החלפת מפרק בברך

החלפת מפרק בברך

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

החלפת מפרק בברךניתוח החלפת מפרק בברך הוא ניתוח אורתופדי שכיח יחסית שבו מבוצעת החלפה של מפרק לא מתפקד במפרק מלאכותי. הניתוח נחשב למוצא האחרון ומיועד לסייע לחולים להשיב את איכות החיים שאבדה להם לאחר שהתנסו במגוון רחב של טיפולים ומצבם נותר ללא שינוי.

את ניתוח החלפת המפרק ניתן לבצע בשתי צורות מרכזיות:

  • Total joint replacement athroplasty – החלפת מפרק מלא.
  • Uni-condylar knee replacement – החלפת מפרק חלקי.

החלפת מפרק חלקי מתבצעת כאשר הנזק מוגבל למדור אחד בלבד בברך ועל ידי ניתוח זה ניתן לשמר את הרצועות הצולבות בשלמותן. אחוזי ההצלחה של הניתוח גבוהים מאוד ועומדים על שמונים וחמשה עד תשעים אחוזים, אך בכל מקרה המפרק המלאכותי לא מתפקד ברמת תפקוד של מפרק בריא.

עם זאת, המפרק המלאכותי מאפשר למנותחים ללכת ללא כאבים ולשפר בכך במידה ניכרת את איכות החיים שלהם. בנוסף לכך לאחר תקופת ההחלמה מהניתוח המנותחים יכלים לעסוק במגוון סוגים של פעילויות ספורטיביות מתונות כמו למשל רכיבה על אופניים, שחייה, גולף ועוד.

כיצד מתבצע ההליך הניתוחי?

בתחילת הניתוח המנותח מורדם ולאחר מכן מבצע המנתח חתך אורכי באורך של כעשרים וחמישה ס"מ בקדמת הברך. חתך זה יספק למנתח גישה למפרק ודרך חתך זה יסיט המנתח את פיקת הברך ויבצע הפרדה בין עצם השוק לעצם הירך.

בשלב הבא המנתח יסיר וינסר את הסחוסים ואת העצמות הניזוקים ויתאים למטופל את המפרק המלאכותי באופן אישי. התותב המתכתי מעוגן לאחר הסרת חלקי המפרק הפגוע למקומו בעזרת דבק מיוחד שנקרא צמנט ואז יפעיל המנתח את המפרק על מנת להעריך את טווח התנועה שלו. כאשר המפרק פועל ומתפקד ומעוגן למקומו החתך נתפר ונחבש.

התהליך אורך כשעתיים ואחריו צפויה שהייה במחלקת התאוששות שנמשכת כשעתיים. ההתאוששות עד לשחרור הביתה ארוכה יחסית ועומדת בממוצע על ארבעה ימי אשפוז וכך גם לאחר הניתוח. לרוב המנותחים צריכים לדבוק במסגרת של טיפולי פיזיותרפיה במשך שלושה חודשים לפחות עד שהם מתרגלים למפרק החדש.

האם מדובר על ניתוח מסוכן?

בדיוק כמו שאין תרופה שאין לה תופעות לוואי, כך בדיוק גם אין ניתוח כירורגי שלא טומן סיכונים מסוימים. על מנת לצמצם למינימום את הסיכונים בהם כרוך הניתוח, ישנה חשיבות עליונה לחלוק עם המנתח ועם הרופא המרדים כמה שיותר אינפורמציה רפואית שרק ניתן.

הסיבוכים הניתוחיים שמתרחשים במקרה אחד עד שניים מכל מאה ניתוחים שמתקיימים כוללים את הסיבוכים הבאים:

  • זיהום של הירך, השוק או הברך.
  • דימום מסיבי.
  • קרישי דם ברגליים שנוצרים במהלך הניתוח ועלולים להגיע לריאות.
  • פגיעה באיברים סמוכים.
  • פגיעה באחד העצבים.
  • התקף לב.
  • הגבלה של טווח התנועה של הברך.

גם ההרדמה עצמה כרוכה בסיכונים מסוימים כגון: ירידה פתאומית ובלתי צפויה בלחץ הדם והדופק, חסימה של דרכי האוויר, נזק למיתרי הקול או לשיניים, אלרגיה לחומר ההרדמה ועוד.

חלק מתופעות הלוואי של הניתוח עלולות להופיע שנים לאחר הניתוח עצמו. כך למשל לעתים מתרחשים זיהומים באזור הניתוח שמקורם בטיפול שיניים ועל כן על מנותחי ברך ליידע את רופא השיניים שלהם בדבר הניתוח שעברו.

מהם הגורמים המרכזיים שמצריכים ניתוח להחלפת מפרק בברך?

הניתוח שנחשב למוצא הטיפולי האחרון נדרש במקרים בהם המפרק סובל מנזק שנחשב לכרוני, שלא ניתן לרפא או להקל בעזרת טיפול תרופתי או בעזרת טיפולים שמרניים אחרים כמו למשל פיזיותרפיה, כאשר המפרק מסב לחולה כאב חריף וכאשר טווח התנועה מוגבל מאוד.

הסיבות הנפוצות ביותר שמובילות מטופלים לעבור את הניתוח הן דלקת מפרקים ניוונית ודלקת מפרקים ראומטית מתקדמות.

מעוניינים לדעת יותר? המדריך השלם – החלפת מפרק הברך

074-7691313 דילוג לתוכן