חום גבוה אצל חולי דלקת מפרקים שגרונית – התמודדות

חום גבוה אצל חולי דלקת מפרקים שגרונית – התמודדות

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

חום גבוה ודלקת מפרקים שגרוניתישנו קשר מסוים בין דלקת מפרקים שגרונית לבים חום גבוה, גם אם במקרים מסוימים מדובר בקשר שאינו ברור לחלוטין.

לפי ה-American College of Rheumatology, חום גבוה הוא בין התסמינים הרבים שעשויים להשפיע על החולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית. ה-CDC (Center for Disease Control and Prevention), מחשיבים חום גבוה במבוגרים רק כאשר טמפרטורת הגוף עומדת על 37.8 מעלות צלזיוס לכל הפחות. יחד עם זאת, לפי המומחים של Mayo Clinic, חום גבוה לא נחשב למסוכן כל עוד הוא לא מגיע לטמפרטורה ל 39.4 מעלות צלזיוס.

ישנם לא מעט אנשים המתמודדים עם דלקת מפרקים שגרונית, הסובלים לעתים קרובות מאוד מחום גבוה, המוגדר כ-Low-grade, כלומר חום גבוה שאינו מהווה סכנה ושאינו משמעותי במיוחד. אם אתם סובלים מחום גבוה על רקע של מחלה אוטואימונית, דעו כי על ידי טיפול במחלה הראשונית, תוכלו ליהנות מהקלה בתסמיני החום הגבוה.

מדוע חום הגוף עולה?

ישנם לא מעט גורמים שיכולים להוביל לעליית חום הגוף, מסביר ד"ר דניאל טורס, ראומטולוג מ-West Suburban Medical Center שבאילינוי, ארה"ב. הגורם השכיח ביותר הוא זיהום. ישנן תרופות שונות שנהוג לרשום לחולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית, שעשויות להחליש את מערכת החיסון ולהגדיל את הסיכוי של החולה לחלות בסוגים שונים של מחלות זיהומיות, לרבות מחלות פטרייתיות.

אי לכך, כאשר חולה הסובל מדלקת מפרקים שגרונית מדווח על חום גבוה, חשוב ראשית לבדוק האם מקור החום הוא זיהום, לפני שמנסים לקשר את העלייה של חום הגוף עם המחלה האוטואימונית עצמה.

בקרב חולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית, הגוף מזהה את המפרק הדלקתי כגורם זר שיש להילחם בו וכתוצאה מכך, מערכת החיסון נכנסת לפעולה ויוצאת למלחמה: קבוצה של מולקולות הנקראות ציטוקינים, מיוצרת על ידי הגוף במטרה להילחם בזיהום או בגורם הזר.

הגוף של אדם הסובל מדלקת מפרקים שגרונית, מייצר כמות עודפת של ציטוקינים מסוימים המובילים להתפתחות של דלקת. בין היתר מדובר בציטוקין הנקרא אינטרלאוקין 1 או IL-1. ציטוקין זה ידוע גם בכינוי "מולקולת החום" ("fever molecule"), מה שמסביר את עליית חום הגוף במצבי דלקת.

התמודדות עם חום גבוה בדלקת מפרקים שגרונית

באופן עקרוני חום גבוה הוא תסמין חיובי וזאת כיוון שהוא מצביע על כך שמערכת החיסון מסוגלת לפעול כשהיא נתקלת באיום. הנה כמה טיפים להתמודדות עם עלייה בחום הגוף בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית:

  • כשאתם מרגישים את חום הגוף עולה, הרשו לעצמכם לנוח. בזמן המנוחה הניחו רטייה הספוגה במים קרים על המצח.
  • אם אתם נמצאים בחוץ, הימנעו ממאמצים מיותרים במידת האפשר והקפידו לצרוך מספיק נוזלים כדי להימנע מהתייבשות.
  • חום גבוה המקושר לדלקת מפרקים שגרונית צריך להיות מטופל בדיוק כמו חום גבוה הנובע מגורמים אחרים. לכן השתמשו בתרופות אנטי דלקתיות להורדת החום ללא מרשם רופא כמו אדקס, אדוויל או נורופן.

חום בחולת דלקת מפרקים שגרונית: סיפורה של גלית (שם בדוי)

גלית אובחנה עם דלקת מפרקים שגרונית בשנת 2006 וחווה התקפים של חום גבוה באופן תדיר כבר שנים רבות. תסמיני החום מהם סובלת גלית לא מגיבים לטיפול בנוגדי דלקת שאינן סטרואידים ולכן כשהיא חווה התקפים של חום גבוה, היא לא מצליחה ליהנות מהקלה תוך שימוש בתרופות סטנדרטיות להורדת החום.

"אני עושה מה שרוב החולים בדלקת מפרקים שגרונית עושים בכל הקשור לחום הגבוה – את אותו הדבר שאנחנו עושים כשזה מגיע לכאבים: אנחנו מפתחים סיבולת ובדרך כלל מנסים להתעלם מהתסמינים המציקים והמטרידים", היא אומרת.

גלית נוטלת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים באופן קבוע כדי להתמודד עם הכאבים מהם היא סובלת, אך למרבה הצער התרופות השונות לא גורמות לירידת החום. "אני לא בטוחה שניתן לטפל בחום הגבוה באופן תסמיני", היא אומרת. "אם התגובה של החולה לתרופות המשמשות לטיפול במחלה הראשונית היא חיובית, אז בהחלט יחול שיפור בהתקפי החום הגבוה, אך החום הגבוה במקרה שלי, מעולם לא הגיב לנוגדי דלקת שאינם סטרואידים".

אפילו כשהיא מניחה מגבת המכילה קוביות קרח על הצוואר, חום הגוף ממשיך להיות גבוה. המעניין הוא שאנשים עם דלקת מפרקים שגרונית יוכלו ליהנות מהקלה אם יסבלו מחום גבוה שהופיע על רקע של זיהום ויראלי למשל. לעומת זאת חום גבוה שהתפתח על רקע דלקת המפרקים, לא יגיב בהתאם לאותן התרופות.

החוויה האישית של גלית, בשילוב עם עדויות ששמעה מחולים אחרים המתמודדים עם המחלה, הובילו אותה למסקנה שישנה חשיבות עליונה לנטר את התקפי החום הגבוה בחולים. זאת כיוון שניתן להשתמש במידע הנוגע לחום הגבוה, כמעין סמן או מדד למצב הדלקת: "מדובר בתסמין חשוב ביותר, שלעתים קרובות הרופאים, כמו גם החולים עצמם, נוטים להתעלם ממנו ולא לייחס לו כל חשיבות".

שאל את הרופא שלך על חום גבוה

למרות שחום גבוה המוגדר כ-Low-grade, הוא תסמין שכיח מאוד בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית, כדאי שתעדכנו את רופא המשפחה שלכם במקרים שבהם חום הגוף לא יורד לאחר נטילה של תרופות להורדת החום. הסיבה לכך נעוצה בין היתר בעובדה שחשוב לקחת תמיד בחשבון את האפשרות שמקור החום הוא לא בדלקת המפרקים אלא בגורם אחר כמו מחלה זיהומית למשל.

074-7691313 דילוג לתוכן