דלקת מפרקים ויראלית

דלקת מפרקים ויראלית

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים ויראליתדלקת מפרקים ויראלית היא סוג מסוים של דלקת מפרקים זיהומית שנגרמת על ידי הדבקה בנגיף (וירוס).

דלקת מפרקים יכולה לפגוע במפרקים כתוצאה ממאתיים מחלות שונות כשחלק ניכר מהן לא קשורות לזיהום כלל. כך למשל במקרה של דלקת מפרקים על רקע של מחלה מטבולית גנטית, במקרה של דלקת מפרקים על רקע אוטואימוני, על רקע של פציעה או טראומה ועוד.

לעומת זאת, הגורם לדלקת מפרקים זיהומית הוא חדירה של מזהם למפרק שיוצר את התגובה החיסונית שכוללת את היווצרות הדלקת.

חשוב לציין שלא רק נגיפים יכולים לגרום לזיהום, אלא גם מגוון של חיידקים ופטריות ולמעשה רוב דלקות המפרקים הזיהומיות מתפרצות על רקע של זיהום חיידקי. כמו כן, יש להבדיל בין דלקת מפרקים זיהומית שבה הדלקת במפרק או במפרקים מתרחשת כתוצאה מחדירה של זיהום למפרק לבין דלקת מפרקים ריאקטיבית שבה חדירה של גורם מזהם למעי או למערכת המין למשל יוצרת באופן עקיף או משני דלקת במפרקים.

מה הוא וירוס?

וירוס או נגיף הוא טפיל מיקרוסקופי שתלוי בתא חי על מנת שיצליח להתרבות. הנגיף מורכב ממולקולות שכוללות חלבונים וחומר תורשתי.

הנגיפים חסרי יכולת תנועה עצמית בדיוק כפי שהם חסרים את היכולת להתרבות באופן עצמאי. עם זאת, על ידי שימוש במנגנונים הטבעיים של התא המארח, הווירוסים יכולים להתרבות בצורה יעילה מאוד ולפגוע בתא או באורגניזם כולו.

ישנם נגיפים רבים שמסוגלים לפגוע באדם אך באופן עקרוני הנגיפים מזיקים לכל אורגניזם שהוא לרבות חיידקים, צמחים, בעלי חיים, פטריות ועוד. מחלות נפוצות שנגרמות על ידי נגיפים הן למשל אדמת, איידס, שפעת, דלקת קרום המוח, שלבקת חוגרת, חזרת, סוגים שונים של סרטן ועוד. לרוב בדלקת מפרקים ויראלית חודר הנגיף למפרק דרך מערכת הדם.

תסמינים של דלקת מפרקים ויראלית

ברוב המקרים דלקת מפרקים ויראלית תהיה מלווה בחום, בכאבים חריפים במפרק או במפרקים הנגועים ובהגבלה של טווח התנועה.

לרוב הפגיעה תהיה ממוקדת ותכלול רק מפרק אחד אך במקרים מסוימים הפגיעה תהיה רב מפרקית. דלקת מפרקים באופן כללי יכולה לפגוע במפרקים שונים בגוף כשלרוב דלקת מפרקים נגיפית תבוא לידי ביטוי במפרקי האצבעות או במפרק הירך למשל.

יש לציין שבמקרים מסוימים המחלה תנדוד בין המפרקים כשבכל פעם התופעות האופייניות יופיעו במפרק אחר. המעניין בדלקת מפרקים זיהומית באופן כללי הוא שמדובר על דלקת מפרקים שניתן לטפל בה באופן יעיל ביותר במידה ומגלים אותה ומאבחנים אותה באופן מוצלח בשלב מוקדם אך ללא זיהוי, אבחון ומתן טיפול הולם, המחלה עלולה להוביל לנזק ולהרס של המפרק הנגוע במחלה או של המפרקים הנגועים בה.

אי לכך, ישנה חשיבות עליונה לבצע אבחנה מבדלת על מנת לדעת איזה טיפול הוא המתאים ביותר.

דלקת מפרקים שנגרמת בעקבות חיסון נגד אדמת

במדינת ישראל נהוג לחסן תינוקות נגד מחלות החזרת, החצבת והאדמת בחיסון משולב כשמרכיב האדמת בחיסון עלול לגרום לתופעות לוואי שונות שכוללות דלקת מפרקים.

החיסון מכיל נגיף אדמת מוחלש אך בקרב מחוסנים מסוימים בדגש על נשים, עלולות להתרחש תופעות לוואי שונות שמערבות את המפרקים.

כאבי מפרקים כתוצאה ממתן החיסון מתרחשות בקרב עשרים וחמישה אחוז מכלל המחוסנות ואילו דלקות מפרקים מופיעות בקרב עשרה אחוז מהמחוסנות. עם זאת, לרוב התופעות חולפות תוך שבוע אחד בלבד עד שלושה שבועות מקבלת החיסון.

בנוסף לכך, חצי אחוז מכלל הילדים המחוסנים נוטים לסבול מכאבים במפרקים הפריפריים לאחר קבלת החיסון.

התופעות המפרקיות יכולות להופיע בכל גיל לאחר קבלת החיסון, אך לרוב השכיחות שלהן נמוכה יותר במחוסנים שמקבלים את החיסון בפעם השנייה. כמו כן, בכל גיל שהוא הסיכון ללקות בתופעות המפרקיות גדול יותר במידה בקרב חולי אדמת מאשר בקרב המחוסנים שסובלים מהתופעות בעקבות החיסון עצמו.

074-7691313 דילוג לתוכן