מה הקשר בין דלקות מפרקים ומחלות קרוהן וקוליטיס?

מה הקשר בין דלקות מפרקים ומחלות קרוהן וקוליטיס?

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

מה הקשר בין דלקות מפרקים ומחלות קרוהן וקוליטיס?בעקבות העלייה בשכיחות מחלת קרוהן ומחלת קוליטיס כיבית במדינת ישראל בשנים האחרונות חלה גם עלייה במודעות למחלות אלו. עם זאת, רבים לא מודעים לכך כי ישנו קשר מסוים בין מחלות המעי הדלקתיות האלו לבין דלקת מפרקים.

נכון לכתיבת שורות אלה ידוע כי עשרים וחמישה אחוז מחולי קרוהן וקוליטיס סובלים מדלקת מפרקים בדרגות חומרה שונות ובצורות שונות כשהדלקת פוגעת יותר במבוגרים מאשר בצעירים ושכיחה יותר בקרב חולי קרוהן מאשר בקרב חולי קוליטיס כיבית.

יש לציין כי במקרים רבים הדלקת במפרקים היא בסך הכול תופעת לוואי של הטיפול התרופתי של הסובלים מקרוהן וקוליטיס כיבית ולא תסמין של המחלה עצמה.

מהי דלקת מפרקים?

דלקת מפרקים היא מחלה שפוגעת במפרקים השונים של הגוף או במפרק אחד בלבד. הדלקת יכולה לנבוע ממגוון רחב של מחלות ומצבים בריאותיים שונים ולמעשה כיום ידועות למדע המודרני למעלה ממאתיים מחלות שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בדלקת במפרקים.

לרוב הדלקת מתאפיינת בכאבים חזקים, בהגבלה בטווח התנועה של המפרק, באדמומיות ונפיחות ועוד. חשוב מאוד לציין שלעתים דלקת מפרקים על רקע של קרוהן מקדימה את מחלת הקרוהן עצמה ולכן בקרב חולים אלו האבחנה של מחלת הקרוהן מתעכבת.

כמו כן, במקרים מסוימים מאוד קשה לקבוע האם הכאבים קשורים למחלות המעי הדלקתיות או שמא מקורם של הכאבים אחר. הפגיעה במפרקים שאופיינית לחולים במחלות מעי דלקתיות לרוב לא תגרום להרס של המפרק (בניגוד למתרחש בדלקת מפרקים שגרונית או ניוונית למשל). בנוסף לכך, לרוב הפגיעה לא תהיה סימטרית והתסמינים יהיו קלים יחסית.

אילו סוגים של דלקת מפרקים קשורים לקרוהן ולקוליטיס כיבית?

דלקת מפרקים היקפית

דלקת מפרקים היקפית יכולה להופיע בשתי צורות שנקראות סוג אחד וסוג שתיים. דלקת מפרקים היקפית סוג אחד פוגעת לרוב במפרקים נושאי משקל (מפרק שורש כף היד, מפרק הירך, מפרק הברך, מפרק הכתף, מפרק הקרסול או המרפק) כשהפגיעה מתמקדת בפחות מארבעה מפרקים סך הכול. בדרך כלל הדלקת חולפת תוך מספר שבועות מבלי להשאיר נזק ופוגעת בעיקר בחולים בהם המחלה הדלקתית פוגעת במעי הגס.

הסוג השני של המחלה פוגע במפרקים הקטנים של הידיים, לרוב באופן סימטרי. סוג זה יכול להתפרץ ללא שום קשר למצב הדלקת במעי ולעתים מופיע גם בקרב חולים שעברו כריתה של המעי הגס.

דלקת מפרקים צירית

דלקת שגורמת לכאבים ולנוקשות במפרק העצי-כסלי ובעמוד השדרה התחתון. סוג מיוחד זה עלול להוביל לנזק תמידי ובלתי הפיך שבא לידי ביטוי בפגיעה בחופש התנועתי של הגב. לעתים התסמינים של הדלקת המפרקית הצירית יקדימו את התסמינים של הדלקת במעי במספר חודשים ואף במספר שנים.

דלקת חוליות מקשחת

סוג זה פוגע בשניים עד שלושה אחוזים מכלל החולים ונפוץ יותר בקרב חולים לאחר גיל שלושים. הדלקת בסוג זה מערבת את החלק התחתון של עמוד השדרה ואת המפרקים הפריפריאליים ומובילה לכאבי גב חזקים ולנוקשות במפרקים הפגועים. במקרים חריגים ונדירים במיוחד הדלקת פוגעת גם בעיניים, בשסתומי הלב ובריאות.

כיצד מטפלים בדלקת מפרקים על רקע של קרוהן וקוליטיס כיבית?

הטיפול בדלקת מפרקים על רקע של קרוהן וקוליטיס דומה מאוד לטיפול בדלקת מפרקים שאינה על רקע של קרוהן וקוליטיס. הטיפול כולל תרופות להפחתת ממדי הדלקת, לדיכוי פעולת מערכת החיסון, לשימור טווח התנועה של המפרקים ולהקלה על הכאבים.

עם זאת, ישנם שני דגשים חשובים שמבדילים את הטיפול בדלקת מפרקים זו מהטיפול השגרתי בדלקת מפרקים. הדגש הראשון הוא שבעוד ששימוש בתרופות שונות לרבות נוגדי דלקת שאינם סטרואידים נחשב לשגרתי יחסית במקרים שאינם על רקע של קרוהן או קוליטיס כיבית, הרי שתרופות אלו ואחרות עלולות להחמיר את מצב הדלקת במעי ולכן הן לא מומלצות. הדגש השני הוא שברוב המקרים ההפוגה בדלקת במעי תביא להפוגה בכאבי המפרקים ולהקלה בחומרת הדלקת עד היעלמותה המוחלטת.

074-7691313 דילוג לתוכן