שיקום המטופל לאחר ניתוח החלפת מפרק

שיקום המטופל לאחר ניתוח החלפת מפרק

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

שיקום המטופל לאחר ניתוח החלפת מפרקניתוח להחלפת מפרק הוא הטיפול שניתן לחולה שסובל מדלקת מפרקים לאחר כישלון של כל שאר הטיפולים השמרניים יותר. הניתוח מבוצע במקרים בהם המפרק יצא מכלל תפקוד או במקרים בהם הכאבים הובילו לפגיעה משמעותית ביותר באיכות החיים של המטופל ולא ניתן היה להשתלט עליהם באמצעים תרופתיים.

מטרת הניתוח להחליף את המפרק החולה והלא מתפקד במפרק מלאכותי. המפרק המלאכותי אמנם לא מסוגל לתפקד כמו מפרק טבעי בריא, אך בהחלט מתעלה בכמה וכמה רמות על המפרק החולה אותו בא להחליף.

ניתוח להחלפת מפרק ויהיה זה ניתוח להחלפת מפרק הירך או ניתוח להחלפת מפרק הברך, הוא הטיפול האורתופדי המורכב ביותר. במהלך הניתוח הגוף עובר למעשה טראומה ולפיכך לאחר הניתוח נדרשת תקופת התאוששות ותקופת שיקום ארוכה. ככל שהמטופל יבצע את ההנחיות לשחרור שיינתנו לו עם שחרורו מבית החולים באופן קפדני יותר, כך תקופת שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק תעבור באופן חלק יותר ומשכה יהיה קצר יותר.

אביזרי עזר רפואיים

בדרך כלל בשלבים הראשוניים של שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק המטופל לא יצליח ללכת בכוחות עצמו. אי לכך, יהיה עליו לעשות שימוש באביזרי עזר רפואיים כמו למשל קביים או קב אחד לפחות, כיסא גלגלים או הליכון. במקרים מסוימים יהיה על המנותח להימנע באופן מוחלט מדריכה על הרגל או מהפעלת כל סוג של לחץ על האזור המנותח, לפחות במשך כמה ימים לאחר הניתוח.

ההגבלות בימים הראשונים משתנות בהתאם לסוג המפרק שהוחלף, למידת המורכבות של הניתוח ולאופן שבו התבצע, להיקף של הניתוח (במקרים מסוימים מחליפים רק חלק מהמפרק), למצב בריאותו הכללי של המנותח ועוד.

חשוב מאוד להישמע להוראות הרופא ולא לנסות להתמודד עם המגבלות ללא אביזרי העזר עליהם הומלץ. במקרים לא מעטים חולים שהתעקשו ללכת בכוחות עצמם סבלו מנזקים חמורים והביאו להרס של תוצאות הניתוח.

התאמת הבית של המנותח לתקופת שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק

במידה והחולה משוחרר לביתו לאחר ההתאוששות מהניתוח ולא מאושפז במוסד שיקומי, ככל הנראה יהיה צורך לבצע אי אילו התאמות על מנת להקל עליו את החיים בבית. כך לדוגמה ניתן להתקין ידיות מיוחדות שיסייעו לו לעשות שימוש במקלחת או בשירותים, להתקין רמפה שתסייע לו להיכנס או לצאת מהבית באמצעות כיסא הגלגלים, לפנות חוטי טלפון או חוטי חשמל מהרצפה או חפצים מסוימים מהמעברים הצרים על מנת להפחית את הסיכוי לנפילות ועוד.

במקרים מסוימים בהם תידרש עזרה של כוח עזר, ישנה חשיבות עליונה לדאוג לכך עוד לפני השחרור מבית החולים בסיוע העובדת הסוציאלית של בית החולים או של המחלקה.

טיפולי פיזיותרפיה

תהליך שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק כולל בראש ובראשונה טיפולי פיזיותרפיה שבדרך כלל מבוצעים כבר בימים הראשונים לאחר הניתוח ואפילו יום לאחר הניתוח. הטיפול הפיזיותרפי מיועד למלא כמה מטרות להלן:

  • מניעה של סיבוכים פוסט ניתוחיים כמו למשל פצעי לחץ, סיבוכים נשימתיים או פקקת ורידים עמוקים.
  • הפחתת מידת החומרה של הכאבים.
  • מניעה של נפיחות או הפחתה של מידת הנפיחות.
  • הגדלה הדרגתית של טווח התנועה של המפרק.
  • שמירה על כוח השרירים או הגדלה של כוח השרירים.
  • חזרה הדרגתית לפעילות מלאה במידת האפשר. בין היתר מדובר על מעבר משכיבה לישיבה ומישיבה לעמידה, עלייה וירידה במדרגות, הליכה ועוד.
  • באופן כללי, תרגילי הפיזיותרפיה מסייעים למטופל להתמודד עם השינוי המשמעותי שעבר ולהשתקם במהירות האפשרית. גם כאן יש לציין כי ככל שהמטופל יבצע את התרגילים באדיקות רבה יותר וככל שיגיע ליותר תרגולים, כך ההחלמה שלו צפויה להיות מהירה יותר ותקופת השיקום קצרה יותר.
074-7691313 דילוג לתוכן