החלפת מפרק בקרסול

החלפת מפרק בקרסול

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

החלפת מפרק בקרסולהקרסול הוא מפרק סינוביאלי שמתווך בין כף הרגל לשוק. מבין כל מפרקי כף הרגל, למפרק הקרסול יש את טווחי התנועה הגדולים ביותר כשהתנועות האפשריות שלו כוללות תנועה כלפי מטה ותנועה כלפי מעלה.

הקרסול נושא את כל משקל הגוף בכל צעד וכן בכל צעד עליו להתאים למגוון רחב של צורות קרקע. בהתאם לכך ניתן להבין כי מדובר על מפרק חזק מאוד ויציב מאוד. עם זאת, מדובר גם על המפרק שנוטה מטבע הדברים להיפגע בשכיחות הגבוהה ביותר מכל המפרקים העיקריים בגוף.

מהו ניתוח החלפת מפרק בקרסול?

ניתוח להחלפת מפרק בקרסול הוא המוצא האחרון שמוצע לחולים שסובלים מכאבים חזקים, מתפקוד לקוי במיוחד ומהגבלה משמעותית בטווח התנועה של המפרק שבהם לא חל שום שינוי משמעותי בתגובה לטיפולים השמרניים.

היתרון המרכזי של הניתוח הוא בכך שבעזרתו ניתן לשמר חלק מסוים מטווח התנועה של הקרסול אך החסרונות שלו באים לידי ביטוי בכך שהוא טומן בחובו לא מעט סיבוכים רפואיים מסוימים.

בין היתר המנותחים צריכים להימנע באופן מוחלט מביצוע של פעילויות ספורטיביות בעצימות גבוהה, להישמר מפני קפיצות או ריצה ועוד. כמו כן, את המפרק המלאכותי ישנו צורך להחליף אחת לחמש עד חמש עשרה שנים כיון שאורך החיים שלו מוגבל.

חלופה ניתוחית לניתוח החלפת המפרק יכולה להיות קיבוע של המפרק אך החיסרון הברור שלה כולל הוצאת המפרק מכלל שימוש והגבלה מוחלטת בטווח התנועה שלו.

מתי יש לעבור ניתוח להחלפת מפרק בקרסול?

שחיקה של הסחוס במפרק הקרסול או פגיעות מסוגים שונים בסחוס הן הסיבות המרכזיות המובילות לניתוח החלפת מפרק הקרסול.

להלן הסיבות המרכזיות שיכולות להביא לפגיעה בשלמות של הסחוס:

  • שחיקה ניוונית של הסחוס – הגורם הראשון בשכיחותו שבעקבותיו נגרם נזק לסחוס באוכלוסייה הכללית הוא שחיקה שמתפתחת ומחמירה עם ההזדקנות. השחיקה אופיינית בעיקר למפרקים שנושאים משקל בדגש על הירך, הברך, האגודל והקרסול כמובן. הקצב שבו מתקדמת השחיקה והממדים שלה משתנים בין אדם לאדם ומושפעים מגורמים רבים שביניהם גורמים גנטיים מסוימים, עיוותים שלדיים מסוימים שעלולים להחמיר את השחיקה, סוג העבודה של החולים ועוד.
  • דלקות מפרקים – ישנן כמאתיים מחלות שונות שיכולות לגרום להיווצרות של דלקת במפרקים השונים של הגוף לרבות במפרק הקרסול. חלק מהמחלות עלולות להוביל להרס של המפרק ללא טיפול וישנן אף מספר מחלות שעלולות להביא להרס של המפרק גם במידה והן מטופלות.
  • טראומות או חבלות – פציעות או תאונות מתרחשות בדרך כלל על רקע של עיסוק בספורט. פציעות כאלו יכולות לגרום מעיכה של הסחוס, לנמק של הסחוס ועוד.
  • מחלות עצם – ישנן מחלות עצם מסוימות שבהן העצם הסמוכה לסחוס משנה את צורתה וכתוצאה מכך הבסיס התשתיתי של הסחוס נשמט והסחוס ניזוק.
  • מחלות של המפרק – ישנן מחלות שבהן הרקמה שנקראת סינוביום מייצרת כמויות לא פרופורציונאליות של נוזל מפרקי ובעקבות כך נוצר נזק לסחוס ולעצמות המפרק.

מהן אפשרויות הטיפול בכל אחת מהפתולוגיות הנ"ל?

כפי שציינו, ניתוח להחלפת מפרק בקרסול הוא המוצא הטיפולי האחרון. לפני שמגיעים למוצא זה נעשים ניסיונות לטפל במפרק באמצעים שונים שכוללים טיפולים שמרניים יותר.

ישנו מגוון רחב של תרופות ותכשירים רפואיים שמיועדים להקלה בתסמינים האופייניים לכל מצב ומצב ומלבד הניתוח להחלפת המפרק ישנו מגוון של ניתוחים אחרים שניתן לבצע קודם לכן בהתאם למצב.

בין היתר מדובר על ניתוח להשתלת סחוס, ניתוח cheilectomy להסרת מקטעי סחוס פגועים משולי המפרק, ניתוח קיבוע ועוד. הניתוח להחלפת המפרק מיועד בעיקר עבור אנשים שלגביהם אין צפי שיפעילו עומס רב על המפרק המלאכותי ולרוב מבוצע יותר בקרב מטופלים מבוגרים שבהם ככל הנראה לא יצטרכו עוד להחליף את המפרק המלאכותי.

ראו גם:
שיקום המטופל לאחר ניתוח החלפת מפרק

ניתוח להחלפה חוזרת של המפרק

רשלנות רפואית להחלפת מפרק

074-7691313 דילוג לתוכן