החלמה והתאוששות לאחר ניתוח להחלפת מפרקים

החלמה והתאוששות לאחר ניתוח להחלפת מפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

החלמה והתאוששות לאחר ניתוח להחלפת מפרקיםההתאוששות, ההחלמה והחזרה לשגרה לאחר ניתוח להחלפת מפרקים הן שלבים עוקבים בתהליך מורכב שיכול להימשך מספר חודשים ואף שנה במקרים מסוימים.

התקופה שמתחילה עם סיום הניתוח ונמשכת אל תוך החיים השגרתיים, יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים ולמעשה תהליך החזרה לשגרה הוא תהליך אינדיבידואלי אותו עובר כל מנותח ומנותח בצורה שונה.

האופן שבו עובר המנותח את התהליך מושפע בין היתר מהאלמנטים הבאים:

  • סוג המפרק שהוחלף – ישנו הבדל משמעותי בין החלפה של מפרק הירך להחלפה של מפרק הקרסול וכמובן שפני הדברים שונים במידה ומדובר על החלפה של מפרק הברך.
  • היקף הניתוח – בחלק מהמקרים מדובר על החלפת מפרק מלאה ובחלק מהמקרים מדובר על החלפה חלקית של המפרק.
  • סיבוכי הניתוח – במקרים מסוימים הניתוח עובר ללא שום סיבוכים אך בחלק מסוים מהמקרים מתפתחים סיבוכים מסוימים שלא ניתן היה לצפות אותם מראש. סיבוכים ניתוחיים כמו גם סיבוכים פוסט ניתוחיים יכולים לחבל מאוד בהחלמה התקינה ולהאריך את משך התקופה הנדרשת כדי להתאושש ולחזור לשגרה.
  • מידת ההיענות של המנותח – ככל שהמנותח יקפיד להישמע להנחיות של המנתח באופן מלא יותר וממושמע יותר, כך סיכוייו ליהנות מתקופת החלמה קצרה יחסית, גבוהים יותר ולהפך – במקרים רבים חולים שעברו ניתוחים מוצלחים מאוד, סבלו מסיבוכים פוסט ניתוחיים פשוט משום שלא נשמעו להנחיות המנתח.

טיפולי פיזיותרפיה

אחד האלמנטים החשובים ביותר המסייעים לזרז את ההחלמה מהניתוח הוא הפיזיותרפיה. באמצעות טיפולי פיזיותרפיה ניתן לשפר את טווח התנועה של המפרק המלאכותי, לחזק את השרירים הקשורים למפרק ואת שרירי העזר, לסייע לגוף להתרגל למפרק החדש, ללמוד טכניקות תנועה חדשות ויעילות יותר ועוד. כמו כן במהלך טיפולי הפיזיותרפיה המטפל מלמד את המטופל מאילו פעולות עליו להימנע על מנת להפחית את העומס מהמפרק המלאכותי ובנוסף מלמד אותו תרגילים שונים שעליו לבצע בביתו באופן עצמאי.

תשומת לב לתסמינים חריגים

במהלך ההתאוששות וההחלמה מהניתוח בדרך כלל אזור הניתוח יהיה נפוח ואדמומי וכן ברוב המוחלט של המקרים יופיעו כאבים באזור הניתוח שעלולים להיות אף חמורים ביותר. עם זאת, תופעות אלו נוטות לחלוף במהלך הימים או השבועות הראשונים לאחר הניתוח. בחלק מהמקרים הכאבים לא חולפים והנפיחות הולכת ומחמירה. במצבים אלו ייתכן מאוד כי התרחש סיבוך מסוים כשברוב המקרים מדובר על זיהום באזור הניתוח.

חשוב מאוד להיות ערים לתופעות חריגות ולתסמינים חשודים שיש בהם כדי להעיד על סיבוך ולדווח עליהם במידי למנתח. התעלמות מתסמינים חשודים ודחיית הטיפול בהם עלולות לחבל מאוד בתהליך ההחלמה.

התאמת סביבת המחיה לאחר ניתוח להחלפת המפרק

לאחר ניתוח להחלפת מפרק יכולת התנועה והניידות מוגבלת מאוד. במקרים רבים יהיה צורך אף לעשות שימוש בציוד עזר כמו למשל הליכון, קביים ואפילו כיסא גלגלים. לפיכך חשוב לבצע התאמות בסביבת המחייה של המנותח שמטרתן לסייע לו לחזור לשגרה. הכוונה היא למשל להגבהה של המיטה, התקנה של ידיות או תומכנים בשירותים ובמקלחת, סילוק של מכשולים מהמסדרונות ומהמעברים הצרים בדירה שעלולים להכשיל ולגרום לנפילה ועוד.

לאחר הניתוח המנותח יהיה זקוק לעזרה בביצוע פעולות יומיומיות ולפיכך במקרים מסוימים מומלץ לשכור כוח עזר רפואי, לפחות למשך השבועות הראשונים או החודשים הראשונים לאחר הניתוח.

חזרה הדרגתית לפעילות

החזרה לפעילות השגרתית צריכה להתבצע באופן הדרגתי מאוד תוך הקשבה מלאה לצרכי הגוף והמפרק החדש ובהתאם ליכולותיו של המנותח. האופן שבו המנותח יחזור לשגרה מבחינת הפעילות הגופנית משתנה מאוד בין הניתוחים השונים. כך לדוגמה בדרך כלל ניתן לשוב לעבודה משרדית קלה יחסית תוך שלושה עד שישה שבועות לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך ולחזור לנהוג לאחר ארבעה עד שישה שבועות.

לאחר ניתוח להחלפת מפרק הקרסול לעומת זאת, לא ניתן לדרוך במשך שבועיים תמימים על כף הרגל ולאחר תום השבועיים הראשונים לאחר הניתוח, המנותחים יעברו לעשות שימוש במגף הליכה אורתופדי. בדרך כלל רק לאחר שישה עד שמונה שבועות לאחר הניתוח יתאפשר למנותחים להתחיל ללכת בסיוע מגף הדריכה בלבד.

הכלל הבסיסי והחשוב ביותר בתהליך החזרה לשגרה הוא שיש למצד אחד לחתור לפעילות ולהגדלת טווח התנועה של המפרק ומצד שני להימנע ממאמץ יתר ומחזרה מהירה מדי לשגרת הפעילות.

אולי יעניין אותך גם:

מכון שיקום לאחר החלפת מפרק ירך

074-7691313 דילוג לתוכן