האנטומיה של מפרק הברך

האנטומיה של מפרק הברך

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

אנטומיית מפרק הברךמפרק הברך הוא המפרק המורכב ביותר בגוף האדם כשלמעשה מדובר על שני מפרקים שונים ולא על מפרק אחד. המפרק הראשון הוא מפרק הירך-שוקה והשני הוא מפרק הירך-פיקה. מפרק הירך-שוקה מורכב מזוג בליטות בעצם הירך הנקראות עלי שכל אחת מהן מחוברת באמצעות מפרק אליפטי לשקע ספציפי המתאים לה בשוקה.

מפרק הירך-פיקה מחבר בין הפיקה לשקע המתאים לה הממוקם בחלק הקדמי של עצם הירך.

מה הם המניסקוסים?

המניסקוס (נקרא בעברית סהרון בשל צורתו) הוא מבנה מיוחד העשוי מרקמה סחוסית הממוקם בין העלי לשקע המתאים לה בעצם השוקה. בכל ברך ניתן למצוא שני מניסקוסים: מניסקוס תיכון ומניסקוס צדי. התפקיד המרכזי של המניסקוסים הוא לבלום את הזעזועים ולפזר אותם באופן שווה על כל חלקי המפרק, בעיקר במהלך ריצה, הליכה או כל פעילות שמפעילה לחץ ויוצרת זעזועים במפרק הברך.

מעבר לכך שהמניסקוסים מסייעים לבלימת הזעזועים ולחלוקה שווה שלהם על פני כל המפרק, המניסקוסים משפרים את מידת ההתאמה של העלי לעצם הירך. כאשר המניסקוס נפגע, יכולת התנועה של הברך נפגעת ובדרך כלל הזזת המפרק תלווה בכאבים. מאחר ואספקת הדם למניסקוס דלה מאוד, הרי שברוב המקרים לא תתרחש החלמה עצמונית.

אי לכך, ברוב המקרים בהם נפגע המבנה של המניסקוס, יהיה צורך לטפל בחולה באמצעות ניתוח. ניתוח לתיקון קרע במניסקוס כולל הסרה של חלק מהמניסקוס או תפירה של הקרע.

פיקת הברך

עצם הפיקה היא עצם ססמואידית, כלומר עצם הממוקמת בתוך גיד. במקרה הזה העצם ממוקמת בתוך גיד השריר הארבע ראשי. עצם הפיקה מופרקת עם העליים של עצם הירך ותפקידה המרכזי להוות מנוף לפעולה של השריר הארבע ראשי על ידי הגדלה של זווית החיבור של השריר לגבששת השוקה.

רצועות הברך

להלן פירוט אודות הרצועות המרכזיות בברך:

  • רצועה צולבת קדמית – רצועה שמתחילה בחלק האחורי של הירך ומתחברת לחלק הקדמי של השוקה. תפקידה של הרצועה למנוע החלקה של עצם השוקה לפנים.
  • רצועה צולבת אחורית – רצועה זו מתחילה בחלקה הקדמי של הירך ובסופה היא מתחברת לחלק האחורי של השוקה. תפקידה למנוע החלקה של עצם השוקה לאחור.
  • הרצועה העקיפה הצדית – רצועה זו ממוקמת בצד של הברך בחלק הצדי ונמשכת החל מעצם הירך ועד לראש השוקית.
  • הרצועה העקיפה התיכונה – רצועה זו ממוקמת גם כן בחלק הצדי של הברך אך בחלק התיכון שלה. הרצועה נמשכת מעצם הירך ועד לעצם השוקה.
  • רצועות נוספות במפרק הברך הן רצועת בית הברך הקשתית, רצועת החבק המלוכסנת ורצועת הברך הרוחבית. תפקידה של רצועת הברך הרוחבית לקשר בין החלק הקדמי של שני המניסקוסים ואילו תפקידן של יתר הרצועות לחזק את החלק האחורי של קופסית המפרק.

קרע ברצועה הצולבת הקדמית עלול לגרום לחוסר יציבות של המפרק ולתנועת יתר של השוקה לפנים ביחס לעצם הירך ואילו קרע ברצועה הצולבת האחורית עלול להוביל לתנועת יתר של השוקה אחורנית ביחס לירך.

השרירים המניעים את הברך

את השרירים האחראיים על תנועת הברך נהוג לחלק לשתי קבוצות מרכזיות להלן:

  • כופפי הברך – קבוצת שרירי מיתר הברך הכוללת את השריר החצי גידי, את השריר החצי קרומי ואת שריר הירך הדו ראשי.
  • פושטי הברך – השריר הארבע ראשי.

השרירים הכלולים בשתי קבוצות אלו מהווים את החלק הארי של השרירים האחראיים על תנועת הברך. שרירים נוספים המשפיעים על התנועתיות של הברך וממוקמים בשוק הם שריר הסובך (שריר התאומים) ושריר בית הברך שמשחק תפקיד מרכזי במנגנון הנעילה של הברך.

074-7691313 דילוג לתוכן