אילו תרופות לשיכוך כאבים ניתנות אחרי ניתוח להחלפת מפרקים?

אילו תרופות לשיכוך כאבים ניתנות אחרי ניתוח להחלפת מפרקים?

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

 אילו תרופות לשיכוך כאבים ניתנות אחרי ניתוח להחלפת מפרקים?ניתוח להחלפת מפרק במפרק מלאכותי הוא ניתוח אורתופדי נפוץ יחסית. הניתוח מתבצע במקרים שבהם המפרק הטבעי יצא מכלל פעולה או במקרים שבהם הבעיה במפרק גורמת לכאבים חמורים ביותר הפוגעים באיכות החיים של המטופל.

המפרק המלאכותי לא מסוגל למלא את מקומו של המפרק התקין, אך בהחלט יכול להוות תחליף הולם למפרק שאינו מתפקד. כמו כן, ברוב המוחלט של המקרים החלפת המפרק החולה במפרק מלאכותי מובילה להפחתה משמעותית במידת החומרה של הכאבים.

עם זאת, הניתוח עצמו כרוך בכאבים שיכולים להיות חמורים ביותר בדומה לכל ניתוח שבו מסירים רקמה מסוימת, לא כל שכן כאשר מסירים איבר מורכב כמפרק המחובר לעצבים, רצועות, רקמות חיבור וכלי דם רבים. לפיכך, לאחר הניתוח יהיה צורך לעשות שימוש בתרופות לשיכוך הכאבים.

שיכוך כאבים במהלך ההתאוששות

לאחר שהניתוח להחלפת המפרק מסתיים, המנותח עובר לחדר ההתאוששות. בחדר ההתאוששות מבוצעת הערכה שוטפת של מצבו בדגש על מצב ההכרה, דרגת החומרה של הכאבים ועוד. בחדר ההתאוששות המנותח שוהה בין מספר שעות ליממה אחת בהתאם לצורך. בשלב הזה חומרי ההרדמה שניתנו למנותח לפני הניתוח ובמהלכו עדיין משפיעים על תחושת הכאב, אך גם בשלב הזה המנותח יקבל תרופות לשיכוך הכאבים באמצעות מערכת הנקראת PCA.

PCA הם ראשי התיבות של Patient Control Analgesia, כלומר מערכת הנשלטת על ידי החולה עצמו. המערכת מזרימה למחזור הדם של החולה חומרי הרדמה בעירוי וורידי או דרך צנתר אפידורלי המחובר לעמוד השדרה שלו. המטופל שולט על כמות חומרי ההרדמה באמצעות כפתור אם כי ישנה גם אפשרות להזרמת חומרי הרדמה באופן שוטף וקבוע. יש לציין כי המערכות להזרמת חומרי ההרדמה על ידי המטופל מצוידות במערכת בקרה שתפקידה לוודא שהחולה לא יקבל כמות גבוהה מדי של חומרי הרדמה, מעבר למינון המותר.

שיכוך כאבים במחלקה

לאחר השחרור מחדר ההתאוששות יועבר המנותח למחלקה למשך מספר ימים על מנת לוודא כי הניתוח אכן עבר בהצלחה וללא סיבוכים מידיים. בדרך כלל לאחר ארבעים ושמונה שעות מסיום הניתוח יוציאו את הצנתר האפידורלי מגבו של המנותח ובשלב הזה התרופות שמיועדות לשכך את הכאבים יינתנו באופן פומי.

חשוב מאוד לציין כי כמות התרופות לא קבועה מראש. התרופות ניתנות לפי דרישה ובהתאם לצורך ולמינונים המומלצים או המותרים לשימוש. לפיכך, חשוב מאוד ליידע את הצוות הרפואי במחלקה בנוגע לכאבים שמופיעים במהלך האשפוז במחלקה.

אילו תרופות ניתנות לאחר הניתוח להחלפת המפרק?

בדרך כלל בימים הראשונים עוצמת הכאב תהיה הגבוהה ביותר ולאחר מכן הכאבים אמורים לפחות באופן הדרגתי. לפיכך, בימים הראשונים שלאחר הניתוח לא אחת יינתנו למטופל כדורי מורפין עד ארבע פעמים ביום. המורפין היא תרופה חזקה מאוד הנכללת בפקודת הסמים המסוכנים ומותרת אך ורק לשימוש רפואי. אחת ההתוויות המרכזיות לשימוש במורפין היא לשיכוך כאבים לאחר ניתוח. את המורפין ניתן לתת גם בהזרקה אפידורלית, בהזרקה ורידית, בהזרקה שרירית ובהזרקה תת עורית.

תרופה חלשה יותר, אך לא פחות חשובה מהמורפין היא אופטלגין, הניתנת לרוב המנותחים לאחר ניתוח להחלפת מפרק מדי ארבע עד שש שעות. אופטלגין הוא השם המסחרי של תרופה הנקראת דיפירון או מטאמיזול.

טכניקות נוספות לשיכוך הכאבים

באופן עקרוני כל עוד המנתח נותן לכך את אישורו, הרי שאין מניעה משימוש בטכניקות נוספות לשיכוך הכאבים, שאינן בהכרח תרופתיות. כך למשל ניתן לפנות לטיפול בדיקור סיני, להתנסות בהנחת קומפרסים קרים על המפרק המנותח, בעיסוי מקומי מסוגים שונים ועוד.

אולי יעניין אותך גם:

פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך וירך

074-7691313 דילוג לתוכן