דיכאון עם דלקת מפרקים שגרונית – 5 עצות להתמודדות

דיכאון עם דלקת מפרקים שגרונית – 5 עצות להתמודדות

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

 5 דרכים להתמודד עם הדיכאון בקרב חולי דלקת מפרקים שגרוניתדיכאון הינו תופעה נפוצה בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית, הנתונים מצביעים כי כ-42% מהסובלים מהמחלה יחוו ויסבלו גם מדיכאון. ישנה סברה הגורסת כי הדיכאון הוא תופעה הנלוות למצבי הדלקת הכרוכים בדלקת המפרקים אולם זו אינה הסיבה היחידה.

הקושי בתנועה וההגבלה על ביצוע פעולות ופעילויות שונות ורגילות בחיי היומיום והסבל התמידי מכאבים כרוניים הם סיבות להופעת הדיכאון. המחלה עלולה לגרום לבידוד חברתי וליצור תחושת בדידות כאשר לעיתים הסובבים את החולה אינם מבחינים בתסמינים של המחלה ואינם מבינים את הקשיים, ההשלכות והמגבלות אש המחלה יוצרת. לא פעם עולה השאלה: "אתה נראה בסדר, מדוע אינך יכול לעשות כך וכך?" אם כן מהן הדרכים להתמודד עם תחושת הדיכאון המקשה על איכות החיים של החולים החווים קשיים גם כך:

1. פנו לרופא המשפחה ולא למטפל

ההנחה כי בשל העובדה כי חולי דלקת מפרקים שגרונית כה רבים סובלים מדיכאון הרופא המומחה המטפל בכם יתעניין בשלומכם הינה מוטעית. רוב הרופאים המטפלים בדלקת המפרקים אינם כוללים בטיפול את ההיבט של הדיכאון והתחושות של המטופל ומתמקדים אך ורק בפן הרפואי הנוגע למחלה עצמה.

הרופאים המטפלים רוצים לטפל בתחום ניסיונם ועל סמך הידע שרכשו ואינם חשים בנוח לטפל בבעיות הרגשיות הנלוות למחלה. לכן חשוב כי המטופלים יהיו בקשר עם הרופא הראשי שלהם או רופא המשפחה ויוודאו כי הוא מתואם עם הרופא המומחה לטיפול בדלקת המפרקים על מנת לקבל מענה משולב למצבם הן הפיזי והן הרגשי.

2. הכירו את התסמינים ודברו עליהם

התסמינים לדיכאון יכולים להיות מורכבים יותר ואף נסתרים מסתם מצב רוח ירוד. בעיות שינה, איבוד עניין בפעילויות היומיומיות ושינוים בתאבון הם חלק מהתסמינים המלווים דיכאון. המצב התודעתי אינו ברור בהכרח לסובלים מדיכאון ותסמינים שונים כגון חוסר רצון לעשות כל דבר, איבוד ההנאה ועייפות מתמדת עשויים להצביע על דיכאון. לכן אם אתם חשים ירידה במצב הרוח וחשים נטייה לדיכאון אולם אינכם בטוחים בכך, טוב תעשו אם תתייעצו בקרובים שלכם בדבר שינויים התנהגותיים אשר הסבו את תשומת ליבם.

3. בחנו את אורח חייכם

טוב לבחון שאלות כגון האם אתם ישנים טוב ומספיק? חוסר שינה עלול לגרום להחמרה בכאבים, האם אתם פעילים באופן מספק? הקפדה על ביצוע פעילות גופנית היא אחת הגישות אשר הוכחו במחקרים כמשפרת דיכאון, השתדלו להניע את גופכם באופן תדיר וקבוע מדי יום. במידה ואתם סובלים מלחץ בדקו את האפשרות לבצע פעילויות פורקות מתח והיעזרו בהדרכה נכונה.

4. קשר עם הקהילה

מחלת דלקת מפרקים שגרונית פוגעת בממוצע ב-1 מתוך 100 אנשים, כך שהסיכוי להכיר מישהו הסובל כמוכם מהמחלה אינו גבוה, ברוב המקרים החולה הממוצע אינו מכיר אפילו אדם אחד נוסף אשר נמצא במצבו ומבין את מה שעובר עליו. לכן ישנן קבוצות תמיכה אשר ניתן למצוא באינטרנט, קבוצות מסוג זה הולכות והופכות נפוצות יותר עם העלייה למודעות למחלה.

ניתן אף לפנות לאיגוד חולי דלקת המפרקים השיגרונית ולבקש מידע אודות קבוצות כאלה באזור מגוריכם. קבוצות התמיכה יאפשרו לכם לפגוש אנשים המתמודדים עם מצב דומה, תוכלו לשתף ולפרוק את אשר על ליבכם ולקבל תגובות של הבנה, השתתפות במצב והזדהות. התחושה כי אתם לא לבד וכי מה שאתם חשים נכון גם לגבי אחרים הינו מחזק ומשפר את התחושה ותורם לאיכות החיים.

6. אל תפחדו מתרופות

ישנן תרופות רבות יעילות אשר עובדות ומקלות על ההתמודדות עם המחלה, אל תחששו לשלב טיפול תרופתי נוסף גם לטיפול בדיכאון.

074-7691313 דילוג לתוכן