האנטומיה של מפרק הירך

האנטומיה של מפרק הירך

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים זיהומיתמפרק הירך הוא המפרק המחבר בין הרגל לאגן. מדובר על מפרק סינוביאלי (נקרא גם מפרק נע חופשי) מסוג מפרק כדורי. המפרקים הסינוביאליים הם המפרקים הנפוצים ביותר בגוף האדם כשלצד המפרק הכדורי קבוצה זו כוללת גם את מפרק הציר, מפרק החלקה, מפרק אוכף, מפרק אליפטי ומפרק סיבובי. מפרק סינוביאלי נוסף מסוג מפרק סיבובי הוא מפרק הכתף למשל.

באופן עקרוני מפרק הירך יכול לנוע במישורי תנועה רבים: סיבוב חיצוני ופנימי, כפיפה ופשיטה וקירוב והרחקה. עם זאת, התנועה של המפרק מוגבלת ולא מלאה כיוון שלמעלה ממחצית מראש עצם הירך ממוקמת בתוך המפרק ומחבלת בתנועה החופשית שלו.

סוג המפרק והמבנה הכללי שלו

סוג המפרק הוא כאמור כדורי. הכוונה היא שהמפרק בנוי בצורה של מכתש ועלי. המכתש, כלומר השקע הכדורי למחצה הוא המרחשת – שקע הממוקם בתחתית האגן המורכב משלוש עצמות האגן. עצם הכסל תוחמת את החלק העליון של המרחשת, עצם החיק מהווה את החלק האמצעי של המרחשת ואילו עצם השת תוחמת את המרחשת מחלקה התחתון ומצדדיה.

העלי הוא למעשה החלק המעוגל הנמצא בקצה העליון של עצם הירך. החיבור בין ראש עצם הירך לבין המרחשת מתאפשר הן הודות למבנה האנטומי המשלים שלהם והן הודות לרצועה ההיקפית הממוקמת מסביב לשפת המרחשת. רצועה זו הנקראת Labrum acetabula עוטפת את ראש עצם הירך ומעמיקה את המרחשת על מנת לשפר את החיבור ולחזק אותו. רוב ראש עצם הירך מכוסה ברקמת סחוס מפרקי למעט גומת ראש הירך שאליה מתחברת הרצועה העגולה.

קופסית המפרק

הקופסית של מפרק הירך מורכבת מרקמה פיברוטית רפויה אך חזקה המאפשרת את טווח התנועה המרשים של המפרק. למעשה טווח התנועה של מפרק הירך שני רק למפרק הכתף. רקמה פיברוטית זו מעניקה למפרק את היציבות האופיינית לו המאפשרת לו לשאת את משקל הידיים, הראש והגו. בצדה המקורב הקופסית נאחזת ברצועת המרחשת הרוחבית ומסביב למרחשת ובצדה המרוחק נאחזת הקופסית בעצם הירך בבסיס תל הירך הגדול, בקו שבין שני התלים ומעט תיכון לרכס הממוקם בין שני התלים.

רוב רובם של סיבי הקופסית מקיפים בצורה ספירלית את צוואר הירך כך שתנועה במפרק הירך לכיוון פשיטה תגרום להידוק של המפרק והקופסית וכך תגרום לעצירה של התנועה.

רצועות המפרק

  • רצועת הכסל והירך – רצועה זו ממוקמת בחלקו הקדמי של מפרק הירך. הרצועה בנויה בצורת האות Y: חלקה התחתון נאחז בשפת המרחשת ובקוץ הכסל הקדמי התחתון והקצוות המרוחקים של הרצועה, נאחזים בקו שבין שני התלים. רצועת הכסל והירך היא הרצועה החזקה ביותר בגוף האדם והתפקיד המרכזי שלה הוא למנוע פשיטת יתר של מפרק הירך ולתמוך במפרק בזמן העמידה.
  • רצועת החיק והירך – רצועה זו ממוקמת בחלק התחתון של מפרק הירך. בצדה המרוחק של הרצועה היא משתלבת בסיבים האנכיים של רצועת הכסל והירך ואילו מצדה המקורב היא נאחזת באזור החיק של שפת המרחשת. כאשר המפרק מבצע תנועת פשיטה, הרצועה מתהדקת וכך מונעת מצב של הרחקת יתר של המפרק.
  • רצועת השת והירך – רצועה זו ממוקמת בחלק האחורי של המפרק. הרצועה מתחילה בחלק השת בשפת המרחשת ומסתיימת בצוואר הירך באזור התיכון לרכס הממוקם בין שני התלים. גם תפקיד רצועה זו למנוע פשיטת יתר של המפרק על ידי התהדקות בזמן הפשיטה שלו.
  • רצועת ראש עצם הירך (נקראת גם הרצועה העגולה) – רצועה זו ממוקמת בתוך המפרק ולא מהווה חלק מקופסית המפרק בניגוד ליתר הרצועות שהוזכרו לעיל. הרצועה מחברת בין גומת ראש הירך לבין רצועת המרחשת הרוחבית. ככל הנראה רצועה זו לא ממלאת תפקיד חשוב בשמירה על יציבות המפרק, אך כאשר היא נפגעת, עלולה להתרחש הפרעה חמורה לאספקת הדם לראש עצם הירך וזאת כיוון שאספקת הדם לראש עצם הירך מגיעה דרך עורק שעובר בתוך הרצועה.

שרירי המפרק

ישנם שרירים רבים האחראים על תנועת המפרק. את השרירים השונים ניתן לסווג לפי סוג התנועה שהם מאפשרים או לפי המיקום שלהם מסביב למפרק. בין היתר מדובר על שריר הכסל והמותניים, שריר הירך הישר, שריר העכוז הקטן, שריר העכוז האמצעי, השריר הסותם הפנימי, השריר הסותם החיצוני, שריר התאומים העליון, השריר המתוויך הגדול ועוד.

 

074-7691313 דילוג לתוכן