דלקת מפרקים והקשר לחירשות

דלקת מפרקים והקשר לחירשות

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

דלקת מפרקים והקשר לחירשות"מה אמרת?", "תוכל לחזור על זה בבקשה?". אנשים המוצאים עצמם שואלים שאלות אלו בתדירות גבוהה יותר, אינם לבד. אך אובדן השמיעה עלול להיות סיבה הקשורה לדלקת מפרקים, בין אם בשל המחלה עצמה, או כתוצאה מהתרופות המשמשות לטיפול בה.

ניסויים קליניים מצאו שיעור גבוה יותר של אובדן שמיעה עצבי, סוג אובדן שמיעה הנגרם בדרך כלל כתוצאה מתפקוד ירוד של תאי השיער בשבלול האוזן, בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית. לדוגמא, מחקר שפורסם בשנת 2006 זיהה ליקוי שמיעה בקרב 42.7% מחולי דלקת מפרקים. לעומת זאת, 15.9% בלבד בקבוצת הביקורת הראו סוג אובדן שמיעה. מחקרים אחרים קטנים יותר מצאו תוצאות דומות. ראיות מדעיות מסוימות מקשרות אף דלקת מפרקים פסוריאטית ודלקת מפרקים אידיופטית לנוער, בקשר עם ירידה בשמיעה.

גם תרופות לדלקת מפרקים עלולות להוות גורם

מחקר שנערך בשנת 2012, ופורסם בכתב העת The American Journal of Epidemiology, מצא שנשים שנטלו משככי כאבים מסוג אדוויל, מוטרין או אקמול להתמודדות עם כאבי דלקת המפרקים, בתדירות של פעמיים או יותר בשבוע, נמצאו בסבירות גבוהה יותר לדווח על אובדן שמיעה, בהשוואה לנשים שמיעטו להשתמש במשככי הכאבים.

ככל שנשים נטלו יותר תרופות להתמודדות עם המחלה, הסיכון שלהן לאובדן שמיעה נמצא גבוה יותר. נשים שהשתמשו במשככי כאבים פעמיים או שלוש בשבוע, נמצאו בסיכון גבוה של 13%, בעוד שנשים שנטלו את התרופות בתדירות של שישה או שבעה ימים בשבוע, נמצאו בסיכון גבוה ב-24%. קשר זה בין משככי כאבים ואובדן שמיעה נמצא חזק בקרב נשים מתחת לגיל חמישים.

החוקרים משערים שתרופות עשויות להפחית את זרימת הדם אל שבלול האוזן, או לדלל את הגורמים המגנים עליו מפני נזק. מחקרים קודמים מצאו אף קשר בין שימוש קבוע באספירין לבין אובדן שמיעה.

דחיית טיפול עשויה לגרום לירידה קוגניטיבית

ככל שאובדן השמיעה מטופל מוקדם, כן ייטב. שני מחקרים הוכיחו שאובדן שמיעה שאינו מטופל עלול להיות קשור לירידה קוגניטיבית מואצת וניוון מוחי. מחקר אחד שנערך במרכז ג'ונס הופקינס להזדקנות ובריאות, מצא כי אובדן השמיעה הוביל לירידה קוגניטיבית מהירה.

המחקר השני שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, מצא שאנשים מבוגרים הסובלים מלקות שמיעה, נמצאו עם צפיפות נמוכה יותר של החומר האפור באזורי השמיעה של המוח. המחבר הראשי של מחקר זה דיווח שככל שיורדת יכולת השמיעה, התערבויות כגון מכשירי שמיעה משפרות את השמיעה ומסייעות אף לשמירת תפקוד המוח.

חשיבות הטיפול

אין זה קל לפנות לקבלת טיפול לבעיות שמיעה, והמצב עשוי להרגיש מביך או אישי מדי לתקשר אותו, במיוחד בסביבת עבודה. אך פתיחות וקבלת הטיפול המוקדם מניבים יתרונות משמעותיים. בסופו של דבר, נקיטת פעולה קלה יותר מהמאמץ לשמוע אנשים, להימנע משיחות או לגרום לאחרים לחשוב שמתעלמים מהם. במצב של שינויי שמיעה במקביל לדלקת מפרקים, יש להתייעץ עם הרופא לשם התאמת התרופות או הפנייה למומחה כגון אודיולוג, המתאים מכשיר שמיעה.

074-7691313 דילוג לתוכן