לחץ דם גבוה ודלקת מפרקים

לחץ דם גבוה ודלקת מפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

לחץ דם גבוה ודלקת מפרקיםגוף האדם הוא מכונה משומנת, בה יש קשרים מורכבים בין המערכות והאיברים השונים. חלק מהקשרים האלה נראים לנו מובנים מאליהם, בעוד שקשרים אחרים הם נסתרים ודורשים הבהרה נוספת.

במאמר הבא נציג בפניכם את הקשר הקיים בין לחץ דם (ובעיקר לחץ דם גבוה) לבין דלקת מפרקים, שתי בעיות שלכאורה לא נראות קשורות אחת לשנייה. אז מה עומד בבסיס הקשר הזה? מהם הסיכונים הבריאותיים הרלוונטיים? ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?

הקושי העיקרי: אבחון

בין לחץ דם גבוה לדלקת מפרקים אין בהכרח קשר ישיר, כך שלחץ דם גבוה אינו אמור לגרום לדלקת מפרקים ולהיפך. המכנה המשותף שנהוג לראות בין שני המצבים הרפואיים האלה הוא ששניהם מגדילים בצורה משמעותית את הסיכוי של האדם הסובל מהן לחלות במחלות לב על סוגיהן. אצל אדם הסובל הן מיתר לחץ דם והן מדלקת מפרקים, נראה שהסיכון הזה גבוה שבעתיים.

הקשר בין שני המצבים הרפואיים נוכח, למרבה הצער, בשאלת האבחון שלהם. אבחון דלקת מפרקים אינו תמיד דבר פשוט, בטח אם מעוניינים לעשות זאת בשלבים מוקדמים יחסית בהם תסמיני המחלה הם מינוריים.

כדי להוסיף למורכבות, ההנחה כיום היא שדלקת מפרקים אצל אדם מסוים עלולה להקשות על אבחון יתר לחץ דם אצל אדם הסובל משתי הבעיות האלה במקביל. מחקרים הראו שאצל אנשים הסובלים מדלקת מפרקים הסיכויים לכך שיתר לחץ דם לא יאובחן במועד גבוהים בצורה משמעותית מאשר יתר האוכלוסיה – גם אם אותם אנשים מראים את כל הסימנים שאמורים להצביע על יתר לחץ דם.

כדי להגיע למסקנה הדי מדאיגה הזו, נערך באוגוסט 2014 מחקר שבחן כמעט 15,000 איש שעמדו בקריטריונים של לחץ דם גבוה אבל מעולם לא אובחנו כסובלים מהבעיה. מתוכם, ל-201 אנשים הייתה דלקת מפרקים.

המחקר נמשך כארבע שנים ובסיומו הסיכויים לאבחון של יתר לחץ דם עמד על כ-36% במקרה של אנשים הסובלים מדלקת מפרקים ו-51% עבור אנשים שאינם סובלים מדלקת מפרקים. זהו הבדל משמעותי שמגדיל את רמת הסיכון לסיבוכים השונים של יתר לחץ דם ולבעיות רפואיות הנובעות מהמצב הלא מאובחן.

מדוע קשה לאבחן יתר לחץ דם אצל חולים בדלקת מפרקים?

הנתונים של המחקר הן די ברורים, אבל כמו תמיד – צריך לשאול מה הרציונל העומד מאחוריהם, או למעשה מה בדלקת המפרקים גורם ל"פספוס" יתר לחץ דם אפילו כשרואים רמות שאינן תקינות של המדד החשוב הזה. את הסיבה העיקרית תולים החוקרים במה שמכונה Diagnostic Overshadowing, מצב בו הרופאים מתמקדים יותר במחלה העיקרית (דלקת מפרקים במקרה הזה) ואינם מייחסים חשיבות רבה מדי לתסמינים שעלולים להעיד על מחלות ובעיות אחרות.

ייתכן מאד שהמחקר הזה ישנה לא מעט דברים בעולם הרפואה, אבל עד שזה יקרה ההמלצה שלנו אליכם היא להיות ערים לרמות לחץ הדם הגוף שלכם. גם אם אתם סובלים מבעיה בריאותית אחרת, דוגמת דלקת מפרקים, אל תחשבו שכל תסמין שלילי המופיע בגוף קשור אליה. הקפידו להיבדק באופן שגרתי תוך יידוע הרופאים על מצבכם.

גם הירידה בלחץ הדם רלוונטית

לחץ הדם שלו משתנה לאורך היממה, כאשר בשעות הלילה – כאשר הגוף שלנו במנוחה ואינו פעיל – אמורה לחול ירידה בלחץ דם. מחקר שנערך ביפן לפני מספר שנים הראה כי בכוחה השלילי של דלקת המפרקים לשבש את ירידת לחץ הדם בלילה, מה שמגדיל את הסיבוכים הרפואיים ומהווה פתח ללא מעט סיבוכים בריאותיים.

המחקר הראה שאצל אנשים עם דלקת מפרקים עלולה להיות עלייה בלחץ  הדם בחלקים מסוימים של הלילה, ומכאן שברור מדוע מדובר בקושי רציני עבור אנשים הסובלים מדלקת מפרקים אבל גם מיתר לחץ דם.

עוד על לחץ דם גבוה באתר highblood.co.il

074-7691313 דילוג לתוכן