טיפול פיזיולוגי ותנועתי לדלקת מפרקים

טיפול פיזיולוגי ותנועתי לדלקת מפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

טיפול פיזיולוגי ותנועתי לדלקת מפרקיםמצב של דלקת פרקים יכול להתרחש בכל גיל ולתקוף גם אנשים צעירים ובריאים. אמנם, עם העלייה בגיל השכיחות של דלקות פרקים הולכת ועולה, אבל יש הסובלים מצב כזה בצורה כרונית או אקוטית גם בגיל מוקדם.

דלקות במפרקים יכולים לנבוע מביצוע פעילות גופנית מאומצת מדי או בלתי נכונה, מפציעה, מהתהוות מחלות שונות ולעיתים כפועל נלווה למצבים כגון מערכת חיסונית חלשה או מחלות אוטואימוניות שונות.

אחד הדברים שמשותפים לכל המקרים של דלקות פרקים הוא שהמצב הזה מאופיין בכאבים, בירידה ביכולת התפקודית, בקושי לבצע תנועות חלקות, בהקטנה בטווח התנועה ולעיתים קרובות בהימנעות טוטאלית מביצוע פעילות גופנית, אפילו מתונה.

מחקרים גילו, באופן חד משמעי, שדווקא הימנעות מתרגול גופני יכולה להביא להחמרה במצבו של אדם הסובל מדלקת במפרקים. מאידך, טיפול באמצעות תנועות, טיפול שמכונה באופן כללי טיפול פיזיולוגי, יביא לשיפור משמעותי ומתמיד במצבו של החולה. לעיתים, השיפור יביא להחלמה מלאה אך גם כאשר זה לא המצב, אין ספק שהוא נושא בתוכו הטבה של ממש במצבו של המטופל.

מגוון רחב של טיפולים

כאשר נרצה לסקור את הטיפולים הפיזיולוגיים האפשריים בתנועה כמנגנון לשיפור מצבם של החולים בדלקת מפרקים מסתבר שקיימים לא מעט סוגים שכאלה. לצד הטיפולים המוכרים והידועים כגון הפיזיותרפיה, אפשר בהחלט לבחור גם בשיטות אחרות כגון הידרותרפיה (טיפול באמצעות מים), תרגול יוגה שמקורה בהודו, או תרגול של שיטת פלדנקרייז, שאותה הגה ופיתח הישראלי הד"ר משה פלדנקרייז.

מותחים את הגוף

שיטת התנועה והתרגול הגופני יוגה ידועה מזה אלפי שנים. השיטה, שבעבר נחשבה לאיזוטרית למדי, צברה לעצמה אוהדים וחובבים בכל רחבי העולם. השיטה כוללת גם בסיס פילוסופי עמוק, אך היא ידועה יותר במערב בתור שיטה להירגעות בשילוב ביצוע מתיחות שונות על בסיס תנוחות מסורתיות.

היתרון הגדול של השיטה עבור אנשים הסובלים מדלקת פרקים נובע מכך שהיא מתאימה במיוחד להגדלת ולשיפור טווח התנועה של כל אזורי המפרקים בגוף. התרגול יכול להתאים גם לאנשים מבוגרים או כאלה הסובלים מדלקת פרקים קשה, שכן הוא לא מבוסס על העמסת עומסים כבדים אלא על פיתוח מיומנויות תוך כדי תרגול בקצב האישי.

המים יפים לבריאות

מלבד חשיבותם של המים כמקור כל חי, הם משמשים למטרות של ריפוי עוד משחר ההיסטוריה. כיום, שיטת הטיפול במים, ההידרותרפיה, נחשבת לשיטת טיפול פרא רפואית מקובלת.

השיטה מבוססת על העובדה שמשקלו של הגוף הנמצא במים הופך לקל יותר ובכך ניתן לבצע תרגול של תנועות בלי לפגוע במפרקים פגועים או כאלה שסובלים ממצב דלקתי. גם העובדה שלמים חמימים יש יתרונות תרפויטיים הינה בעלת משמעות בשיטה זו.

שיטת פלדנקרייז

שיטת פלדנקרייז, שאותה פיתח דוקטור משה פלדנקרייז לפני עשרות שנים, הפכה לפופולרית בכל העולם הן עבור אנשים בריאים וספורטאים והן עבור אנשים הסובלים ממחלות ומפציעות (שהביאו לירידה ביכולת התנועה שלהם). בין היתר, השיטה נמצאה כיעילה עבור הסובלים מדלקת פרקים.

את השיטה ניתן לתרגל באופן אישי, עם מדריך אישי, או בקבוצה. הבסיס הוא להחזיר לאדם את יכולת התנועה ולאפשר לו למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בו מבחינה פיסית וגם נפשית.

פרקים בפיזיותרפיה

את המאמר הנוכחי לא ניתן לסיים בלי להזכיר את הפיזיותרפיה, הלא היא השיטה המוכרת והידועה לטיפול במחלות שונות, לרבות דלקת פרקים. השיטה, שמבוססת על ביצוע תנועות חזרתיות ביחד עם שימוש במכשור רפואי, במים, בחשמל ובעזרים נוספים, מבוצעת תחת הנחייתו של מטפל מוסמך.

מכיוון שמדובר בשיטה שבנויה על פי עקרונות רפואיים, הוא מומלצת מאוד על ידי הממסד הרפואי ועל ידי קופות החולים.

074-7691313 דילוג לתוכן