו כהצלחה עם סיומם, סבלו בשלב מאוחר יותר מסיבוכים פוסט ניתוחיים פשוט בשל העובדה שהמעקב אחר מצבם בוצע באופן רשלני.

כך לדוגמה זיהום שמופיע בשלב מאוחר יחסית לאחר הניתוח צריך להיות מטופל באופן מידי באמצעות אנטיביוטיקה אך במידה והטיפול האנטיביוטי נדחה, ייתכן מאוד כי הזיהום יחמיר עד כדי הוצאת המפרק מכלל פעילות.

סיבוכים הקשורים להרדמה הכללית

רוב הניתוחים להחלפת מפרק מבוצעים תחת הרדמה כללית. ההרדמה הכללית עלולה אף היא להוביל לסיבוכים שונים כשבין היתר מדובר על חסימת נתיבי האוויר, ירידה פתאומית ולא צפויה בדופק ובלחץ הדם וכן במקרים נדירים עלול להתרחש שוק אנפילקטי כתוצאה מתגובה אלרגית לחומרי ההרדמה. לפיכך יש ליידע את הרופא המרדים ואת המנתח בנוגע לכל חומר אליו רגיש המטופל לפני הניתוח.

חשיבות מתן הסכמה מדעת

חשוב מאוד לפרט באוזני המטופל אודות כל אחד ואחד מהסיבוכים האפשריים, לרבות הסיבוכים הנדירים ביותר. לאחר שמסבירים למטופל בנוגע לסיבוכים האפשריים יש להחתים אותו על טופס הסכמה מדעת. בחתימתו הוא למעשה מצהיר כי הבין את הסיבוכים האפשריים וחרף זאת הסכים לעבור את הניתוח. במידה והמנתח לא מסביר למנותח על הסיבוכים הצפויים ובמידה והמנותח לא נתן את הסכמתו מדעת לעבור את הניתוח, ייתכן כי בשלב מאוחר יותר תקום עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

אולי יעניין אותך גם:

פיזיותרפיה בבית לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך וברך

074-7691313 דילוג לתוכן