חשיבות מנוחת המפרקים

חשיבות מנוחת המפרקים

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

חשיבות מנוחת המפרקיםבעיות מפרקים כוללות כאבים ונפיחויות. בדלקת מפרקים שגרונית (RA), מתרחשות התלקחויות וריאומטולוג רושם תרופות המסייעות לתמיכה במפרקים חלשים או מודלקים. הטיפול מאפשר ריפוי והקלה על הכאב, ולעיתים נרשמים אף טיפולים קיבוע ליישור העצמות או ייצוב האצבעות, המאפשרים למפרקים לנוח.

הקפדה על מנוחה היא חלק חיוני מתוכנית הטיפול בבעיות מפרקים. הגוף זקוק למנוחה קבועה כדי לשפר את תפקוד השרירים. מומלץ להקפיד על פעילות גופנית מדי יום, אך על שרירים נפרדים בכל פעם.

כל אדם הסובל מבעיות מפרקים זקוק לפרקי מנוחה שונים. אם מבצעים פעילות אינטנסיבית קבועה ולא מאפשרים לגוף לנוח, הוא לא יוכל ליהנות מיתרונות הטיפולים.

בריאות נפשית

מנוחה קבועה מאפשרת להתארגן מחדש. פעילות מאומצת ללא מנוחה מספקת עלולה לגרום לשחיקת המפרקים, ולתסמיני תשישות פיזית ונפשית. הבריאות חשובה מכדי להניח למצב זה להתרחש.

לכן מומלץ להקפיד על הפסקות, לצאת לטיול קל באוויר הצח, להחלים מבחינה נפשית, ולהשיב את האנרגיה הדרושה לרענון הגוף, ושיפור בריאות המפרקים.

טיפולי קיבוע

פלטות ומתקני קיבוע עובדים באמצעות מתן תמיכה למפרקים במהלך פעילות, ומאפשרות להם לנוח במהלך ישיבה או שינה. הן מסייעות אף במקרה התלקחות התסמינים, קיצור שרירים, ובעיות גידים ורקמות המובילות לנוקשות ועיוות המפרקים.

מנוחת המפרקים מאפשרת גמישות טווח תנועה ופיזיותרפיסטים ממליצים להרכיב את הסדים או הפלטות במהלך השינה על מנת לשמור על המפרקים במצב ניטראלי.

סקירת מחקרים שפורסמה ביוני 2014 בכתב העת Journal of Rehabilitation Medicine מצאה שמתקני קיבוע למפרקים מפחיתים את הכאבים ומסייעים לשיפור כוח האחיזה של אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית, ומאפשרים לשורש כף היד לתפקד טוב יותר, עם השפעה חיובית על מיומנויות התפקוד.

עיתוי השימוש במתקני קיבוע

ההחלטה להשתמש במכשירים תומכים היא נושא לדיון עם הריאומטולוג. יעילות הטיפול תלויה בכוח המפרקים. המטרה היא לסגל עצמאות ללא רבב לטווח הארוך ככל הניתן.

מתקני קיבוע מאפשרים למטופל להשתמש בכוחו הגופני תוך תפקוד עם תנועות פחות מסורבלות. אך מצד שני, יש להימנע מהחמרת הפגיעה במפרקים.

ללא הפסקות מנוחה קבועות, המפרקים עלולים להיות כואבים ונפוחים. מנוחה רבה נחוצה בין התקפי הכאבים ומסייעת למניעת עתידיים ושמירה על בריאות המפרקים.

מנוחה מתוכננת מסייעת להפחתת הסיכון לפציעות מפרקים, הנוטות להתרחש כתוצאה מהפעלת עומס מתח על הגוף ללא תקופות מנוחה נאותה.

התאמה נכונה של מתקני קיבוע

אם תסמיני הבעיות במפרקים קלים, ניתן להתאים פלטה סטנדרטית. פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק יכולים אף להתאים מתקן קיבוע אישי למטופל. במקרים מסוימים, יתכן שיהיה צורך בייצור מתקן מיוחד על ידי אורת'וטיקן, מומחה המעצב ומייצר מכשירים רפואיים תומכים מתאימים לחולים.

הריאומטולוג יכול להמליץ על המתקן המתאים באופן אישי למטופל, והיכן למצוא אורתוטיקאי מכובד. אנשי מקצוע אלו מועסקים על ידי מרכזי פיזיותרפיה רבים.

המנוחה המתאפשרת באמצעות הרכבת מתקני הקיבוע, חיונית להקלת תיקון וחיזוק השרירים. היא מאפשרת למטופל להתאושש כך שהוא יוכל לתפקד בכוח רב יותר, כולל הליכה מאומצת וריצה. הכושר הגופני והתפקוד אינם מתחילים לסבול, אם מקפידים על מנוחות קבועות.

שיטות נוספות למנוחת המפרקים

לא תמיד מתעורר הצורך בשימוש בסדים או פלטות כדי לאפשר למפרקים לנוח. רופאים ממליצים גם על השיטות הבאות:

מנוחה מודעת של רבע שעה או חצי שעה ביום – כדי לוודא שהמפרק המושפע נח ומוצב בתנוחה ניטראלית. יש לוודא שהמפרק רגוע לחלוטין, היות ואנשים רבים סבורים שהם רגועים, אך שריריהם וגידיהם עדיין מתוחים. בהפסקות היומיות, מומלץ לתרגל מיני-מדיטציה.

חזרות עדינות ביותר של טווח תנועות – יש לבצע תרגילי ידיים, כגון פתיחת וסגירת כף היד, כדי לשמן את המפרקים ולאפשר לדם לזרום בקלות.

אמבטיות פרפין – מסייעות להקלת כאבי מפרקים ושמירת כוח השרירים תוך שיפור לחות העור. להרחבה: אמבט פרפין בתוספת 3 שקיות פראפין לטיפול בכאבי מפרקים ולטיפוח העור

074-7691313 דילוג לתוכן