מהי דלקת מפרקים אנטרופתית?

מהי דלקת מפרקים אנטרופתית?

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

מהי דלקת מפרקים אנטרופתית?דלקת מפרקים אנטרופתית היא דלקת מפרקים שמופיעה במקביל למחלות דלקתיות בהן הדלקת פוגעת במערכת העיכול. לפיכך, היא יכולה להופיע בחולים במחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס, בחולי צליאק, בחולים במחלת וויפל ובחולים לאחר ניתוח מעקף מעיים שסובלים מתסמונת דלקתית של העור והמעיים.

דלקת מפרקים אנטרופתית בחולים במחלות מעי דלקתיות

סוג זה של דלקת מפרקים אנטרופתית יכול לבוא לידי ביטוי בשתי צורות מרכזיות:

הצורה הקלינית הראשונה יכולה לבוא לידי ביטוי באופן פריפרי בדומה לדלקת מפרקים תגובתית ולערב בעיקר את המפרקים הגדולים ברגליים, אך במקרים מסוימים תהיה מעורבות של המפרקים הקטנים. סוג זה מתלקח עם התלקחות המחלה הראשונית במעיים.

הצורה השנייה שפוגעת בחולים במחלות מעי דלקתיות מזכירה את ההסתמנות הקלינית של דלקת חוליות מקשחת. היא מופיעה בעיקר בחולי קרוהן ופחות בחולי קוליטיס וגם היא מתפרצת עם התפרצות המחלה הראשונית ושוככת בתקופת הרמיסיה (הנסיגה).

הטיפול במחלה בקרב חולים אלה מתבצע בהתאם לחומרת התסמינים ולמצב המחלה הראשונית. מאחר וישנו קשר הדוק בין הדלקת במעיים לדלקת במפרקים, הרי שישנו צורך לטפל בראש ובראשונה בדלקת במעיים, אך להוסיף לטיפולים מעין שדרוג שמכוון לטיפול בדלקת במפרקים.

בנוסף לדלקת במפרקים ובמעי, החולים במחלות מעי דלקתיות עלולים לסבול ממעורבות של מערכות נוספות כמו למשל מערכת הראייה, מערכת דרכי המרה והכבד, מערכת העור ועוד.

דלקת מפרקים אנטרופתית בחולים בצליאק

צליאק (דגנת או כרסת בעברית) היא מחלה שלא אחת מכונה "המחלה בעלת אלף הפרצופים" משום שההסתמנות הקלינית שלה מגוונת ביותר. היא באה לידי ביטוי בתגובה חיסונית לחלבון הגליאדין שמצוי בעיקר בחיטה ולפיכך הימנעות מצריכת גליאדין (מרכיב את חלבון הגלוטן יחד עם גלוטנין) מביאה להיעלמות של תסמיני המחלה כליל. בקרב חולים אלה הדלקת במפרקים (במידה וקיימת) תבוא לידי ביטוי בדלקת במפרקים של עמוד השדרה, דלקת במפרק האגן וכן דלקת במפרקים הפריפריים.

התסמינים של מחלת הצליאק משתנים בין החולים ויכולים לכלול אנמיה על רקע של תת ספיגה, בעיות גדילה בילדות, בעיות פוריות בנשים, אוסטיאופורוזיס על רקע תת ספיגת סידן, שלשולים והקאות, נפיחות בטנית ועוד.

דלקת מפרקים אנטרופתית בחולים במחלת וויפל

מחלת וויפל היא מחלה מאוד נדירה שנגרמת בעקבות זיהום חיידקי שמחולל חיידק בשם Tropheryma whipplei. ההסתמנות הקלינית של הדלקת במפרקים באה לידי ביטוי במפרק האגן ובמעט מפרקים פריפריים. מעבר לדלקת במפרקים החולים במחלת וויפל סובלים משלשולים, פריחה עורית, לימפואדנופתיה, דלקת הענביה, מעורבות לבבית שכוללת למשל אי ספיקה של המסתם באבי העורקים או דלקת פנים הלב ועוד.

דלקת מפרקים אנטרופתית בחולים בתסמונת דלקתית במעי ובעור לאחר ניתוח מעקף מעיים

ניתוח מעקף מעיים הוא ניתוח אשר מטרתו להביא להפחתה במשקל, על ידי כך שהמזון שעובר במערכת העיכול עוקף למעשה את אזורי הספיגה העיקריים ולא מעוכל דיו. בעבר חולים רבים סבלו מסיבוך מסוים של הניתוח שכלל דלקת במעי ככל הנראה על רקע של שגשוג חיידקי באזורים שנעקפו בניתוח, אך נכון לכתיבת שורות אלה מדובר על סיבוך נדיר יחסית. חולים אלה עלולים לסבול מדלקת במפרק האגן וממעורבות של מספר מפרקים פריפריים קטנים.

074-7691313 דילוג לתוכן